English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش بینی قیمت طلا/ روند افزایش قیمت طلا کند و ادامه دار می شود

با توجه به اینکه قیمت طلا متناسب با نرخ ارز تعیین می شود، پیش بنی می شود در ماه های آینده همچنان روند صعودی خود را ادامه دهد، اما از آنجایی که مردم دیگر نقدینگی ندارند تقاضا برای طلا کاهش می یابد.

پیش بینی قیمت طلا/ روند افزایش قیمت طلا کند و ادامه دار می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، قیمت طلا در ماه پایانی تابستان 97 متناسب با نوسان دلار به صورت نوسانی تغییر قیمت داد، به طوری که در ابتدای هفته سوم شهریور ماه قیمت طلا به 4 میلیون و 550 هزار تومان رسید و در روزهای پایانی هفته تا 4 میلیون و 300 هزار تومان کاهش یافت. هر چند این قیمت ها بعد از یک جهش رو به بالا و کاهش ناگهانی رخ داده بود که پیش بینی آینده قیمت طلا را سخت می کرد، اما به طور کلی این مسئله نشان دهنده یک واقعیت است و آن هم اینکه این روزها جنگ اقتصادی است.

به عبارت دیگر تا زمانی که ایران زیر فشار تحریم قرار دارد، با افزایش قیمت طلا و ارز مواجه خواهد شد و کاهش های موقتی قیمت ناشی از شوک های سیاسی است و این فضا باعث شکل گیری فضای فسادگونه و دلالی شده است.

نوسانات افزایش قیمت طلا به قدری برای دلال ها جذاب شده است که برخی از صاحبان خانه در شمال تهران خانه های خود را در قبال سکه طلا به جای اجاره معامله می کنند، به گونه ای که در خانه های بالاشهر تهران مستاجر باید در ماه بین یک تا چند سکه طلا باید به عنوان اجاره به مالک تحویل دهد.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه آزاد تهرن جنوب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه روند صعودی بازار طلا در ماه های گذشته نشان می دهد گفت: این روند در آینده به دلیل وجود تحریم ها ادامه خواهد یافت مگر اینکه تکلیف معاملات ارزی ایران با خارجی ها مشخص شود، زیرا الان افزایش قیمت دلار است که باعث افزایش قیمت طلا نیز شده است و اگر دولت بتواند معاملات بین المللی را به سمت ارز های دیگر ببرد ممکن است روند صعودی قیمت آن متوقف شود و همین مسئله در تثبیت قیمت طلا نیز اثر بگذارد.

جواد صلاحی با اشاره به دیگر عوامل موثر در قیمت طلا در ماه های آینده تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از مردمی که بخشی از نقدینگی خود را در اختیار داشتند، وارد بازارهای خودرو، دلار و طلا کرده اند و در حال حاضر مانند چند ماه پیش در جامعه نقدینگی وجود ندارد و همین مسئله باعث می شود بخشی از مردمی که پیش از این مشتری خرید طلا بودند به دلیل نداشتن نقدینگی از بازار حذف شوند، اما باید توجه داشت که دلال ها همچنان حضور خواهند داشت، معاملات طلا نیز ادامه می یابد، اما با روند کند تری و همین مسئله تا حدودی روی قیمت طلا اثر می گذارد، هر چند برخی از کارشناسان معتقدند بازهم فاکتور قوی تری برای تعیین نرخ طلا و نوسانات نرخ ارز وجود دارد.

تداوم تحریم ها یعنی افزایش قیمت طلا

به تازگی بانک مرکزی به بانک ها و صرافی ها اجازه ای واردات طلا داده است و امیدوارند که این روند روی کاهش قیمت طلا در بازار اثر مثبت بگذارد، اما از آنجایی که هنوز محدودیت های برای تامین طلا وجود دارد و قیمت آن با نرخ ارز به روز می شود می توان پیش بینی کرد که واردات طلا روی قیمت این محصول چندان تاثیر ندارد و روند کند افزایش قیمت طلا ادامه می یابد و در مرحله دوم تحریم های آمریکا علیه ایران بار دیگر به صورت شوک وار باعث افزایش عناصر یاد شده می شود.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به افزایش قیمت فلزات رنگی در بازار جهانی گفت: در حال حاضر بخشی از افزایش قیمت طلا ناشی از تغییر آن در بازار جهانی است، اما واقعیت این است که بازار طلای ایران متاثر از کمبود و گرانی ارز شرایط متفاوتی را تجربه می کند و این روند تا زمانی که محدودیت ها وجود دارد ادامه خواهد یافت.

حمزه قوچی فر با بیان اینکه شوک قیمتی در بازار طلا در زمان اجرای دوم تحریم های آمریکا به وجود می آید افزود: به طور قطع تقاضای کاذب دیگری پیش از زمان اجرای مرحله دوم تحریم های آمریکا به وجود می آید و همین مسئله تا حدودی روانی است و شاید چند روز بعد از شوک رشد قیمت متوقف شود و حتی کمی هم کاهش یابد، اما اگر درباره مسائل بین المللی تصمیمی جدی گرفته نشود به طور کلی دوباره در آینده روند رشد قیمت طلا با روند کند تری ادامه خواهد یافت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه