English

رئیس اتاق تهران؛

"ارز" بازار کشور را تحت الشعاع قرار داده است

​در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، رئیس اتاق تهران با اشاره به اینکه بحث ارز و قیمت آن، مسئله عمده‌ای شده که همه تصمیمات تحت الشعاع آن قرار گرفته است، اعلام کرد با توجه به این امر باید تصمیم جدی گرفته شود تا ارز از سایر مقوله‌های کشور جدا شود.

"ارز" بازار کشور را تحت الشعاع قرار داده است

به گزارش خبرگزاری موج، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در چهل و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که صبح امروز (سه‌شنبه) در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، خواستار ارائه پیشنهاد همراه با راهکار از فعالان حوزه اقتصادی در راستای کاهش فشارها شد و گفت: بسیاری از مسائل اقتصادی کشور بدلیل وابستگی کسب و کار به قیمت ارز بوده، در صورتی که کشور دارای پتانسیل‌ها و فرصت‌های دیگر همچون ذخایر نفتی و سوختی است که می‌تواند به بهبود شرایط بپردازد.

وی اظهار کرد: این روزها عمده شکایت‌ها از مشکلات اقتصادی موجود و فشارهایی است که مسائل اقتصادی در زندگی مردم ایجاد کرده است. مشکلاتی هم در بحث صدور کارت‌های بازرگانی و بخشنامه‌های صادر شده ایجاد شده که در حال حاضر نزدیک به هزارو400 تقاضا برای کارت بازرگانی پشت خط، وجود دارد.

خوانساری با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌های امریکا علیه ایران و اینکه آنها مخرب بوده و هست و اثرات فراوانی بر اقتصاد کشور دارد که ناامیدی‌های داخلی را بیشتر کرده است تاکید کرد: اما محدودیت‌ها در داخل و خودتحریمی‌ها، دیر تصمیم‌گیری و ... فضای کسب و کار را دچار مشکلاتی کرده است. علاوه‌ بر این که حدود چند ماهی است که در دو کشور عمده یعنی هند و چین سفیر نداریم. دو ماه است که دو وزراتخانه‌ ما وزیر ندارند و برخی هم دچار تردید هستند که وزیرشان می ماند یا تغییر خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: بعد از جهش‌های ناگهانی قیمت ارز، پژوهش‌ها و نظرسنجی‌هایی در ارتباط با مسائل اقتصادی انجام شده که مهمترین نتیجه آن این است که بالای ٧٠ درصد از افرادی که مورد نظرسنجی‌ قرار گرفته اند، انتظار و دورنمای مثبت از آینده اقتصاد کشور نداشتند؛ لذا ایجاد امید برای فعالان محیط کسب و کار ضروری است چرا که در جامعه هر روز بیشتر به سمت ناامیدی‌ می‌رود.

وی افزود: در حال حاضر اقتصاد کشور با چهار نرخ مواجه است که ناشی از نرخ سامانه نیما، سنا، بازار ثانویه و بازار آزاد است که طبیعتاً در چنین وضعیتی تصمیم‌گیری را برای فعالان اقتصادی بسیار دشوار کرده است. بنابراین باید فکری اساسی برای ارز و نرخ آن صورت گیرد. ترکیه امسال نزدیک ٩٠ درصد از ارزش پول ملی‌اش کاسته شده، اما همچنان اقتصادشان در حال گردش است.

خوانساری با بیان این نکته که به جای اینکه برداشتن مشکلات از پیش روی صادرات، آن را دچار مشکل کرده‌ایم گفت: بر این اساس ۵۷۰ میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه ایران است که ایران تنها ۱۸ میلیارد دلار آن را تامین می‌کند، در حالیکه پتانسیل صادراتی ایران بسیار بالاتر از این ارقام است.

وی به برداشتن موانع پیش روی صادرات و عدم تصمیمات عجولانه در راستای رفع نیازهای تشکل‌های صادراتی اشاره کرد و گفت: با قیمت‌های کنونی ارز، ایران می‌تواند در بسیاری از این زمینه‌ها موفق باشد و صادرات خوبی داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به قاچاق سوخت از ایران به سایر کشورهای دنیا گفت: قیمت سوخت در ایران بسیار پایین‌تر از کشورهای همسایه است که بر این اساس تنها کشوری که کمتر از ایران سوخت خود را عرضه می‌کند، ونزوئلا است. از سوی دیگر اگر تصمیم‌گیری در حوزه بنزین را سریعتر انجام دهیم، سوخت قاچاق نمی‌شود. این در حالی است که پیشنهاد ما این است که سوخت را به خانواده بدهیم نه به افراد؛ چرا که دهک اول ۱.۱ از یارانه بنزین و دهک دهم ۲۵.۶ از یارانه بنزین استفاده می‌کنند.

وی افزود: از این بابت ۲۰ میلیون لیتر معادل ۴ میلیارد دلار نتیجه صادرات به کشورهای همجوار خواهد بود و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز ارزش ریالی خواهد داشت که بدهی‌های دولت را نیز پوشش می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه