English

یزدان سیف:

۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید کردیم/۸۳ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه در تنظیم بازار مشکل نداریم اظهار کرد: تنظیم بازار را علاوه بر واردات به سمت تولید داخل سوق دادیم.

۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید کردیم/۸۳ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یزدان سیف با اعلام آخرین اخبار تنظیم بازار در برنامه گفتگوی ویژه خبری عنوان گفت: خدا را شاکریم که در حوزه غذا و تامین محصولات کشاورزی  در چند سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه غذا افتاده و امروز تنظیم بازار را علاوه بر واردات، در حوزه تولید پیگیری می کنیم.

وی به تولید یازده و نیم میلیون تن گندم در سال گذشته اشاره و عنوان کرد:  و نسبت به سال گذشته ۸ درصد رشد در خرید تضمینی شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی افزود: دولت توانست ۹ و نیم میلیون تن گندم را به صورت خرید تضمینی از کشاورزان دریافت کند و خودکفایی در گندم به معنای زنجیره ای در صنایع غذایی است.

سیف خاطر نشان کرد: زنجیره گندم و آرد ارزش ۱۳ هزار میلیارد تومانی در حوزه غذایی دارد و با ارزش افزوده به حدود ۲ برابر این قیمت ارزش دارد.

وی تصریح کرد: ذخایر استراتژیک خوبی را خرید کردیم و قریب به یکسال نیاز کشور تامین است.

سیف همچنین در رابطه با موضوع خرید تضمینی گندم با اعلام اینکه تا امروز ۸۳ درصد از وجوه ۱۲۶ هزار میلیارد ریالی خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت شده، گفت: ۱۰۵ هزار میلیارد ریال تا امروز به کشاورزان پرداخت کردیم.

وی افزود: خبر خوب آنکه تا پایان مهر ماه مابقی مطالبات کشاورزان در طرح خرید تضمینی گندم پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی گندم سال آینده پس از اختلاف کوچک بین اعضای شورای عالی اقتصاد عنوان می شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی همچنین گفت: در حوزه تولید روغن و دانه های روغنی تلاش کردیم کشت دانه های روغنی را افزایش دهیم ظرف سال زراعی گذشته حدود ۲۰۰ هزار تن کشت دانه های روغنی داشتیم.

وی افزود: پیش بینی ما این است تولید دانه های روغنی به ۴۰۰ هزار تن برسد و بخش قابل توجهی از نیز کشور را تامین کند.

سیف با اشاره به بالابردن ظریب اشغال کارخانه های روغن کشی بیان کرد: در نظر داریم واردات مواد آماده را به مواد خام تبدیل می کنیم و به جای واردات روغن خام و کنجاله دانه سویا وارد می کنیم.

وی یادآور شد: سال گذشته کارخانه های روغن کشی ما در این  ایام غریب به ۹۰۰ هزار تن دانه روغن کشی کردند و امسال ما یک و نیم میلیون تن دانه روغن کشی کردیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی تصریح کرد: پیشرفت روغن کشی در سال ۹۷ برابر ۴۰ درصد افزایش و توسعه اشتغال به همین میزان و افزایش سرمایه گذاری همچنین غریب به ۵۳۱ هزار تن انواع روغن خام وارد کشور کردیم و به دلیل آنکه تولید دانه سویا را افزایش دادیم و کاهش واردات در حوزه روغن خام نداشتیم بلکه واردات کنجاله سویا را کاهش دادیم.

سیف ادامه داد: در حوزه شکر افتخارات بزرگی نصیب کشور ما شده و در حوزه برنج بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ تن تولید داخل برنج ما هست و ۹۴۵ هزار تن واردات برنج داشتیم و نسبت به کل نیاز کشور رقم مطلوبی است و بازار برنج بازار پر رونقی شده و واردات کشور را برای حمایت از تولید داخل مدیریت کردیم و سال گذشته بیش از نیاز کشور برنج وارد کشور شد.

 

140 هزار حلقه لاستیک این هفته ترخیص می شود

محمد رضا کلامی مدیر برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ارتباط تلفنی به برنامه پیوست و در پاسخ به این پرسش که آیا هم اکنون کمبود خاصی در بازار داریم؟ گفت: امروز جلسه تنظیم بازار داشتیم و مرور مجدد آمار واردات از مبادی مختلف نشان می داد در کالای اساسی هیچ کمبودی نداریم و در برخی از کالاها حتی بیش از سال گذشته وارد کردیم و تناژ ذخایر ما بیش از سال گذشته است و هیچ کمبودی در بخش های مختلف نداریم.

وی خاطر نشان کرد: در مورد لاستیک جهت استحضار عزیزان حدود 140 هزار حلقه لاستیک در گمرک آماده ترخیص در این هفته است و در مهر ماه حدود 250 میلیون دلار لاستیک به بازار عرضه می شود و عطش ناشی از تقاضای غیر متعارف لاستیک که در بازار ایجاد شده، فروکش می کند.

مدیر برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: امروز جلسه ای با 50 نماینده رسمی واردات لاستیک و 6 تولید کننده داخلی داشتیم و در تامین نیاز لاستیک به تعادل لازم می رسیم.

 

تولید و عرضه پوشک را 20 درصد افزایش دادیم

کلامی در مورد مشکل بازار پوشک و دستمال کاغذی خاطر نشان کرد: برای تولید پوشک و دستمال کاغذی نیاز به واردات ماده اولیه ای داریم به نام خمیر کاغذ و میزان واردات این ماده اولیه در پنج ماهه نخست سال 97 به میزان 99 هزار تن بود و در مدت مشابه در سال گذشته میزان واردات 92 هزار تن بود.

وی خاطر نشام کرد: تامین مواد اولیه دستمال کاغذی و پوشک امسال کمتر از سال قبل نبود و نکته رخ داده در بازار و فضای ایجاد شده تاثیر جنگ اقتصادی دشمن و تبلیغات آن مصرف کننده ایرانی دقت کند دستاویز لازم را در اختیار رسانه ها که به دنبال بر هم زدن آرامش روانی جامعه ایران است، قرار ندهد.

کلامی تصریح کرد: برای کنترل تولید پوشک و دستمال کاغذی در دو هفته گذشته با تولید کنندگان جلسه داشتم و مقادیر تولید و عرضه آنها بیش از سال گذشته بود و در فروشگاه های زنجیره ای تمام شلف ها پر از محصول پوشک و دستمال کاغذی است.

وی ادامه داد: در یکی از مراجعات خود دیدم یک مصرف کننده چرخ خرید خود را به نحوی پر از پوشک کرده بود که کودک خود را روی آنها خوابانده بود و پرسیدم مگر بچه شما چقدر به پوشک نیاز دارد؟ جواب قانع کننده ای نداشت و وقتی توضیح کافی دادم که ما خود تولید کننده این محصول هستیم و او قانع شد و پوشک های مازاد را به قفسه برگرداند.

مدیر برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین عنوان کرد: هر مقدار تقاضای غیر متعارف در یک کالا وارد شود ممکن است در تامین آن کالا زحمات ما به هدر رود و در این رابطه از تولید کنندگان خواستیم 20 درصد تولید و عرضه محصولات سلولوزی به بازار را افزایش دهند و یک خاطر جمعی به مصرف کنندگان این محصول می دهیم و در این بخش هیچ مشکلی نداریم.

کلامی خاطر نشان کرد: نکته ای که در مورد بازار وجود دارد این است که وقتی ارزش پول ملی کاهش می یابد همه دنیا در این موقعیت تلاش می کنند ارزش افزوده بیشتری برای کشور خود ایجاد کنند و صادارت برای دیگران که محصول وارد می کنند توجیه پیدا می کند.

وی تصریح کرد: از سویی وقتی فاصله ارزش پول به شکل غیر متعارف ایجاد می شود، انگیزه ها برای صادارت از داخل کشور هم بیشتر می شود و دولت در این رابطه در این مواقع سیاست گذاری می کند که ما به التفاوتی از این کالاها دریافت کند و یا کمکی که در قالب ارز حمایتی اختصاص دهد.

کلامی تاکید کرد: در همه اقتصادها بنگاه های اقتصادی در صدد تامین سود بیشتری هستند و با نوسانات نرخ ارز در صنایع مختلف از جمله صنایع لبنی و تولیدکننده شیر در میان عرضه به مردم  یا تولید شیر خشک و صادرات جنگ نابرابر ایجاد می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی