English

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفتگو با موج مطرح کرد؛

افزایش سهمیه دولتی ذوب آهن در گندله و کنسانتره

منصور یزدی زاده گفت: دولت سهمیه ای برای کنسانتره و گندله ذوب آهن در نظر گرفته که البته پیش تر نیز عدد جزئی برای کنسانتر در نظر گرفته بود که امسال میزان سهیمه کنسانتره به یک میلیون و صد هزار تن رسیده و گندله که سهمیه ایی قبلا نداشت امسال به400 هزار تن رسیده است.

افزایش سهمیه دولتی ذوب آهن در گندله و کنسانتره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از سیاست های دولت از سال های گذشته رسیدن به تولید 50 میلیون تن فولاد در کشور تا سال 1400 بوده است که با وجود اینکه چیز زیادی تا زمان رسیدن به این هدف گذاری باقی نمانده، اما هنوز تولید این بخش حدود 30 میلیون تن است که برخی از فعالان صنعت معتقدند برنامه تولیدی شرکت های فولادی در گرو تامین مواد اولیه و ایجاد تعادل در زنجیره فولاد است، چراکه از سال های گذشته برحی از حلقه های تولید مانند کنسانتره، توسعه بیشتری نسبت به سایر حلقه ها از جمله گندله پیدا کرده بود.

یکی از این شرکت های که در زمینه تامین مواد اولیه تاکنون با چالش مواجه بوده شرکت ذوب آهن اصفهان بوده که به دلیل استفاده از زغال سنگ، از انرژی گاز استفاده نمی کند و تکنولوژی آن به دلیل قدمتی که دارد از نظر تجهیزاتی تحت تاثیر تحرم ها نیست، به همین دلیل به راحتی می تواند به صدرصد ظرفیت تولید برسد، اما به گفته مدیرعامل این شرکت تاکنون چالش های پیش پای این شرکت وجود داشت که آن ها نتوانسته بودند با وجود قابلیت های بالا به صدرصد ظرفیت خود برسند.

منصور یزدی زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با نگاهی به ظرفیت های که در نتیجه ابلاغ مصوبه عوارض بر سنگ آهن خام به وجود آمده، گفت: در سال های گذشته 8 درصد عوارض بر صادرات سنگ آهن خام وجود داشت و به تازگی دولت آن را به 25 درصد افزایش داده است، هرچند این درصد نیز نمی تواند عامل توقف صادرات محصولات خام سنگ آهن باشد، اما می تواند آن را کاهش دهد.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی دولت چه سیاستی برای تامین کسری مواد اولیه شرکت ذوب آهن در پیش گرفته است، اظهار کرد: دولت امسال سهمیه ای برای کنسانتره و گندله ذوب آهن در نظر گرفته که البته پیش تر نیز عدد جزئی برای در نظر گرفته بود که در سال جاری میزان سهیمه کنسانتره به یک میلیون و صد هزار تن رسیده و گندله که سهمیه ای قبلا نداشت امسال به400 هزار تن رسیده است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با نگاهی به تاثیر تامین مواد اولیه شرکت های فولادی و اجرای برنامه های توسعه ای در این بخش، گفت: ایران در برخی دوره ها 12 میلیون تن صادرات محصولات فولادی انجام داشت که آلان تنها در بخش ورق واردات انجام می شود که آن هم مربوط به ورق های خاص است و واردات مقاطع و...به صفر رسیده است.

او با تاکید بر اینکه برای سال جاری تولید 3 میلیون تن فولاد در شرکت ذوب آهن برنامه ریزی کرده اند، تصریح کرد: در حال حاضر باید از اقدام دولت برای وضع عوارض 25 درصدی خام فروشی مواد معدنی سپاس گذاری کرد و در صورتی که اقدامات این بخش به درستی انجام شود و از طرف دیگر نیاز به تامین مواد اولیه شرکت ذوب آهن اصفهان از طریق سهمیه ها تسهیل شود، روند افزایش تولید تسری خواهد شد.

یزدی زاده با اشاره به تاثیر مصوبه وضع عوارض 25 درصدی بر همکاری با شرکت های داخلی، اظهار کرد: پیش از این مصوبه برخی معدنکاران با وجود اینکه با شرکت ذوب آهن قرارداد داشتند برخلاف وعده عمل می کردند و به جای تامین نیاز این شرکت محصولات را صادر می کردند که امیدواریم در شرایط کنونی به قرارداد قبلی برگردند.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با نگاهی به ظرفیت های تولیدی این شرکت، اظهار کرد: در حال حاضر تولید و فروش ریل برای شرکت ذوب آهن اصفهان براساس برنامه پیش می رود و مشکلات قبلی از بین رفته است و در شرایط کنونی نیز امیدواریم مشکلات تشریفات مربوط به خرید ریل از سوی شرکت راه آهن و وزرات راه و شهرسازی برداشته شود تا تولید این محصولات سرعت بیشتری بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، شرکت ذوب آهن اصفهان به تازگی با ورود به تولید ریل توانسته، علاوه بر اینکه در بخش نیاز داخلی ریل موفق عمل کند، مانع از خروج ارز شده و چشم انداز صادرات ریل نیز برای بازارهای منطقه در نظر گرفته است، از همین رو سیاست تامین مواد اولیه براساس یک چارچوب پایدار باید از سوی دولت تدوین می شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه