English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

اسلامی یا آخوندی مسوول نابسامانی بازار مسکن؟ / دولت روحانی در شش سال یک واحد مسکن هم نساخت

در حال حاضر بسیاری از مجلسی ها به خاطر نابسامانی بازار مسکن وزیر کنونی مسکن را نقد می کنند، این در حالی است که طرح ساخت 400 هزار واحد مسکن ملی را در دو سال اجرا کرده و عباس آخوندی در مدت شش سال وزارت حتی یک واحد آپارتمان هم نساخت.

اسلامی یا آخوندی مسوول نابسامانی بازار مسکن؟ / دولت روحانی در شش سال یک واحد مسکن هم نساخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، نابسامانی بازار مسکن همچنان ادامه دارد و مسئولان راه حلی برای عبور از مشکل ندارند و همچنان به نوسانات بازار خیره شده اند، در حالی که متهم اصلی این نابسامانی ها کاملا مشخص است، به طور کلی بخش مسکن از ابتدای دولت روحانی تا سال پیش هیچگونه حرکت مثبتی نداشت و ریشه مشکلات بخش مسکن کشور را به وجود آورد، حال اگر عباس آخوندی وزیر لیبرال دولت روحانی در مدت 6 سال ریاستش حتی مانند محمد اسلامی وزیر کنونی راه و شهرسازی سالی 200 هزار واحد آپارتمان می ساخت وضعیت بازار مسکن کشور اینگونه نبود.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه عباس آخوندی در زمان وزارتش با مسخره کردن مسکن مهر ادعا می کرد مسکن اجتماعی جایگزین می کند، اما یک واحد هم نساخت اظهار کرد: وزیر قبلی مسکن و شهرسازی نه تنها مسکن مهر را به خوبی تکمیل نکرد و پروژه ها را نیمه کاره رها کرده بود انبوه سازانی که در مسکن مهر همکاری داشتند را به طور کامل کنار گذاشت. درحالی‌که امروز کشور به ساخت و ساز بیشتر نیاز دارد و این انبوه سازان هستند که می توانند با تکیه بر تجربه مسکن مهر و ... زمینه کاهش هزینه ساخت مسکن در کشور را فراهم کنند.

مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه در شرایط کنونی مردم قدرت خرید ندارند، افزود: در شرایط کنونی بسیاری از خانه های خالی مربوط به موسسه ها و بانک هاست و آنها با سرمایه گذاری در این بخش قیمت خانه را بالا برده اند و دولت و مجلس هم مصوبه اخذ مالیات از خانه‌های خالی را هنوز اجرایی نکرده است، بنابراین کاملا مشهود است که بازار مسکن درگیر مافیاست. چراکه نرخ دلار نباید روی قیمت مسکن به این شدت تاثیر داشته باشد و این حاکی از دست ها پشت پرده دلال هاست.

خسروی با اشاره به اینکه در شرایط ساماندهی بازار مسکن امکان پذیر است، اما نظارت کافی و اراده در دولت بر مدیریت بخش مسکن وجود ندارد، افزود: هم اکنون شهرداری و وزارت کشور به دلیل دسترسی به اطلاعات مالکین خانه ها با هماهنگی هم می توانند خانه های خالی را شناسایی و جریمه کنند اما این اتفاق نمی افتد.

نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بازار مسکن به دلیل افزایش قیمت ارز و عدم تعادل عرضه و تقاضا باعث رشد 100 درصدی قیمت مسکن شده است به طوری که تنها در اسفند 97 خرید و فروش افتی 70 درصدی داشته باشد و در حال حاضر نیز رکود تورمی آغاز شده و قیمت مسکن در همان افزایش قیمت های سال 97 باقی مانده و این مساله ممکن است در طولانی مدت ادامه پیدا کند.

آخوندی می توانست مسکن اجتماعی بسازد

در شرایطی که ایران سال های 95 و 96 تازه از بنده تحریم ها رها شده بود و از یک پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه گذاری در بخش مسکن برخوردار بود، اما عباس آخوندی تنها با اصرار بر سیاست تخریب دولت قبل تر خود همچنان به نیاز بازار مسکن بی توجه بود و باعث شد ظرفیت بالای ساخت مسکن در کشور از بین برود و امروز ایران درگیر تورم بالایی شود که هیچکس توان ساخت مسکن ندارد.

نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه مسکن در زمان وزارت آخوندی سیاست زده بود، گفت: وقتی وزیر پیشین بخش مسکن را در لوای مسائل سیاسی قرار دارد نمی توان انتظار تولید مسکن داشت، زیرا او بیشتر تلاش کرد تا مسکن مهر را زیر سوال ببرد و خودش هم طرحی برای ارائه مسکن به نیازمندان اجرا نکرد، از این رو عرضه با تقاضا نامتعادل شد، به عبارت دیگر او به دنبال ایجاد تعادل در بازار مسکن نبود.

حسام عقبائی با بیان اینکه سیاست های کلان در عمل روی بازار مسکن تاثیر مثبتی نداشته است، افزود: امروز ایران همچون کشور فیلیپین جزیره ای نیست که  با کمبود زمین مواجه باشد و مجبور شود برای تامین زمین از دریا خشک کند، همچنین دارای منابع معدنی کافی است که نیاز مصالح کشور را به راحتی می تواند تامین کند و در شرایط کنونی نیز ارزانترین نیروی انسانی جهان را در اختیار دارد. بنابراین اگر در دولت روحانی ساخت مسکن دنبال نشد به دلیل ضعف دولت و نبود برنامه برای این بخش بود. برای نمونه کشورهایی مانند ترکیه و مالزی با صنعتی سازی مسکن علاوه بر اینکه هزینه های ساخت مسکن را کاهش دادند سرمایه های خارجی در این بخش را هم جذب کردند، در مقابل در دوران عباس آخوندی نه تنها هیچ طرح انبوه سازی اجرا نشد مسکن مهر هم با قدرت پیگیری نشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، نابسامانی بازار مسکن همچنان ادامه دارد و مسئولان راه حلی برای عبور از مشکل ندارند و همچنان به نوسانات بازار خیره شده اند، در حالی که از مجلسی ها به خاطر نابسامانی بازار مسکن وزیر کنونی مسکن را نقد می کنند، با وجود اینکه طرح ساخت 400 هزار واحد مسکن ملی را در دو سال اجرا کرده و عباس آخوندی در مدت شش سال وزارت حتی یک واحد آپارتمان هم نساخته است، حالا باید دید آیا دستگاه قضائی این وزیر لیبرال را پای میز محاکمه می کشد یا خیر؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه