English

گزارش خبرگزاری موج؛

کاهش ارزش پول ملی به تولید آسیب می زند/قربانی گرانی صنایع غذایی مردم هستند

کاهش ارزش پول ملی و افزایش صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه، موج جدیدی از گرانی در بازار ایجاد کرده است که زنجیره وار می تواند تهدیدی برای صنایع تبدیلی غذایی باشد تا جایی که کمبود مواد اولیه و ... باعث توقف تولید و افزایش رکود شود.

کاهش ارزش پول ملی به تولید آسیب می زند/قربانی گرانی صنایع غذایی مردم هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، گرانی محصولات مصرفی مردم همپای تورم نرخ دلار رو به افزایش است و کم کم کالاهای گرانتر از سبد خرید اقشار متوسط خارج می شود، برای نمونه برخی محصولات صنایع غذایی همچون شکلات و شیرینی جات پیش از این جزو خرید اصلی مردم بود و در ایران سالانه بازاری به بزرگی 2 میلیارد دلار داشته است، اما در حال حاضر با وجود اینکه قیمت محصولات آن نسبت به سایر کالا تورم بالایی نداشته، با این حال تقاضا برای آن به شدت کاهش یافته است.

عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر تفاوت قیمتی بین کالاهای ساخت ایران و خارجی به وجود آمده است، گفت: در نگاه مثبت، این قضیه باعث بالا رفتن قیمت کالاهای خارجی می شود که مراجعه کننده ها بیشتر کالاهای ایرانی بخرند. از طرف دیگر کمبودی در بازار برای محصولاتی که تقاضای بیشتر دارند به وجود می آید که به طور زنجیره وار بر تمام صنایع تبدیلی و پایین دستی تاثیر منفی می گذارد.

خالقی

آرمان خالقی گفت: سال جاری  کشت گوجه فرنگی نسبت به سال های گذشته تولید کمتری داشته است. از طرف دیگر تقاضا برای خرید گوجه تازه بیشتر شده است. همچنین باید توجه داشت که در برخی محصولات دیگر نیز این تقاضا افزایش یافته برای نمونه در استانی مانند سیستان وبلوچستان، پاکستانی ها خرمای زیادی خریده اند که بخشی از این مسئله ناشی از کاهش ارزش پول ملی بوده که در نگاه نخست به نفع تولیدکننده های خرما است، اما در بلندمدت باعث ایجاد موج گرانی در بازار داخلی می شود. بنابراین به طور کلی می توان این رویکرد را برای سایر میوه و صنایع غذایی در نظر گرفت، برای نمونه وقتی تقاضای خارجی برای سیب افزایش یافته و این موضوع باعث می شود قیمت محصول در بازار داخلی بالا می رود و در نهایت آب میوه ها و سایر صنایع تبدیلی وابسته به آن افزایش یافته است.

او با بیان اینکه درباره محصولی پایه ای مانند آراد باید بگویم  کاهش ارزش پول ملی باعث شده عراقی ها این محصول را از ایران بیشتر بخرند، افزود: حتی برخی از عراقی ها این محصول را قاچاق می کنند و کاهش آراد موجود دربازار می شود که اثر آن افزایش قیمت تهیه این محصول برای ماکارونی و ... است که در نهایت باعث رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی می شود.

افزایش قاچاق کالا از ایران

یک کارشناس صنایع غذایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه هر چقدر ارزش پول ملی کاهش یابد، همان قدر نگرانی ها افزایش می یابد گفت: این مسئله باعث کاهش قدرت خرید مردم می شود و ادامه التهاب باعث شده مردم دارایی های منقول خود را به شکل های دیگری دربیاورند و به مشکلات اقتصادی کشور اضافه شود.

موحد

علی موحد با بیان اینکه صنایع غذایی باید کمتر دستخوش تحولات اخیر قرار گیرد، افزود: امروز نمی توان گفت که در صنایع غذایی چقدر افزایش قیمت رخ داده است، زیرا قیمت محصول نهایی تنها شامل مواد اولیه نیست و عوامل دیگر تولید نیز تاثیر گذار است. البته باید توجه داشت که در شرایط کنونی در مرزهای ایران، کشورهای همسایه خرید خود را از بازار ایران افزایش داده اند و این مسئله ناشی از کاهش ارزش پولی ملی است و در آینده بر بازار داخلی نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

او با تاکید بر اینکه در تامین عمده مواد اولیه مشکل وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر مشکلاتی در زمینه انتقال ارز و ارتباطات مالی بین بانک های ایرانی و خارجی وجود دارد و همین مسئله مانع تامین مواد اولیه می شود. از طرف دیگر برخی کالاها علاوه بر اینکه جزو کالای اساسی هستند در صنایع غذایی نیز کاربرد دارند و در حال حاضر مشمول ارز 4200 تومانی نیست. از طرف دیگر باید توجه داشت که برخی از این محصولات در صنایع دیگر نیز کاربرد دارند و همین مسئله تقاضای بیشتری برای آن ها به وجود می آورد.

موحد با اشاره به عمده مشکل تولیدات صنایع غذایی گفت: در برخی ترکیبات اسانس ها و افزودنی ها مهم هستند که بین 5 درصد تا 40 درصد از قیمت تمام شده محصولات را شامل می شود و در حال حاضر برای واردات آن مشکلات زیادی وجود دارد.

 در روزهای اخیر قیمت میوه و صیفی جات به شدت افزایش یافته است، به طوری که قیمت گوجه فرنگی به 9 هزار تومان رسید و میوه ها نیز کمتر از 8 هزار تومان فروخته نمی شود، این روند پس از گرانی دلار آغاز شده و صادرات بسیاری از محصولات به صورت مفرط ادامه دارد در حالی که بازار داخلی با چالش های مواجه بوده و این روند و در نهایت باعث کاهش عرضه نسبت به تقاضا شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه