English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ادامه کاهش ۵۰ درصدی معاملات مسکن/ تورم مسکن تا نیمه دوم ۹۸

بازار مسکن از شهریور 97 رکودی تر شد، تاجایی که نزدیک به 50 درصد معاملات این بازار از همان زمان کاهش یافت و رفته رفته در مهر و آبان این رکود عمیق تر شد؛ هرچند با کاهش قیمت دلار همه انتظار کاهش قیمت مسکن را داشتند، اما در واقعیت این اتفاق نیفتاده است و پیش بینی می شود رکود تورمی تا نیمه دوم سال 98 کشیده شود.

ادامه کاهش 50 درصدی معاملات مسکن/ تورم مسکن تا نیمه دوم 98

به گزارش خبرگزاری موج، بازار مسکن در ایران گرچه یکی از هدف های دلالی و سوداگری است، اما بخش عمده ای از فعالیت های صنعتی و اقتصادی کشور به آن متکی است، به همین دلیل است که از گذشته دور تاکنون به عنوان یک بازار سرمایه ای مورد توجه دولت ها در ایران بوده است و همواره برای ایجاد جهش اقتصاد به دنبال تحرک در این بازار بوده اند.

در چند سال گذشته عباس آخوندی وزیر سابق وزارت راه و شهرسازی با وجود اینکه شعارهای زیادی در زمینه ایجاد مسکن اجتماعی داده بود، اما در واقعیت اتفاقی نیفتاد و حتی در جلسه تودیع و معارفه وزیر جدید راه و شهرسازی نیز اذعان کرد که به ساخت و ساز مسکن توسط دولت اعتقادی ندارم، به همین دلیل در سال های گذشته بیشتر به دنبال حمایت از ساخت مسکن توسط افراد بوده ایم تا اینکه دولت عمل کند.

نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان اینکه در حال حاضر رکود در بازار مسکن افزایش یافته است و قیمت ها با کاهش نرخ دلار از 16 هزار تومان به 12 هزار تومان، روی قیمت مسکن اثر نداشته است، گفت: در چند ماه گذشته کاهش معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی بیش از 50 درصد داشته است و این روند در آینده نیز ادامه خواهد یافت، زیرا به نظر می رسد اتفاق مثبتی در اقتصاد ایران رخ نخواهد داد.

 

افزایش قیمت مسکن تحت تأثیر از تورم دلار بود

حسام عقبایی با تأکید بر اینکه در برخی مناطق جهش قیمت تا دو برابر بوده است، افزود: در ابتدای سال 97 نزدیک به 20 درصد از قیمت مسکن در نتیجه تورم سالانه افزایش پیدا کرد، اما پس از آن متأثر از تورم دلار قرار گرفت و افزایش یافت، به طوری که در تیر ماه شاهد کاهش 30 درصدی معاملات نسبت به مدت مشابه بودیم و در مرداد ماه 36 درصد در همین مدت کاهش داشت و در شهریور این کاهش معاملات به 45 درصد رسیده است. البته در مهر ماه نیز طبق آمار بانک مرکزی معاملات 32 درصد کاهش یافته و به طور کلی شش ماهه امسال نشان داد روند کاهشی بوده و همین موضوع به عمیق تر شدن رکود معاملات بازار مسکن ختم شده است.

او با بیان اینکه وزیر قبلی راه و  شهر سازی در بخش مسکن خوب عمل نکردند، افزود: همیشه رکود در اقتصاد ایران مترادف با ارزانی بوده است، اما در حال حاضر رکود تورمی بوده که همزمان قیمت مسکن نیز افزایش یافت که البته تا حدودی ناشی از تورم در بازار های موازی بود، به طوری که در برخی مناطق تا 100 درصد رشد قیمت داشتیم و حتی بانک مرکزی نیز تایید کرده است تا 80 درصد رشد قیمت در بخش مسکن را تجربه کرده‌ایم.

پاییز رکود تورمی ادامه خواهد یافت

عقبایی با تأکید بر اینکه عدم وجود توازن بین عرضه و تقاضا، تصریح کرد: در حال حاضر تولید مسکن کشور کمتر از 300 هزار واحد است، درصورتی که یک میلیون واحد در سال باید ساخته شود و کاهش قدرت خرید مردم، نرخ تسهیلات بالا و ... باعث ایجاد فضای رکود تورمی شد که در آذر ماه نیز همین مسئله را دوباره خواهیم داشت و احتمال افزایش تورم زیاد است، مگر اینکه نرخ ارز متعادل شود. بنابراین پاییز رکود تورمی ادامه خواهد یافت.

نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه روند قیمت مسکن در شش ماهه گذشته همچنان صعودی بوده است، گفت: اگر بعد از آذر و دی قیمت ارز ثابت باقی بماند و حتی کاهش پیدا کند در بهمن و اسفند احتمال کاهش 25 درصدی قیمت مسکن در شهرهای بزرگ که رشد قیمتی داشته اند وجود دارد، اما اگر قیمت مسکن همچنان با روندی نوسانی صعودی باشد، این رکود تورمی ادامه خواهد داشت و ممکن است به شش ماهه نخست سال 98 نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بازار مسکن کاملاً مقاوم است و ورود و خروج از رکود تا شش ماه طول می کشد تصریح کرد: مسکن مانند بازار طلا و دلار نیست که در مدت کوتاهی قابل تغییر باشد و این مسئله ناشی از ماهیت بازار مسکن است، زیرا حجم معاملات در این بازار بسیار بالاست و هر کسی توان خرید و فروش سوداگرانه ندارد.

عقبایی با تاکید بر اینکه حتی قیمت آپارتمان های کوچک نیز برای هر فردی ممکن نیست، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت میانگین هر متر آپارتمان 8 میلیون و 600 هزار تومان است، به همین دلیل یک آپارتمان 50 متری نزدیک به 500 میلیون تومان ارزش دارد که هر  کسی توان خرید آن را ندارد، چطور ممکن است در چنین شرایطی تغییر قیمت ها در کوتاه مدت انجام شود؟

مردم تنها قربانی گرانی نیستند

مسکن به‌جز در شش ماه گذشته در دوره عباس آخوندی نوسان چندانی نداشت به همین دلیل مجلس نیز فشار چندانی به این وزارتخانه برای ایجاد مسکن اجتماعی و حتی مدیریت بازار وارد نکرد. یک عضو کمیسیون عمران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه فضای کنونی مسکن تنها به اقشار کم درآمد فشار می آورد گفت: در حال حاضر قیمت مسکن تا دو برابر افزایش یافته است، در حالی که میزان درآمد اقشار متوسط و کم درآمد جامعه تغییری نداشته است و از طرف دیگر سایر هزینه های زندگی نیز بالا رفته است، به همین دلیل باید دولت اقدام جدی در این زمینه انجام دهد.

سید حسین افضلی با بیان اینکه دولت باید بازار مسکن را از طریق تسهیلات ارزان قیمت حمایت کند، افزود: امروز اگر بازار مسکن در رکود عمیق فرو برود تنها اقشار کم درآمد جامعه در نتیجه تورم مسکن ضرر نمی کنند، بلکه بسیاری از صنایع پایین دستی به دلیل نبود تقاضا بازار خود را از دست خواهند داد که تبعات آن چیزی جز بیکاری و عقب گرد در سال حمایت از تولید ملی نخواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • غلامرضا

    با سلام
    نمایندگان محترم مجلس یک قانون وضع کنید که حقوق تان برابر با یک کارمند ساده شود و همانطور که ما خانه به دوش هستیم شما هم مثل ما زندگی کنید چرا بودجه میلیاردی مملکت خرج پرداخت های کلان به نمایندگان و وزرا شود ولی مسکن و زمین در شیراز از قیمت جان آدم ها هم بالاتر باشد که سوداگران و بنگاه داران چنین بلائی بر سر مردم شیراز آورده اند ما به شما رای داده ایم که بروید مجلس برای ما مردم طبقه 3 قانون وضع کنید در مورد مسکن ولی شما با رای ما به حقوق های بسیار بالا رسیده اید.

    • asad

      جناب اقای وزیر نسخه شما برای خرید خانه اینه که نخرید قیمتها کاذب هست خریدار ندارد میاد پایین و حباب میترکد قبول نمیخریم نسخه شما برای مستاجرین که تو این اوضاع با این حباب باید جابجا بشن چاره ای ندارن چیه ؟؟!!!آیا تدبیری اندیشیده اید ؟؟؟که مستاجران که نزدیک ۳۰ درصد جامعه هستند چکار کنند چرا نمایندگان مجلس قانون لازم را که بتونه افزایش اجاره رو قانونمند کنه را تصویب نمیکنن چرا نمیخوان مالیات بردرآمد بر روی خانه های با اجاره بالا وضع کنند چرا نمیخوان حوزه مسکن سروسامان پیدا کنه به نظر ،همه حداقل دو یا سه خانه و ویلا دارن و اصلا دقدقه مستاجرین و مردم رو درک نمیکنند چرا اقای وزیر تاکنون لایحه ای از طرف دولت به مجلس برای کنترل اوضاع مسکن به مجلس نداده اند جای سوال داره چرا اینقدر بیخیال هستند در برابر افراد سودجو صاحب خانه ها و بنگاهها و صنف املاک سوءاستفاده چی !!!!! ؟؟؟؟؟ جناب اقای وزیر فقط بفرمایید برای کنترل اوضاع مسکن دولت و مجلس چکار کرده اند تا مردم مطلع شوند و حداقل تکلیف خودشون رو بدانند

    • asad

      هنوز بعد از 8 ماه از سال 98 گذشته قیمت ها کم که نشده هیچ بیشتر هم شده دولت به وعده هایش عمل نکرده (تو 7 & 6 سال گذشته یه واحد مسکونی توسط دولت ساخته نشده )و مجلس و دولت بر روی خانه های خالی مالیاتی وضع نکردند و کسانی را که بیش از 2 خانه دارن را مشمول پرداخت مالیات نکردن و همه آپارتمانها را مبله اجاره میدهند هیچ کنترلی نیست اصلا روی بنگاهها و قیمت ها نظارتی نیست دقیقا میخوان مردم کوچ اجباری به کشورهای دیگه کنند وگرنه این همه سوء مدیریت و بی فکری و ندانم کاری و عدم کنترل و مدیریت محاله فقط به خدا پناه میبریم

  • سید مجید

    سلام، ماکه یقین داریم قیمت مسکن کاهش نخواهدیافت ومحال است دراین کشور قیمت چیزی بالارود وبعد پایین آید. چرا به فریاد قشر ضعیف نمیرسید؟ چرا برای جوانان تحصیلکرده اشتغال ایجاد نمیکنید ؟ به خدا شورای شهر شیراز فقط برای اقوام وخویشان خود در شهرداری پارتی بازی میکنند؛ این شوراهای شهر خدا میداند هیچ گرهی از مشکلات که باز نمیکنند هیچ، بلکه خودشان منشا رانت وپارتی بازی وخلاف وحق کشی درشهرداری هستند وشهردارها هم جرات نه گفتن به شوراها ندارند چون آنها راعزل میکنند. این چه بساطی است که راه افتاده؟

  • ناشناس

    سلام ..جناب تورو خدا به دادمون برسین .اخه این چه وضعیتهکه ماداریم .چرا خونه ی چهل متری تو تهران شده چهار صد میلیون قبل این تحریمخونه ی چهل متری پنجاه میلیون بود چرا این وضع پیش اومده ..هر کی هر جقدر بهواد تو متری میزاره ...به خدا خونه ای هست تو تهران که سگ توش زندگی نمیکنه ..ولی متری هفت تومان میگن چرا ..

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه