English

عضو هیات مدیره راه آهن ایران در گفتگو با خبرگزاری موج خبر داد؛

اجرای راه آهن ایران عراق با فاینانس بنیاد مستضعفان/اتصال ایستگاه های قطار حومه به شبکه شهری

عضو هیات مدیره راه آهن ایران گفت: براساس توافق قرار است در مسیر راه آهن شلمچه-بصره، عراقی ها 32 کیلومتر ریل را بسازد و ایران نیز طرح پل را اجرا کند، اما بعد از آن طرف عراقی اعلام کرد ایران مسیر 32 کیلومتری راه آهن را نیز بسازد و بعد هزینه آن را خواهد پرداخت که با دستور رییس جمهوری ایران این طرح پذیرفته شد، بنیاد مستضعفان اعلام آمادگی کرده تا از منابع داخلی خودش این پروژه را فاینانس کند.

اجرای راه آهن ایران عراق با فاینانس بنیاد مستضعفان/اتصال ایستگاه های قطار حومه به شبکه شهری

عضو هیات مدیره راه آهن ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره اجرای کریدور راه آهن ایران- عراق، تصریح کرد: در مسیر راه آهن شلمچه-بصره مسیری به طول 32 کیلومتر راه آهن و یک پل در نظر گرفته شده که اگر احداث شود، از طریق شبکه راه آهن سوریه تا لازقیه متصل خواهیم شد. براساس توافق قرار است طرف عراقی 32 کیلومتر را بسازد و ایران نیز طرح پل را اجرا کند، اما بعد از آن طرف عراقی اعلام کرد ایران مسیر 32 کیلومتری راه آهن آن ها را نیز بسازد و بعد هزینه آن را خواهد پرداخت که با دستور رییس جمهوری ایران این طرح پذیرفته شد و بعد از آن بنیاد مستضعفان اعلام آمادگی کرده تا از منابع داخلی خودش این پروژه را فاینانس کند، اما این موضوع نیازمند اخذ ضمانت نامه از سوی دولت عراق است تا فاینانس بنیاد مستضعفان را بعد از اجرای پروژه برگرداند.

سعید رسولی با تاکید بر اینکه پروژه اتصال راه آهن شلمچه-بصره در مدت یک تا دو سال اجرا خواهد شد، گفت: در حال حاضر مسیر راه آهن از بصره تا لازقیه وجود دارد، اجرای این بخش در مسیر ایران و عراق باعث شکل گیری کریدوری جدید خواهد شد.

عضو هیات مدیره راه آهن ایران با بیان اینکه کریدور دیگری در شمال غرب کشور طراحی شده است، افزود: این خط راه آهن از منطقه چشم ثریا به ترکیه متصل می شود و محل ترانزیتی جدیدی خواهد بود. در حال حاضر توافقات با طرف ترک انجام شده است و در آینده راه آهن دو کشور متصل خواهد شد، علاوه بر اینکه مناطق آزاد ایران نیز می توانند از این پروژه استفاده کنند، چراکه کریدوری برای اتصال ایران برای اروپا خواهد بود.

رسولی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های راه آهن این است که تمام ایستگاه های قطار حومه که امکان اتصال به مترو دارند را به شبکه شهری متصل کنند، گفت: وقتی که مسافران مطمئن باشند با سفر از طریق قطار می توانند به راحتی به مقصد خود در داخل شهر دسترسی پیدا کنند، بیشتر از این وسیله حمل و نقل استفاده خواهند کرد. به عبارت دیگر ما به دنبال این هستیم که با اتصال قطار حومه ای به مترو، ایستگاه های تاکسی و اتوبوس در ایستگاه های مختلف مزیت سفر با قطار را بالا ببریم.

او درباره روند اتصال قطار حومه به مترو، افزود: از آنجایی که پروژه در حال حاضر زیر خطوط گرم انجام می شود، از نظر فنی شرایط خاص است، به همین دلیل اجرای پروژه کمی با کندی پیش رفته است، البته یکسال از اجرای اتصال قطار حومه به متروی تهران از چند نقطه ایستگاه جوانمرد، شهر ری و...آغاز شده است و اگر اعتبارات آن تامین شود، تا چند ماه آینده به مرحله افتتاح خواهد رسید.

رسولی با بیان اینکه برای پروژه اتصال قطار حومه به مترو تهران اعتبارات مستقل تعریف نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر این عملیات با کمک شهرداری تهران در حال انجام است و امروز آن را از پروژه های مهم  می دانیم و اگر بخواهد به یک جریان جدی در کل کشور تبدیل شود، به یک طرح و اعتبار مجزا نیاز دارد.

او با بیان اینکه 10 میلیارد تومان تا پایان پروژه اتصال قطار حومه به مترو تهران نیاز دارد، تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار پروژه تا چند ماه آینده افتتاح خواهند شد.

عضو هیات مدیره راه آهن ایران درباره اصلاحیه بودجه در زمینه پروژه های زیرساختی، گفت: شنیده ها حاکی ازآن است که محل 5 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی را جابجا کنند و از بند «ب» به بند «ح» تبصره 5 منتقل کنند که اگر شورای نگهبان بپذیرد، در این صورت می توانند با الویت بندی به طرح های تملک دارایی مازاد بر سقف اعتبارشان، اعتبار تخصیص دهند و کمک کنند تا پروژه های زودتر عملیاتی شوند.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه