English

بانک جهانی اعلام کرد؛

اقتصادهای بزرگ جهان معرفی شدند/ ایران جایگاه ۱۸ از بزرگترین اقتصادهای جهان را داراست

ایران از نظر میزان تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۷، در رده 18 بزرگترین اقتصادهای جهان قرار گرفت.

اقتصادهای بزرگ جهان معرفی شدند/ ایران جایگاه 18 از بزرگترین اقتصادهای جهان را داراست

به گزارش خبرگزاری موج، طبق داده‌های بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی جهانی به قیمت جاری در سال 2016 به ۷۵.۵ تریلیون دلار رسید که این رقم طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در سال 2017 به ۷۹.۳ تریلیون دلار افزایش یافته است و  طبق داده های ارائه شده اقتصادهای بزرگ جهان معرفی شده اند.

این رده‌بندی، تولید ناخالص داخلی کشورها را برحسب دو فاکتور قیمت‌های جاری و برابری قدرت خرید رتبه‌بندی کرده است که بر این اساس، در رده‌بندی تولید ناخالص کشورها بر حسب قیمت‌های جاری، آمریکا با ۱۹.۳۶۲ تریلیون دلار، چین با ۱۱.۹۳۸ تریلیون دلار و ژاپن با ۴.۸۸۴ تریلیون دلار در رده‌های اول تا سوم قرار دارند و پس از آن‌ها آلمان، فرانسه، انگلیس، هند، برزیل و کانادا، به ترتیب در رده‌های چهارم تا دهم قرار دارند. پنج کشور نخست این رده‌بندی بیش از نیمی از تولید ناخالص جهانی را در اختیار دارند.

در این رده‌بندی، اقتصاد ایران با تولید ناخالص داخلی برحسب قیمت جاری به ارزش 428 میلیارد دلار در بین 192 کشور، پس از کشورهای بلژیک و تایلند و بالاتر از اتریش و نروژ، در رده 27 قرار دارد.

اما در رده‌بندی تولید ناخالص داخلی برحسب برابری قدرت خرید، چین در رده نخست قرار دارد و پس از آن، آمریکا، هند، ژاپن، آلمان و روسیه در رده‌های دوم تا ششم قرار دارند. ایران پس از اسپانیا و کانادا و بالاتر از استرالیا و تایلند، در رده هجدهم قرار دارد.

به نقل از نئوما، تولید ناخالص داخلی، قابل اتکاترین شاخص اقتصاد یک کشور است که سالانه، فصلی یا ماهانه، برای یک کشور، یک منطقه یا در بین چند کشور مشابه اندازه‌گیری می‌شود.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار را چنین تعریف کرده است: "مخارج روی خدمات و کالای نهایی، منهای واردات، مخارج مصرفی نهایی، افزایش خالص دارایی و صادرات منهای واردات." تولید ناخالص داخلی هم بر اساس ارزش بر حسب دلار آمریکا و هم بر حسب برابری قدرت خرید بیان می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه