English

بررسی نرخ واقعی دلار، ۱۰ هزار توان یا ۶ هزار تومان؟

یک اقتصاددان با اشاره به نوسان نرخ دلار در این مدت و اعلام قیمت های متفاوت دلار در بازار ارز گفت که بر اساس قدرت خرید مردم نرخ واقعی دلار باید بین 6 هزارو 800 تا هفت هزارو 200 تومان باشد.

بررسی نرخ واقعی دلار، 10 هزار توان یا 6 هزار تومان؟

به گزارش خبرگزاری موج، محسن زنگنه، اقتصاددان، شب گذشته در گفتگو با برنامه پایش در مورد نرخ واقعی دلار گفت: آینده بازار ارز به اقدامات دولت بستگی دارد، در ایران علیرغم اینکه علل مختلف سیاسی، فرهنگی و خارجی در شاخص های کلان تاثیر گذار است به جهت قدرت دولت و بانک مرکزی قطعاً این اقدامات دولت است که آینده بازار ارز را مشخص می کند.

این اقتصاددان گفت: بر اساس قدرت خرید مردم اگر سال ۹۲ که قیمت دلار ۳۶۰۰ تومان بود را به عنوان قیمت واقعی در نظر بگیریم از آن سال تا امسال هر سال اگر تورم را در کشور محاسبه کنیم تقریباً سر جمع ما ۹۰ درصد تورم داشتیم. اگر تورم امریکا را نیز محاسبه کنیم در این چند سال تورم آمریکا بین ۸ تا ۱۰ درصد بوده است.

وی افزود: اگر میزان تورم آمریکا را از تورم ایران کم کنیم به رقم ۸۰ درصد می رسیم و اگر این ۸۰ درصد را در سه هزارو 600 ضرب کنیم مشخص می شود که نرخ واقعی دلار در حال حاضر باید بین 6هزارو 800 تا هفت هزارو 200 تومان باشد. این قیمت واقعی دلار است و هر رقمی بالاتر این رقم حباب است.

شهاب طلاب، پژوهشگر حوزه گردشگری نیز شب گذشته در این برنامه گفت: با توجه به کاهش ارزش پول ملی فرصت خوبی برای بهبود صنعت گردشگری فراهم شده است. در حال حاضر هر شهروند اروپایی با ۱۵ درصد درآمد ماهیانه اش می تواند ۷ تا ۱۰ روز سفر خوبی به ایران داشته باشد و خدمات گردشگری بگیرد.

وی افزود: ولی در ۵ ماهه نخست امسال تعداد گردشگران ما بخصوص گردشگران اروپایی کم شده است به طور مثال در ۵ ماه نخست سال قبل ۳۱ هزار گردشگر آلمانی وارد کشور شدند که امسال این رقم به ۲۱ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی