English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تحلیل بازار سرمایه در محدود یک میلیون و ششصد هزار/ پیش بینی اصلاح شاخص در محدود یک میلیون و هشتصد هزار

در حالی که برخی از کارشناسان بورس انتظار یک اصلاح بازار عمیق داشتند اما به دلیل رشد دلار به محدوده ۲۱ هزار تومان، رسیدن قیمت نفت اوپک به ۴۴ دلار و انتظار خودرویی ها برای تعیین قیمت جدید محصولات فروش فوری، شاخص کل همچنان مثبت ماند.

تحلیل بازار سرمایه در محدود یک میلیون و ششصد هزار/ پیش بینی اصلاح شاخص در محدود یک میلیون و هشتصد هزار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، روز گذشته بازار سرمایه در همان ۲۰ دقیقه اولیه با رشد ۷ هزار واحدی شاخص کل همراه شد، اما در ادامه فشار عرضه به ویژه در نمادهای کوچک باعث توقف رشد شاخص کل شد و از آنجایی که پالایشی ها و خودرویی ها در معاملات امروز لیدر بودند نه تنها توانستند مانع از افت شدید بورس شوند بلکه شاخص را نیز مثبت حفظ کردند. در این زمینه چند فاکتور تاثیر گذار بود، نخست اینکه در روزهای اخیر برای نخستین بار در چهار ماه گذشته قیمت نفت اوپک به ۴۴ دلار رسیده بود و از طرف دیگر خودرویی ها خود را برای تعیین قیمت محصولات فروش فوری آماده می کنند و انتظار رشدی ۲۰ درصدی دارند و همین مساله تقاضا برای خرید نماد این گروه ها را همچنان بالا نگهداشته است.

از طرف دیگر گروه های صنعتی مانند شیمیایی ها نیز به دلیل اینکه قیمت جهانی این محصولات افزایش پیدا کرده و از طرف دیگر قیمت اتان به عنوان خوراک پتروشیمی ها نیز ارزان شده است، عملا پیش بینی سوددهی این شرکت ها را به همراه داشته، به همین دلیل تقاضا برای خرید سهام این شرکت ها نیز افزایش یافته و اما بانکی ها که این روزها با خبرهای تجدید ارزیابی روند بازار را تحت تاثیر قرار داده اند بازار نسبتا متعادلی داشتند و برخی از آنها دارای صف خرید سنگین بودند و برخی دیگر نیز با صف فروش همراه شدند.

گروه کانی های فلزی هم که این روزها در انتظار تعیین قیمت کنسانتره و گندله هستند تا حدودی بازار متعادلی داشتند و در کنار این چند نماد فشار تقاضا وجود داشت برخی از آنها نیز صف خرید داشتند. از طرف دیگر قیمت برخی فلزات در بازار جهانی رشد کرده به همین دلیل برخی از فولادی ها که از گروه خود عقب مانده بودند امروز با صف خرید روبرو شدند و نمادهای بزرگتر نیز در نزدیک درصد صفر معامله می شدند.

در مورد سایر گروه ها بیشتر فشار عرضه قالب بود و تک سهم ها بودند که قدرت نمایی می کردند. در شرایط کنونی خیلی ها پیش بینی می کنند بازار با اصلاح بسیار قوی مواجه شود، اما فاکتورهای در بازار رخ داده که عملا مانع از این اتفاق می شود، در واقع  شاخص بعد از شکست سقف ۱ میلیون واحدی، از نظر نموداری وارد کانال جدیدی شده که محدوده سقف کانال حدود ۲ الی ۲.۱۵ میلیون واحد هست. دلیل این اتفاق این است که محدوده ارزشی بازار هم اکنون با دلار ۲۰ هزار تومانی و کف P/E حدود ۱۰ واحدی انطباق دارد و از آنجایی که امروز نرخ دلار به ۲۱ هزار تومان هم نزدیک شده پیش بینی می شود اصلاح بازار سرمایه کندل قوی ایجاد نکند و فعلا با رشد سهام نمادهای بزرگ ادامه پیدا کند و بیشتر نمادهای کوچک اصلاح داشته باشند و در ادامه در مرز شاخص کل ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار اصلاح نمادهای بزرگ نیز رخ دهد. دلیل این استدلال این است که امروز تابلوی بورس و فرابورس بدون در نظر معاملات اوراق مشارکت و معاملات بلوکی ارزش معاملات ۲۴.۰۳۱ میلیارد تومان بوده که افزایش ۵۰ درصدی نسبت به معاملات روز کاری گذشته داشته است.

شاخص کل

البته نباید فراموش کرد که خبرهای حاشیه ای زیادی باعث افزایش عرضه امروز شد؛ نخست اینکه خبر اخذ مالیات از سهام که یک هفته ای است در گروه های خبری دست به دست می شود، امروز با آغاز بررسی لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس، تقویت شد، سپس مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با رد این خبر اعلام کرد: «طرحی مبنی بر دریافت مالیات عایدی سهام در دستور کار کمیسیون اقتصادی نیست و ما به دریافت مالیات عایدی از بازار مسکن، طلا و ارز فکر می کنیم اولویت دولت و مجلس، تقویت بازار سرمایه است.»

این خبر دو نکته مهم برای سرمایه گذاران دارد، نخست اینکه کلیت نظام با رشد بازار سرمایه و بزرگ شدن آن موافق هستند، و دوم اینکه علاوه بر موافق بودن قصد سرکوب بازارهای موازی بازار سرمایه از جمله سکه، ارز و مسکن را دارند و این روند صعودی بورس را تضمین می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حالی که برخی از کارشناسان بورس انتظار یک اصلاح بازار عمیق داشتند امروز هم معاملات مثبت ماند، زیرا در روزهای اخیر برای نخستین بار در چهار ماه گذشته قیمت نفت اوپک به ۴۴ دلار رسیده بود و از طرف دیگر خودرویی ها خود را برای تعیین قیمت محصولات فروش فوری آماده می کنند و انتظار رشدی ۲۰ درصدی دارند و تقاضا برای خرید، نماد این گروه ها را همچنان بالا نگهداشته اند و بازار را مثبت به پایان رساندند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی