English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

افزایش ۶۰ درصد قیمت مسکن تهران/کاهش ۱۸ درصد معاملات مسکن در ۸ ماهه امسال

بازار مسکن پس از اینکه جهش قیمتی بین 60 تا 100 درصدی را در ابتدای 6 ماهه امسال تجربه کرد، از چند ماه پیش وارد رکود عمیقی شده که به گفته کارشناسان این روند تا شش ماهه نخست 98 نیز ادامه خواهد داشت.

افزایش 60 درصد قیمت مسکن تهران/کاهش 18 درصد معاملات مسکن در 8 ماهه امسال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در 8 ماهه نخست سال 97 تعداد معاملات مسکن در تهران 94017 واحد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18.8 درصد کاهش داشته است. همچنین هر متر مربع واحد آپارتمانی در این بازه زمانی با میانگین قیمت 7 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 59.6 درصدی داشته است. البته در مجموع ارزش معاملات مسکن در 8 ماهه 97 نزدیک به 575 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد افزایش داشته است.

در واقع، مسکن پس از اینکه التهاب بازار ارز و سکه کم شد وارد فضای رکودی شد، به گونه ای که در آبان ماه امسال طبق آمار وزارت راه و شهرسازی نزدیک به 70017 واحد آپارتمانی در تهران معامله شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 53 درصد و نسبت به ماه گذشته 26 درصد افت داشته است که در این آمار، منطقه 5 با داشتن سهم 43 درصدی معاملات بیشترین تقاضا را داشته و در منطقه 19 با سهم 7 درصدی معاملات، کمترین تقاضای مسکن در آبان ماه را داشته است. همچنین در منطقه 22 آمار معاملات، منفی 65 درصد بوده که بیشترین افت تقاضا را داشته و منطقه 12 با آمار منفی 27 درصدی معاملات، کمترین افت تقاضا را نسبت به سایر مناطق داشته اند.

براساس داده های معاملات منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی بیشترین تقاضای خرید برای آپارتمان های منطقه 5 ، متراژهای بین 60 تا 80 متر و آپارتمان های 5 سال ساخت بوده است.

احتمال ورود رکود به سال 98

عضو هیات مدیره اتحادیه املاک کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تشریح روند تغییرات قیمت مسکن از ابتدای سال 97 تاکنون پرداخت و گفت: پس از اینکه بازار دلار ملتهب شد،  قیمت مسکن نیز به تبع قیمت ارز افزایش یافت، به گونه ای که در برخی مناطق بین 60 تا 70 درصد رشد قیمت داشتیم که تقریبا 40 درصد آن قیمت کاذب و ناشی از التهاب های بازار و مابقی افزایش قیمت نیز در نتیجه تورم سالانه و افزایش هزینه های ساخت و ساز رخ داده بود.

حسام عقبایی با بیان اینکه روند افزایش قیمت مسکن تابستان امسال در برخی مناطق بالای شهر تهران بیش از 100 درصد بود، افزود: در همه مناطق به یک نسبت تورم مسکن وجود داشت و در برخی مناطق تقاضا بالاتر بود که بخشی از آن مربوط به معاملات دلال ها بود و مصرف کننده واقعی خریدی نداشت، چراکه آن ها به دنبال سود بیشتر بوده، به همین دلیل خرید های آن ها از مناطق بالای شهر تهران انجام شده است.

او با تاکید بر اینکه بازار معاملات مسکن در رکود عمیقی فرو رفته است، تصریح کرد: اگر فضای اقتصادی کشور همین گونه ادامه داشته باشد و تغییراتی در نرخ ارز به وجود نیاید، تورم مسکن به سال آینده نیز کشیده خواهد شد، از این رو پیش بینی می شود تا شش ماه نخست سال 98 همچنان رکود مسکن پابرجا باشد و در این روند قیمت مسکن نیز ممکن است ثابت بماند یا تا حدودی نیز کاهش یابد.

رکود مسکن به صنایع آسیب می زند

پیش از اینکه وزیر جدید مسکن روی کار بیاید بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به وضعیت قیمت مسکن در کشور اعتراض داشتند و خواستار اقدام جدی دولت و وزارت راه و شهرسازی در این زمینه بودند، پس از آن محمد اسلامی به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی اعلام کرد« با در نظر گرفتن تسهیلات مسکن و اقدام به تحویل واحدهای باقی مانده مسکن مهر و ... به دنبال ایجاد تغییراتی در بازار مسکن هستیم.»

البته این اقدام موازی با تغییرات روند بازار دلار همراه شد، به طوری که التهاب ها و تقاضای کاذب بازار فروکش کرد و همین تغییرات در بازار مسکن نیز اثر گذاشت، تا جایی که میزان خرید و فروش مسکن در چند ماهه پاییز امسال با کاهش شدید روبرو شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه در التهاب قیمت مسکن تنها اقشار کم درآمد آسیب می بینند، گفت: از آنجایی که میزان درآمد مردم افزایش نیافته و هزینه ها بسیار بالا رفته است، اقشار متوسط و کم درآمد توان خود را برای خرید مسکن از دست داده اند، از این رو دولت باید تسهیلات ارزان قیمت در این بخش در نظر بگیرد.

سید حسین افضلی با تاکید بر اینکه صنایع بالادستی بخش مسکن نیز در نتیجه رکود مسکن آسیب می بینند، افزود: در سال جاری تاکید دولت و مجلس روی اشتغالزایی و ایجاد رونق در صنایع بوده است و در شرایط کنونی که کشور مورد تحریم آمریکا قرار گرفته دستیابی به این خواسته با چالش مواجه شده است، زیرا با کاهش ساخت و ساز تقاضا برای مواد اولیه پروژه ها و مواد معدنی کاهش می یابد و همین مسئله ممکن است اشتغالزایی در کشور را با چالش مواجه کند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    وقتی که پول نباشد دست کارمندان با این حقوق ناچیز که فقط خرج اجاره و خورد خوراک بخور نمیر میشود چگونه میشه خانه خرید

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه