English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

راه اندازی نیروگاه هریس در پیک مصرف برق ۹۸

یکی از برنامه های وزارت نیرو حمایت از اجرای پروژه های نیروگاه سیکل تبریزی بوده است که تا شش ماه آینده فاز اول نیروگاه هریس وارد شبکه توزیع می شود.

راه اندازی نیروگاه هریس در پیک مصرف برق 98

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پروژه نیروگاه 1000 مگاواتی سیکل ترکیبی هریس با یک واحد گازی و یک واحد بخار از مهمترین پروژه های است که بخشی از نیاز برقی منطقه شمال غرب کشور را تامین خواهد کرد. طبق گزارش میدانی خبرنگار اجرای پروژه ادامه دارد و حتی چند تکنسین و مهندس خارجی در نیروگاه حضور داشتند و این مسئله تحریم تنها برخی کشورها برای قطع همکاری با ایران اعتبار داشته است.

 ایمان عبدی مدیر پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در بازدید خبرنگاران از این پروژه گفت: طرح از ابتدای مهر 96 با سرمایه 240 میلیون یورو بعلاوه 134 میلیارد تومان آغاز به کار کرده است که به طور کلی می توان گفت 240 میلیون یورو هزینه ساخت این پروژه است. در حال حاضر بیش از 90 درصد اعتبار از صندوق توسعه ملی تامین شده است.

او با بیان اینکه این نیروگاه جز سه نیروگاه راندمان بالا است، افزود: راندمان این نیروگاه 58 درصد است و آب کمی مصرف می کند و از نیروگاه های های تک دنیاست.

عبدی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره عملیاتی شدن فاز اول نیروگاه گفت: طبق برنامه قرار است فاز اول قبل از پیک مصرف برق 98 عملیاتی و 280 مگاوات وارد شبکه خواهد شد. هرچند در حال حاضر به دلیل تحریم ها با مشکلاتی مواجه شدیم و برخی پیمانکاران خارجی قرارداد خود را کنسل کردند و با پیمانکاران جدیدی در داخل و خارج از کشور قرارداد منعقد شده است که برخی از شرکت های خارجی تضمین کرده اند قطعات یدکی را همچنان تامین کنند. البته شرکت های مانند «ای بی بی» سوییس نه تنها قطع همکاری کرده است، بلکه به ایمیل های ما هم پاسخ نمی دهد.

او با اعلام اینکه بین 65 تا 70 درصد تجهیزات این نیروگاه در داخل تامین شده است، تصریح کرد: بخشی از همکاری پیمانکاران و تعمیرات با شرکت های ایتالیایی است.

مدیر طرح پروژه نیروگاه هریس با بیان اینکه مجوز فاز دوم پروژه سال آینده اخذ خواهد شد، اظهار کرد: گمرک از مهمترین موانع اجرای پروژه بوده ، از طرف دیگر تامین کننده های داخلی تجهیزات به دلیل مشکلات مشابه نتوانستند طبق توافق قطعات را تامین کنند و در بخش خارجی که مشکلات خیلی بیشتر بود. این مسئله باعث تعویق اجرای پروژه برای مدت 6 ماه شد.

عبدی با تاکید بر اینکه بیش از 480 نفر امروز در پروژه مشغول به کار هستند، گفت: تعداد اشتغالزایی این پروژه در آینده به 800 نفر خواهد رسید.

او با بیان اینکه مصرف آب در این پروژه کاهش یافته است، اظهار کرد: این نیروگاه 4 لیتر بر ثانیه است که در نیروگاه های قدیمی 16 لیتر بر ثانیه است که از نظر مصرف قابل مقایسه نیست.

مدیر طرح پروژه نیروگاه هریس با اشاره به اینکه برنامه دولت تعدیل نرخ تسهیلات ارزی است، گفت: در زمانی که ما تسهیلات ارزی دریافت کردیم نرخ ارز بسیار پایین بود و امروز بسیار بالاست که دولت قرار است تمهیداتی برای رفع مشکلات بازگشت سرمایه در نظر بگیرند.

عبدی ادامه داد: سازمانی مانند گمرک وقتی تجهیزات را دوماه در انبار نگه می‌دارد به فعالیت ما آسیب می زند. 

  یکی از دلایل اهمیت اجرای پروژه های برق در منطقه شمال و غرب کشور اتصال شبکه برق به کشورهای مجار همچون عراق، ارمنستان و آذربایجان است که ایران نه تنها صادرات برق دارد با برخی از این کشورها تبادل انرژی دارد و در آینده نیز اتصال به شبکه برق روسیه از طریق کشورهای حوزه جی آی اس را در دستور کار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه