English

شریعتمداری:

خروج ارز صادراتی و عدم بازگشت آن به چرخه اقتصادی کشور واقعیت ندارد

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: خروج ارز صادراتی و عدم بازگشت آن به چرخه اقتصادی کشور که طی ماه‌های گذشته بارها خبرساز شده است، واقعیت ندارد.

خروج ارز صادراتی و عدم بازگشت آن به چرخه اقتصادی کشور واقعیت ندارد

به گزارش خبرگزاری موج، محمد شریعتمداری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صادرات با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته امتحان خود را بویژه در حوزه صنعت و تجارت خوب پس نداده‌ایم و نتوانستیم آنطور که باید گوش شنوا و صدای رسای تاجران و بازرگانان باشیم، اظهار کرد: اگر اینگونه بود مشکلاتی که شما امروز داشتید و مطرح کردید، به وجود نمی‌آمد، اما در این لحظه هیچ سمتی در دولت ندارم و می‌توانم بگویم که مجموعا در چند ماه گذشته امتحان خود را خوب پس ندادیم. این در حالی است که در جلسات تصمیم‌گیری وزارت صنعت به عنوان زبان برنده تولیدکنندگان و صادرکنندگان نتوانست به خوبی از شما دفاع کند که امروز این مشکلات را داریم، بنابراین امیدوارم این نقش سخنگویی شما تولیدکنندگان و صادر کنندگان را پس از من سرپرست این وزارتخانه بتواند به خوبی ایفا کند.

وی افزود: نوسانات ارزی که حاصل آن کاهش ارزش پول ملی است، خود فرصتی به وجود آورده چرا که بسیاری از کشورها آن را به عنوان راهی برای افزایش صادرات در نظر می‌گیرند و حالا دشمن سبب خیر شده است. بنابراین امروز باید جلسه شادی صادرکنندگان باشد که از فرصت‌های بی بدیل برای افزایش صادرات استفاده کنند،‌ اما شاهد خروج قانونی و غیر قانونی کالاهای مختلف از مرزها هستیم و شاهدیم که حتی خاک هم صادراتش ارزشمند می‌شود.

شریعتمداری با اشاره به صادرات یک میلیون تنی گوجه فرنگی در دو ماه اظهارکرد: باید سیاست‌ های ارزی را به گونه‌ای اصلاح کنیم که مشکلات تولید و تجارت حل شود و اگر این کار را نکنیم تنها با معلول برخورد کرده‌ایم و اتفاق تازه‌ای نیست.

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی که به واردات همه کالاها اختصاص دادیم باعث شد که صف‌های طولانی برای ثبت سفارش تشکیل شود و به بیش از ۵۳ میلیارد دلار برسد اما باید بدانیم که نباید عناصری در بین خودمان نفوذ پیدا کند که بعدا از آن‌ها گله‌مند شویم. کارت بازرگانی را از بیرون و در خیابان به آن‌ها نداده‌اند بلکه همه اتاق‌های بازرگانی بودند که به این غیر حرفه‌ای‌ها و غیر متعهدها که شما می‌گویید، کارت بازرگانی داده‌اند. بنابراین باید بدانیم که اولین قدم میزی است که اتاق بازرگانی پشت آن ایستاده است.

وی گفت: خروج ارز صادراتی و عدم بازگشت آن به چرخه اقتصادی کشور که طی ماه‌های گذشته بارها خبرساز شده است، واقعیت ندارد چرا که به عنوان مثال یک زمان اعلام کردند که ده‌ها میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده و به کشور برنگشته است و زمان دیگر آن را ۱۵ هزار میلیارد دلار اعلام کردند در حالی که چنین اعداد و ارقامی صحت ندارد. البته اگر کسی اشتباه کرد باید عذر تقصیر بیاورد و بگوید دیگر چنین تصمیمات اشتباهی نخواهد گرفت.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه شجاعت باید به مدیران برگردانده شود گفت: چرا به عنوان مثال در گمرک مدیران برخی تصمیمات را نمی‌گیرند به دلیل اینکه می‌ترسند مجرم شناخته شوند. بنابراین باید بسیاری از فرآیندها اصلاح شود. همچنین سامانه نیما فروش و خرید ارز صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرده است و برخی از صادرکنندگان که می‌خواهند مستمرا به صادراتشان ادامه دهند، خواستار تامین امنیت اقتصادشان هستند که باید برای آن‌ها فراهم شود. جالب است که برخی تصور می‌کنند که ما مدیران با سابقه سی چهل ساله این مشکلات را نمی‌دانیم.

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: همچنین مدت زمان سه ماهه برای بازگشت ارز حاصل از صادرات در برخی از بخش‌ها امکان‌پذیر نیست و این مسئله باید مدیریت شود و به نظر من معاون اول رئیس‌جمهوری باید این اختیار را به سرپرست جدید وزارت صنعت بدهد و در این مورد و با حضور تاجران و بازرگانان این مشکل را حل کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه