English

کارشناس نساجی در گفتگو با موج؛

وزارت صنعت، نساجی را به حال خود رها کرده است/ ۵۰ درصد تولیدی ها تا پایان سال تعطیل می شوند

کارشناس حوزه نساجی کشور با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت در نساجی اظهار کرد: صنعت به حال خود رها شده است، تا پایان سال شاهد تعطیلی 50 درصد تولیدی ها خواهیم بود.

وزارت صنعت، نساجی را به حال خود رها کرده است/ 50 درصد تولیدی ها تا پایان سال تعطیل می شوند

مهدی یکتا دبیر سابق انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به مشکلات موجود در صنعت نساجی کشور اظهار کرد: مشکل کنونی در نساجی در تمام صنایع دیگر کشور نیز وجود دارد، این مشکلات در نساجی به دو بخش تقسیم می شوند بخشی از آن داخل بنگاهی و بخشی دیگر به بازار ارتباط پیدا می کند.

وی در ادامه افزود: در بحث بازار زمانی که نمی توانیم کالای رقابتی تولید کنیم و قیمت تمام شده کالا بالا است عمدتا در رقابت با مشکل مواجه می شویم؛ اما در بحث داخل بنگاهی، صنعت نساجی با مسئولان حاکمیتی و نظارتی که قانون گذار در این صنعت هستند با مشکلات سختی روبرو است.

کارشناس نساجی بیان کرد: از روزی که یک واحد صنعتی مجوز می گیرد تا زمانی که وارد خط تولید می شود با سازمان های زیادی به جنگ می رود و مشکلات زیادی را پیش روی خود می بیند، امروز بزرگترین مشکل بحث تأمین مواد اولیه است.

یکتا در ادامه مشکلات نساجی عنوان کرد: صنعت نساجی به 3 ماده حیاتی پنبه و الیاف اکلریک و رنگ های شیمیایی نیاز اساسی دارد، امروز با توجه به اینکه این کالاها مشمول ارز دولتی نمی شوند با افزایش قیمت روبرو هستند به طرزی که الیاف اکلریک از دو ماه گذشته تا کنون صددرصد افزایش قیمت را پیش چشم خود می بیند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت مواد اولیه با نگاه منطقی شاهد افزایش قیمت محصول خواهیم بود و آن زمان است که متوجه می شویم بازار کشش این محصول را ندارد، با گذشت زمان در وضعیت کنونی شاهد کوچک شدن جیب مصرف کنندگان هستیم که این موضوع برای صنعت نساجی خوشایند نیست.

دبیر سابق انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک در ارتباط با پیش بینی بازار گفت: امروز کمتر کارخانه ای است که توان تأمین مواد اولیه تا شش ماه آینده را داشته باشد، با ادامه این روند اگر فکر عاجلی از طرف وزارت صنعت نشود تا پایان سال بیش از 50 درصد کارگاه و کارخانه ها با تعطیلی روبرو می شوند.

یکتا با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت در بخش حمایتی اظهار کرد: وزارت، صنعت نساجی را به حال خود رها کرده است و حرکت موثری برای حمایت از این صنایع نمی کند تمام صحبت ها پیرامون صنعتی که می تواند اشتغالزا باشد و بار بیکاری را از دوش کشور بردارد، در حد وعده ها بی سرانجام است.

وی در ادامه افزود: نه در خصوص تهیه مواد اولیه از پتروشیمی ها حمایتی صورت گرفته است و نه در واردات مواد اولیه و تأمین ماشین آلات و تکنولوژی روز؛ البته شاید وزارت خانه توجیه خود را الویت های مهم تر معرفی کند که می توان گفت وزارت در مواقع بحران باید نقش حمایتی خود را ایفا کند.

دبیر سابق انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک با منطقی دانستن بحث هزینه ما به التفاوت نرخ ارز دولتی برای وارد کردن محصول در ارتباط با تصمیم دولت ابراز کرد: پول ما به التفاوت ارزی به صندوق حمایت از مصرف کنندگان می رود، ایرادی که وارده این است که ما به التفاوت ارزی برای ترخیص کالا را وارد کننده با گران کردن از جیب مصرف کننده می گیرد و در نهایت به جیب دولت می ریزد؛ حالا سوال این است که وزارت محترم حقوق مصرف کننده کجاست؟

وی در ادامه تأکید کرد: دولت اگر می خواهد نظارت اساسی داشته باشد باید وارد کننده را جریمه کند نه اینکه این پول را به حساب خود بریزد؛ دقیقا این شرایط مشابه سال 91 است که هر روز یک بخشنامه صادر می شد؛ کجای قانون حمایت از تولید ملی آمده است کسی که طرح تولیدی ایجاد می کند باید هزینه ماشین های صنعتی را چند برابر بدهد.

یکتا در پایان درباره وضعیت نابسمان اقتصادی در صنعت نساجی گفت: در شرایط فعلی ورودی کارخانه که همان مواد اولیه است و خروجی آنها تولید است با بحران جدی روبرو است، ساده ترین نتیجه گیری در این مورد بسته شدن کارخانه ها و کارگاه های تولیدی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه