English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

داستان گرانی گوشت قرمز زیر سر کیست؟/ مردم رژیم گوشتی گرفته اند

قصابی ها را با مرغ فروشی ها اشتباه نگیرید، بازار این کسبه به قدری راکد شده که 45 درصد گاوداری های تهران تعطیل شده اند. این مسئله در شرایطی رخ داده است که دولت همواره برای تثبیت قیمت گوشت، ارز دولتی تخصیص داده، اما بازار گران می فروشد و مردم توان خرید ندارد، برخی مسئولان قاچاق و برخوردهای مافیا را بلای جان این بازار می دانند.

داستان گرانی گوشت قرمز زیر سر کیست؟/ مردم رژیم گوشتی گرفته اند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پس افزایش نوسانات قیمت، بازار گوشت کشور به قدری راکد شده که نزدیک به نیمی از گاوداری های تهران تعطیل شده اند و قصابی ها نیزطبق های از گوشت مرغ به یخچال های خود اضافه کرده اند، برخی از این قصابی ها به جای خرید روزانه، دیگر هفتگی می خرند و مردم نیز همچنان برای حفظ معیشت خود این محصول را از سبد خود حذف کرده اند،  این اتفاقات در شرایطی بازار را با چالش مواجه کرده که دولت همواره بر تثبیت بازار کالاهای اساسی تاکید داشته و حتی در تخصیص ارز دولتی این محصولات را در اولویت قرار داده است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری با اشاره به اینکه بازار گوشت در کشور به شدت راکد شده است، گفت: در حال حاضر بازار ضعیف است و نسبت به 3 هفته گذشته تا حدودی تقاضا کاهش پیدا کرده است

علی اصغر ملکی با بیان اینکه هم اکنون واردات گوشت ادامه دارد، افزود: در شرایط کنونی که تقاضای مردم برای خرید گوشت کاهش یافته بخش عمده ای از گوشت به صنایع فرآوری گوشت داده می شود و این رکود بازار حتی روی پرورش دام نیز تاثیر منفی گذاشته است.

 او درباره قیمت گوشت گوسفندی در بازار، تصریح کرد: در حال حاضر گوشت گوسفندی در بازار با قیمت  52 تا 53  هزار تومان به قصابی ها داه می شود و 10 درصد هم سود متعارف برای آن ها در نظر گرفته می شود که این قیمت نیز به عرضه نهایی گوشت اضافه می شود.

ملکی با نگاهی به مکان های که گوشت قرمز با قیمت مصوب دولت عرضه کنند، گفت: در حال حاضر برخی غرفه های میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای گوشت قرمز با قیمت مصوب دولت توزیع می کند و گوشت بدون دنبه با قیمت مصوبه دولتی 37 هزار تومان است.

او با تایید اینکه کیفیت گوشت خارجی پایین تر از گوشت ایرانی است، تصریح کرد: در هیچ جای دنیا کیفیت گوشت ایرانی وجود ندارد، به همین دلیل اگر گفته می شود گوشت خارجی با قیمت مصوب دولتی کیفیت پایین تری دارد کاملا درست است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران درباره چگونگی توزیع گوشت گوسفندی در استان های دیگر، تصریح کرد: در حال حاضر گوشت گوسفندی در برخی استان های بزرگ توزیع می شود و اگر استان های دیگری به توزیع گوشت دولتی نیاز دارند باید درخواست کنند

او درباره مشکلات کنونی گوشت گوسفندی در کشور، تصریح کرد: در شرایطی کنونی قاچاق دام زنده به شدت از مرزهای غرب کشور افزایش یافته است و در شرایط کنونی اگر جلوی قاچاق گرفته شود قیمت ها هم تعدیل خواهد شد زیرا امروز کاهش تقاضا در نتیجه قیمت بالاست و امیدواریم دولت اقدامات مناسبی برای برخورد با قاچاقچیان داشته باشد.

45 درصد گاوداری ها تعطیل شدند

رییس پیشین اتحادیه دامداران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه تقاضا برای خرید گوشت به شدت کاهش یافته است، گفت: در شرایط کنونی پرورش گاو و گوسفند کاهش یافته تا جایی که روستای به اسم سیف آباد در منطقه شیراز از تولید روزانه 40 تن شیر امروز به 2 تن در روز رسیده است، زیرا در حال حاضر نزدیک به 90 درصد گاوداری های منطقه تعطیل شده اند، حتی 290 گاوداری استان تهران که به فشافویه منتقل شده بودند، الان بیش از 45 درصد آن ها تعطیل شده و تنها 150 واحد فعال هستند، زیرا تقاضا برای خرید گوشت کاهش یافته است

سعید سلطانی با بیان اینکه با ممنوعیت صادرات گوشت به شدت قاچاق گوشت افزایش یافته است، تصریح کرد: پیش از این در برزیل 20 گشتارگاه برای صادرات گوشت به ایران فعالیت داشته که تعداد آن ها به 8 مورد کاهش یافته است، این مسئله تحت تاثیر کاهش تقاضا بوده است، البته باید توجه داشت باشید که تولیدکننده های داخلی علاوه بر کاهش تقاضا با مشکل گرانی نهاده های دامی نیز مواجه شده اند، چراکه 70 درصد قیمت تمام شده پرورش دام مربوط به نهادهای دامی و 30 درصد باقی مانده مربوط به حقوق کارگر و... است.

او درباره جزئیات تغییر قیمت نهاده های دامداری ها، گفت: اگر قیمت نهاده ها را با چند سال پیش مقایسه کنید متوجه تاثیر آن بر فعالیت گاوداری ها خواهید بود، برای نمونه کنجاله از 1300 به 2500 تومان رسیده، ذرت سیلو شده که کیلویی 150تومان به کیلویی 300 تومان رسیده، قیمت جو و سایر نهاده ها نیز همین تورم را دشاه است. با این حال  اگر در سال های گذشته قصابی ها گوشت را 30 هزار تومان می فروختند، امروز باید با گرانی 50 تومان می بود، در حالی که امروز 70 تا 80 تومان در قصابی ها گوشت فروخته می شود. البته باید توجه داشت که قیمت گوشت در دامداری ها 47 هزار تومان به فروش می رسد و این سود تنها توسط دلال ها می شود.

این کارشناس درباره عواملی که از بازار گوشت ایران سود می برند، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت نهاده ها بالا رفته و تقاضا نیز کاهش یافته و همین مسئله باعث کاهش تولید گوشت در کشور شده است. حال این شرایط باعث شده گروهی که مشغول صادرات دام بودند از زمانی که صادرات محدود شد قاچاق کنند، زیرا اختلاف قیمت ارز آن ها را به سود کلانی می رساند و گروهی نیز مشغول واردات هستند که براساس قیمت بازار، به صورتی گوشت را عرضه می کنند که قیمت ها گرانتر از مکانیسم بازار عرضه شود. حال به نظر می رسد دولت باید مسئولیت واردات، صادرات گوشت و ... را به یک مجموعه بسپارد و در نهایت پاسخگویی از وضعیت بازار به طور کامل و تثبیت قیمت ها از آن ها بخواهد، زیرا در حال حاضر برخی با نرخ دولتی گوشت وارد می کند در حالی که عرضه گوشت ان ها به بازار باعث کاهش و تثبیت قیمت ها نشده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه