English

کاهش ۲۵ درصدی ذخایر سدهای تهران در سال جاری

ذخایر آبی سدهای تهران نسبت به سال گذشته و در مدت مشابه 25 درصد کاهش داشته است.

کاهش 25 درصدی ذخایر سدهای تهران در سال جاری

به گزارش خبرگزاری موج، بر اساس آمار وزارت نیرو، میزان بارندگی‌های استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون نسبت به سال 96 حدود 21 درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که بر اساس آمار بارندگی استان تهران حجم آب ورودی به سدهای پنجگانه استان(کرج، لتیان، طالقان، لار و ماملو) نیز در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته 32 درصد کاهش داشته است.

طبق اعلام وزارت نیرو، کاهش بی‌سابقه بارندگی‌های پاییز و زمستان سال گذشته و به تبع آن افت ذخیره برفی استان باعث شده است تا کل حجم آب ورودی به سدهای استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون به یک میلیارد و 163 میلیون مترمکعب برسد. عددی که سال گذشته در همین زمان به یک میلیارد و 723 میلیون مترمکعب رسیده است و براین اساس ورودی رواناب‌ها به سدهای استان بیش از 560 میلیون مترمکعب کاهش داشته است. 

از طرفی ذخیره فعلی سدهای پنجگانه استان نیز به 642 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است و بیش از 210 میلیون مترمکعب حجم آب ذخیره شده در سدهای استان نسبت به سال قبل کمتر شده است.

در این بین از میان پنج سد تامین کننده آب استان تهران سد کرج به مراتب وضعیت بهتری را نسبت به سایر سدهای استان تجربه می‌کند به طوری که در حال حاضر 79 درصد این سد پر است و حجم ذخیره آن نیز به 144 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته 6 درصد کاهش پیدا کرده است.

از سوی مقابل سد لار نیز که در شمال شرق تهران وظیفهتامین آب شرب و کشاورزی منطقه را بر عهده دارد کاهش 61 درصدی حجم ذخیره آب را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کند و 95 درصد مخزن این سازه آبی خالی است که از این حیث سد لار بدترین شرایط را از نظر میزان ذخیره منابع آبی به خود اختصاص داده است. حجم فعلی سد لار به 43 میلیون مترمکعب رسیده است که در قیاس با سال گذشته 68 میلیون مترمکعب کمتر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه