English

یادداشت؛

آیا دامنه نوسان سرمایه مردم را نجات می دهد؟

دامنه نوسان نامتقارن دولت هم اجرایی شده و در یکی دو هفته آینده تکلیف بازار سرمایه روشن می شود که آیا دولت با اجرای آن به دنبال رشد بازار سرمایه است یا اینکه تنها می خواهد روند نزولی بورس را آرام کند تا کمی تنش ها و اعتراض ها به مدیریت بورس فروکش کند.

آیا دامنه نوسان سرمایه مردم را نجات می دهد؟

 حامدشایگان- خبرگزاری موج؛ دامنه نوسان نامتقارن دولت هم اجرایی شده و در یکی دو هفته آینده تکلیف بازار سرمایه روشن می شود که آیا دولت با اجرای آن به دنبال رشد بازار سرمایه است یا اینکه تنها می خواهد روند نزولی بورس را آرام کند تا کمی تنش ها و اعتراض ها به مدیریت بورس فروکش کند. چراکه اگر قرار باشد بازار هر هفته چند روز منفی باشد و یک روز مثبت باشد عملا صعودی اتفاق نخواهد افتاد و با نوسانگیری ها روند نزولی آن فقط به تعویق می افتد. بنابراین در نهایت این اراده حقوقی ها و بازارگردان هاست که سرنوشت بازار را تعیین می کند و دامنه نوسان چندان تعیین کننده نیست.

متغیرهای بنیادی مثبت روند بورس منفی

همانطوری که در تابستان انتقال معاملات یک سری از نمادهای شاخص ساز به نیمه دوم بازار نتوانست روند نزولی بازار را کنترل کند دامنه نوسان هم کارساز نخواهد بود و این اراده پشت پرده بورس است که سرنوشت بازار را رقم می زند، چراکه در هفته های گذشته نه قیمت دلار کاهش یافت و نه تحریمی برداشته شد و تمام عوامل بنیادی موثر بر بورس در بالاترین حالت خود قرار دارد.

در واقع هر روز می بینیم که قیمت یک کالا افزایش یافته و مردم هم با این گرانی ها به سخت دست و پنجه نرم نمی کنند، اما سرمایه آنها که در بورس با زیان سنگین مواجه شده در مقابل خبر همین افزایش قیمت ها خنثی باقی مانده است و اینجاست که مسئولان باید پاسخگو باشند که آیا منافع همه باید قربانی سیاست ناکارآمدی دولت شود؟

به طور قطع بخشی از ریزش بورس به خاطر رشد افسار گسیخته ماههای قبل شاخص کل بوده اما آیا کاهش ۵۰ درصدی اصل سرمایه سهامدار ناشی از اصلاح قیمت است؟ برخی هم مدعی هستند که کاهش انتظارات تورمی به دلیل احتمال احیای برجام  عامل درجا زدن بورس است، اما آیا خبر موثقی درباره رفع تحریم ها وجود دارد؟ به طور قطع اگر قرار باشد سازوکاری برای رفع تحریم ها وضع شود حداقل یکسال تا زمان اجرای آن باقی مانده است.

منطق اصلاح کلیت بازار

در شرایط کنونی اصلاح فعلی در کلیت بازار با هیچ منطقی سازگار نیست زیرا در شرایطی که قیمت نفت ۴۰ دلار بود سهام برخی شرکت های پالایشی را دوبرابر قیمت کنونی‌شان می خریدند و حالا که  قیمت نفت به بالای ۶۰ دلار رسیده، اکثر فلزات اساسی همچون مس و روی بالاتر از سقف های تاریخی خود در چند سال اخیر معامله می شوند و واکسن کرونا هم در حال تزریق به مردم جهان است و خبرهای خوبی از اقتصاد جهانی منتشر شده اما بورس ایران در حال درجا زدن است آنهم بعد از اینکه ۵۰ درصد اصلاح کرده است

حالا همه به دامنه نوسان نامتقارن  و کاهش هیجانات کامید بسته اند، اما اصلاح دستورالعمل بازارگردانی و همچنین حمایت سهامداران عمده و حقوقی ها در جمع آوری صفوف فروش و اردرهای حمایتی تنها راهکاری است که می تواند متمم و تکمیل کننده تصمیم دامنه نوسان نامتقارن باشد و مانع از نزول ادامه دار بورس شود.

افزایش حجم نقدینگی

حجم نقدینگی در پایان آذر از مرز ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان نیز عبور کرده و به عدد ۳۱۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده و بانک مرکزی هم مدعی کنترل نقدینگی در یکسال اخیر بوده نسبت به عبور حجم نقدینگی از رقم ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان هیچ واکنشی نشان نداده گویا تصور بر این است که اگر این آمارها اطلاع رسانی نشود حال اقتصاد خوب می شود! در شرایطی که وضعیت بد بورس و خروج سرمایه از این بازار بار دیگر هجوم نقدینگی را بیشتر کرده و امید مردم برای کاهش قیمت مسکن را بار دیگر به یغما برده است. حالا سوال این است که هدف دولت و شرکت های حقوقی از سرکوب رشد بازار سرمایه چیست؟

در دو سال اخیر معادل میزان نقدینگی دوره ناصرالدین شاه تا سال ۹۷ نقدینگی جدید ایجاد شده یعنی طی ۲ سال به اندازه ۱۳۰ سال پول خلق شده است و سرعت ورود نقدینگی جدید از روزانه ۶۵۱ میلیارد به روزانه ۲۵۶۶ میلیارد تومان رسیده است، چه کسی پاسخگوی این خسارت تورمی به مردم است؟

ناکارآمدی در سطح کلان اقتصادی کاملا مشهود است، زیرا افزایش نرخ بهره، حبس نقدینگی با هدف کنترل تورم به خاطر ملاحظات سیاسی انجام شده، اما در واقعیت تورم هم بر مردم تحمیل شده و نتیجه ای این اتفاقات چیزی جز ایجاد رانت، تخریب تولید، تعلیق رشد اقتصادی، تورم نامتعارف و کاهش قدرت خرید مردم نبوده است و از طرف دیگر سرمایه مردم در بورس هم عاید دولت، عده ای نوسانگیر رانت دار، حقوقی ها و بازارگردان و ...شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه