English

نایب رئیس اتاق بازرگانی مطرح کرد

پیش بینی رشد اقتصادی منفی در سال ۹۷/موسسه های غیرمجاز عامل افزایش نقدینگی

پدرام سلطانی گفت: در پنج ماهه امسال رشد نقدینگی 19 درصد بود و رشد اقتصادی بدون نفت هم یک سوم رشد اقتصادی با نفت بوده و ادامه این روند باعث بروز تورم بالای 30 درصدی و رشد منفی اقتصادی می شود.

پیش بینی رشد اقتصادی منفی در سال 97/موسسه های غیرمجاز عامل افزایش نقدینگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست هیات نمایندگان اتاق با انتقاد به لغو شدن حضور رییس بانک مرکزی  گفت: اگر یک مقام ارشد دولت اینگونه در لحظات آخر جلسه خود را لغو کنند وای بحال کشور!

پدرام سلطانی  با بیان اینکه در 5 سال عملکرد دولت روحانی سه و نیم برابر شده است گفت: پایه پولی در این مدت دو و نیم برابر شده است، بنابراین در این مدت دولت نقدینگی را پیوسته افزایش داده، اما این نقدینگی وارد بخش مولد نشده و بیشتر به صورت تخطی و برداشت از منابع بانک مرکزی بوده است.

او با تاکید بر اینکه در سال 94 رشد منفی اقتصادی داشته اما رشد نقدینگی داشتیم افزود: این مسئله در نتیجه اقدام بانک مرکزی برای اجازه دادن به فعالیت موسسه های مالی بود که نقدینگی را افزایش دادند و تبعات آن گریبان تولیدکنندگان و اقتصاد کشور را گرفت.

سلطانی با اشاره به اینکه در پنج ماهه 97 حجم پول 19 درصد افزایش یافته افزود: اگر این روند ادامه داشته باشد تا پایان سال نقدینگی 40 درصدی را تجربه خواهیم کرد و باعث تورم بیش از 30 درصد خواهد بود و باز دیگر اتفاقات سال 91 تکرار خواهد شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: این افزایش نقدینگی در نتیجه پرداخت های بانک مرکزی برای بدهی موسسه های غیرمجاز بود که بخشی از آن با منابع مردمی و بخشی نیز از طریق چاپ اسکناس انجام شد.

او با بیان اینکه رشد اقتصادی بدون نفت در سال 97 یک سوم بخش نفتی است گفت: این روند اگر ادامه داشته باشد رشد اقتصادی تا پایان سال منفی خواهد شد و تنها راهکار آن رشد صادرات است که رفتار دولت نشان می دهد چندان به این مقوله توجه ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه