English

در همایش مشترک همکاری کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا مطرح شد

اروپا زمینه افزایش تجارت در بخش کشاورزی را فراهم می کند/ایران خواهان سرمایه گذاری اروپا در چه بخش های است؟

بعد از اینکه وزیر خارجه آمریکا به طور رسمی اعلام کرد کشاورزی و دارو جز فهرست تحریمی آمریکا نیست، اروپایی ها اشتیاق بیشتری برای توسعه همکاری های خود در بخش تجارت کشاورزی نشان دادند.

اروپا زمینه افزایش تجارت در بخش کشاورزی را فراهم می کند/ایران خواهان سرمایه گذاری اروپا در چه بخش های است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در ابتدای این همایش استفان اسکولز سفیر اتریش به نمایندگی از رییس دوره ای اتحادیه اروپا درباره اهداف برگزاری همایش توسعه همکاری کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی _کشاورزی سخن گفت و تاکید کرد همکاری ایران و اروپا در زمینه موادغذایی، تجهیزات کشاورزی و تجارت قابل توسعه است.

همچنین رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه ایران در موقعیت استراتژیکی قرار دارد که به 400 میلیون جمعیت دسترسی دارد، گفت: ایران از نظر اقلیمی بسیار متفاوت است برای نمونه در سیستان و بلوچستان هم انبه و هم برنج می توان تولید کرد یا در لرستان می توان ماهی های سردآبی تولید که از هر یک میلیون دلار 6 هزارتن ماهی قزل آلا پرورش داد یا در بوشهر میگو تولید کرد.

احمدعلی کیخا با اشاره به ظرفیت تولید گیاهان دارویی در کشور، افزود: در منطقه کردستان گیاهان و میوه های متنوع و طبیعی پرورش یافته است.

او با بیان اینکه اروپا می تواند روی دریاچه اروپا و تولید گیاهان کم آب بر فعال شود، تصریح کرد: مجلس آمادگی کامل برای رفع موانع تجارت و توسعه کشاورزی بین ایران و اتحادیه اروپا دارد.

کیخا با تاکید بر اینکه همکاری مسئولان ایرانی و اتحادیه اروپا به رفع موانع کمک خواهد کرد، گفت: رایزنی در زمینه استانداردها و ضوابط کیفی محصولات کشاورزی به نتایج مثبتی خواهد انجامید.

ظرفیت سازی برای بازار 400 میلیون نفری

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در ایران 75 میلیارد دلار محصولات تولیدی کشاورزی ایران است، گفت: در حال حاضر 6 میلیارد دلار از این میزان تولید صادر می شود، در حالی که 10 میلیارد دلار محصولات کشاورزی نیر وارد می شود.

علی اکبر مهرفرد با بیان اینکه  حدود 22 میلیون تن محصولات باغی و 2 میلیون تن شیلات در ایران تولید می شود، افزود: در شرایط کنونی 20 هزار واحد صنعتی و 100 هزارتن ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی هستند که بخش عمده ای از این واحدها با کمتر از ظرفیت موجود فعالیت می کنند.

او با تاکید بر اینکه در ایران آب از اهمیت بالایی برخوردار است تصریح کرد: استفاده از  تکنیک بهره ور مورد توجه دولت و مردم ایران است، از این رو، 8 میلیارد دلار در دوره روحانی در زمینه آب سرمایه‌گذاری شده است، به گونه ای که تولید گندم با کاهش سطح زیر کشت افزایش یافته است و این یکی از بحث های مهم برای سرمایه‌گذاری در ایران است. 

معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ما در ایران به محصولاتی نیاز داریم که شامل سه قلم کالای ذرت، کنجاله و روغن خام است، گفت: البته ذرت به دلیل آب بری در برنامه توسعه ای ایران قرار ندارد، اما در سایر محصولات نیازمند سرمایه گذاری جدید هستیم و از آن حمایت خواهیم کرد.

او با بیان اینکه در بخش ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی نیاز به واردات داریم، افزود: تولید مرغ، تخم مرغ و شیلات مازاد داریم و بخشی از میوه ها همچون پسته که قابلیت خشک شدن دارند مازاد تولید دارد.

او با اشاره به اینکه ایران با جمعیت 80 میلیونی و جمعیت پیرامونی 300 میلیون نفر قابلیت سازماندهی جمعیت بزرگی دارد، اظهار کرد: بر مبنای این ظذفیت می توانیم در مسیر توسعه همکاری ایران و اتحادیه اروپا گام برداریم.

مهرفرد با نگاهی به زمینه های که ایران و اروپا می توانند همکاری کنند، تصریح کرد: همکاری در بخش های زیرساختی همچون محیط زیست، ایمنی و استاندارد از مهمترین عواملی است که باید از طریق تفاهمنامه های بین ایران و اتحادیه اروپا توسعه یابد تا ایرانی ها بدانند چه محصولاتی با چه کیفیتی تولید شود.

او با اشاره به ظرفیت های که ایران و اتحادیه اروپا می توانند همکاری کنند، گفت: ایران با قابلیتی که در زمینه کشاورزی دارد نیازمند توسعه متوازن است و حتی تضادهای بین حلقه  های یک زنجیره به وجود آمده که انرژی زیادی از دولت می گیرد که با کمک اتحادیه اروپا می توانیم این زنجیره را توسعه دهیم حتی در زمینه های تک برای تولید سموم و محصولات کشاورزی اقدامات فعالیت های ویژه ای آغاز کنیم.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در ایران مازاد تولید مواد غذایی وجود دارد به زمینه های تجاری اینگونه اشاره کرد: در حال حاضر امکان افزایش تولید دام، شیلات و سبزیجات به دو برابر در یک بازه زمانی 10 ساله وجود دارد که متکی به بازارسازی است.

توسعه تجارت کشاورزی در یک سال گذشته

مدیرکل دفتر امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی پس از توافق برجام همکاری ایران و اتحادیه اروپا در توسعه کشاورزی افزایش یافته بود و سفر کمیسیونر کشاورزی اروپا به همراه 40 شرکت مقدمه همکاری های جدیدی بود که در همان دیدار سال گذشته هوگان با وزیر جهاد کشاورزی ایران به صدور بیانیه ای ختم شد و چند پروژه نیز آغاز شده است و اتحادیه اروپا تابستان امسال موانع صادرات ماهی قزل آلا به اروپا را برداشت

هومن فتحی هدف این همایش شناسایی استانداردها و ایمنی مواد غذایی است تا تجارت در  این بخش نیز توسعه یابد. از آنجایی که چند وقتی از تحریم های آمریکا می گذارد برگزاری این همایش از طریق کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا پیام روشنی دارد.  

فرصت ایران و اروپا در بخش کشاورزی

جان کلارک مدیرکل بین المللی کشاورزی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه این همایش فرصت مناسبی برای توسعه تجارت در زمینه کشاورزی با ایران است، گفت:  در ایران همایش ایران می تواند در زمینه تولیدات خود برای بازارسازی در اروپا استفاده کند و زمینه های برای ایجاد روابط مشترک استفاده کنند.

ظرفیت 3.5 میلیون تنی انبارداری تعاونی روستایی

حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران با اشاره به اینکه شبکه تعاونی های روستایی ایران با 3.5 میلیون تن ظرفیت انبارداری بزرگترین شبکه ایران است، گفت: سابقه ای 50 ساله دارد، گفت: در شرایطی یک سو نگری دولت ترامپ برای ضربه زدن به اقتصاد کشاورزی ایران است تعاونی روستایی ظرفیت بالایی برای همکاری با اتحادیه اروپا دارد تا پیوند مالی با تعاونی مالی ایجاد کند، زیرا در حال حاضر شبکه تعاونی ایران نیازمند سرمایه در گردش است. هرچند ظرفیت های بالایی در زمینه بهداشت مواد غذایی و تجهیزات کشاورزی دارد که با همکاری تعاونی های اتحادیه اروپا می توانیم این خلأ ها را جبران کنیم.

براساس این گزارش اتحادیه اروپا مشتاق به توسعه همکاری کشاورزی و تجاری با ایران است، مقدمات این همکاری هرچند از دو سال پیش آغاز شده است، اما از آنجایی که کشاورزی و دارو از فهرست تحریم های آمریکا علیه ایران خارج شده است همکاری در این بخش با قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت، زیرا اروپا در بخش های صنعتی بعد از تحریم های آمریکا نتوانسته به تعهدات خود پایبند باشد و بسیاری از شرکت های این قاره سبز از ایران خارج شده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه