English

نوسانات نرخ ارز به سیب درختی هم رحم نکرد!/صادرات سیب دلیل افزایش قیمت بازار داخلی

نوسانات نرخ ارز در ماه‌های گذشته سبب شد تا صادرات برخی از محصولات به ویژه محصولات کشاورزی از جمله سیب درختی افزایش یابد.

نوسانات نرخ ارز به سیب درختی هم رحم نکرد!/صادرات سیب دلیل افزایش قیمت بازار داخلی

به گزارش خبرگزاری موج ، نوسانات نرخ ارز در ماه‌های گذشته سبب شد تا صادرات برخی از محصولات به ویژه محصولات کشاورزی بیشتر از گذشته رشد پیدا کند، اما از سوی دیگر نیز شاهد کمبود مقطعی و افزایش قیمت آن‌ها در بازار داخلی بودیم به‌گونه‌ای که این اتفاق برای محصولی همچون گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی رخ داد و سبب شد تا دولت دست به کار شود و صادرات این محصول را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کند.

سیب درختی هم یکی از محصولات باغی پرمصرف در سبد میوه مردم است که اتفاقا صادرات مناسبی در سال‌های گذشته داشته است اما بررسی بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم سیب زرد و قرمز در هفته منتهی به دوم آذر ماه امسال به طور متوسط در سطح شهر تهران بین ۸ هزار و ۹۰۰ تا ۹ هزار و ۳۰۰ تومان در نوسان بوده و نسبت به هفته مشابه سال قبل، بیش از ۷۴ درصد افزایش داشته است. یعنی تقریبا هر کیلوگرم سیب حدود ۴۰۰۰ تومان نسبت به پارسال گران‌تر به دست مردم می‌رسد.

سیب درختی

این آمارهای رسمی بانک مرکزی از قیمت سیب که اتفاقا جز میوه‌هایی است که بیشترین افزایش قیمت را در این بازه زمانی تجربه کرده است، در کنار آمار تجارت خارجی، رابطه معناداری را با یکدیگر نشان می‌دهد چرا که در هفت ماهه نخست امسال بالغ بر ۱۷۱ هزار و ۵۴۰ تن سیب تازه با ارزشی بالغ بر ۸۳ میلیون و ۲۴۰ هزار دلار به ۲۴ کشور مختلف صادر شده است که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، ۱۰۶.۱۳ درصد از نظر وزنی و ۱۳۵.۵۴ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

موضوع جالبی که وجود دارد، صادرات سیب عمدتا به کشورهای افغانستان با بیش از ۴۵ هزار تن، روسیه با حدود ۴۲ هزار تن و عراق با بیش از ۳۰ هزار تن انجام شده و میزان صادرات این محصول باغی تنها در کشورهای افغانستان و عراق بیشتر از کل صادرات آن در ۷ ماهه سال گذشته بوده است.

اگرچه افزایش صادرات محصولات کشاورزی به ویژه سیب که با تولید بالایی در کشور رو به روست، می‌تواند نکته مثبتی در این بخش باشد اما مسولان دولتی و بخش خصوصی باید توجه کنند که اگرچه تجارت خارجی کالاهای غیر نفتی و مثبت شدن تراز بازرگانی در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌تواند نشان دهنده رشد و توسعه اقتصادی در کشور باشد اما بازار داخلی این محصولات نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اولویت اول در بازار یک محصول، قیمت آن در بازار داخلی است که مردم بتوانند آن‌را به راحتی تامین کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه