English

کاستی شور شب چله با گرانی؛

شب یلدا متاثر از گرانی سرسام آور در بازار/ کاهش قدرت خرید مردم با افزایش قیمت ها

گرانی میوه و آجیل امسال تمام اقشار را تحت تاثیر قرار داده و منجر به کمرنگ شدن شور و هیجان شب یلدا در سطح جامعه شده است.

شب یلدا متاثر از گرانی سرسام آور در بازار/ کاهش قدرت خرید مردم با افزایش قیمت ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، طی سالیان گذشته بازار میوه و آجیل شب یلدا همواره با رونق همراه بوده است اما امسال با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش نامتعارف قیمت ها به خصوص قیمت های آجیل و خشکبار در سطح جامعه رونق این بازار در روز های آخر پاییز نسبت به سال های گذشته کاسته شده و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و قیمت های نجومی برخی اقلام شب یلدا فرصت خرید را از خانواده های ایرانی گرفته است.

گرانی میوه و آجیل تقریبا تمام اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داده و شب یلدا، طولانی ترین شب سال که از آداب و رسوم قدیم ایرانیان است، متاثر از این نابسامانی در بازار کمرنگ تر از سال های گذشته خود را نمایان کرده است.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار موج با بیان اینکه نسبت به تورم تمام کالاها قیمت میوه هم افزایش داشت، اظهار کرد: قیمت میوه  همانند سایر اقلام حاضر در بازار تحت تاثیر تورم قرار گرفته و نسبت به سال گذشت افزایش قیمت داشته ایم.

وی در خصوص نظارت بر بازار میوه در روزهای نزدیک به شب یلدا گفت: در جلساتی که برگزار کردیم، قرار بر این شد که تیم های بازرسی در سطح شهر باشند و جلوی گرانفروشی های افراد سودجو را بگیرند. با توجه به اینکه شب یلدا یک شب در سال است تلاش داریم قیمت ها متعادل باشد و افزایش قیمتی در این روزها نداشته باشیم تا مردم شبی شاد و خاطره انگیز را در کنار خانواده هایشان سپری کنند.

کارگر در ارتباط با تغییر قیمت میوه برای شب یلدا گفت: با توجه به عدم کمبود میوه در بازار مطمئنا افزایش قیمتی در این بازار مشاهده نخواهیم کرد؛ البته باید تلاش کنیم که قیمت ها متعادل بمانند و باید زنجیره تامین بدون وقفه فعالیت کند تا جنس بدون کمبود در بازار توزیع شود و قیمت ها در سطح فعلی ثابت بمانند و عدم عرضه کالا باعث افزایش قیمت ها در روزهای نزدیک به شب یلدا نشود.

خرید شب یلدا

رئیس اتحادیه میوه و سبزی در ارتباط با کمبود های احتمالی در بازار میوه گفت: به جز سیب در حال حاضر کمبود میوه ای در کشور نداریم و سیب هم از میوه های شب یلدا محسوب نمی شود و برای تامین تقاضای این میوه نیز تدابیری اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه هندوانه میناب که به تازگی برداشت شده اند کیفیت بهتری نسبت به هندوانه های انباری  دارند، تاکید کرد: هندوانه های انبار شده که در این روزها به بازار عرضه می شوند معمولا کیفیت مناسبی ندارند و تضمینی به آن ها نیست بنابراین مردم بهتر است از هندوانه های میناب که به تازگی برداشت شده اند استفاده کنند.

کارگر افزود: قیمت هندوانه میناب که تا سه هزار و پانصد تومان هم اعلام شده بود طی یکی دو روز اخیر هزار تومان کاهش داشته و بین دو تا دو هزار و پانصد تومان در کف میدان به فروش می رسد. همچنین قیمت هندوانه های انباری بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی در پایان گفت: امسال انار فروان است و کمبودی نداریم.

وی گفت: بر پایه قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی، هر کیلوگرم انار چهار هزار تا 11 هزار تومان و هندوانه هزار تا سه هزار تومان، پرتقال جنوب پنج هزار تا 9 هزار تومان، پرتقال شمال هزار و 500 تا سه هزار و 500 تومان، خرمالو کن پنج هزار تا 10 هزار تومان، کیوی سه هزار تا هشت هزار تومان، سیب لبنانی زرد چهار هزار تا 9 هزار تومان و سیب لبنانی قرمز سه هزار تا 9 هزار تومان به فروش می رسد.

کارگر  همچنین افزود: هر کیلوگرم لیموشیرین 2 هزار و 500 تا چهار هزار تومان، لیمو ترش سنگی سه هزار و 500 تا پنج هزار و 500 تومان،  نارنگی یافا 2 هزار و 500 تا پنج هزار و 500 تومان، نارنگی انشو سه هزار تا 6 هزارتومان، نارنگی پیچ سه هزار تا پنج هزار و 500 تومان و همچنین هر کیلوگرم موز 8 هزار و 500 تا 11 هزار تومان به فروش می رسد.

علی بهره مند رئیس اتحادیه قنادان تهران در گفتگو با خبرگزاری موج با بیان اینکه قدرت خرید مردم نسبت به سال قبل کاهش یافته است، اظهار کرد: قیمت شیرینی امسال نسبت به سال قبل افزایش زیادی نداشته اما توان خرید مردم 20 الی 30 درصد پایین آمده است.

بهره مند گفت: هیچ کمبودی در این بخش نداریم و تمهیدات لازم را هم اندیشه ایم؛ هم اتحادیه هم واحدهای صنفی آمادگی کامل را دارند تا در خدمت مردم باشند.

رئیس اتحادیه قنادان تهران بیان کرد: به همه واحدها ابلاغ کردیم حق هیچ گونه افزایش قیمتی به بهانه شب یلدا را ندارند.

جشن شب یلدا با فرشتگان

رییس اتحادیه قنادان تهران در ارتباط با قیمت انواع شیرینی در بازار گفت: قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر 26 هزار تومان، شیرینی دانمارکی 21 هزار تومان، شیرینی زبان و پاپیون 21 هزار و 500 تومان و کیک یزدی 15 هزار تومان است.

یکی دیگر از خوراکی های مرسوم شب یلدا آجیل است که افزایش قیمت سه برابری آجیل در بازار باعث شده تا مردم قدرت خرید بسیار پایین تری نسبت به سال گذشته داشته باشند.

در این رابطه سعی کردیم با مصطفی احمدی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار مصاحبه ای انجام دهیم که متاسفانه پاسخی از ایشان دریافت نکردیم و به اعلام قیمت های آجیل و خشکبار در آستانه شب یلدا بسنده می کنیم.

خرید شب یلدا

به گزارش موج، قیمت هر کیلوگرم از انواع آجیل به شرح ذیل است: پسته اکبری از 210 تا 225 هزار تومان، پسته احمد آقایی از 170 تا 190 هزار تومان، پسته فندقی از 136 تا 155 هزار تومان، مغز گردو ایرانی از 110 تا 168 هزار تومان، مغز بادام درختی خام درجه یک حدود 135 هزار تومان، بادام منقا ایرانی 95 تا 100 هزار تومان، بادام هندی از 165 تا 200 هزار تومان، انجیر خشک و پرک از 70 تا 150 هزار تومان، توت خشک معمولی و لوکس 85 تا 180 هزار تومان، آجیل 4 مغز کیلویی 168 هزار تومان به فروش می رسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه