English

موج گزارش می دهد

بی توجهی متولی تولید به کیفیت کالای ایرانی

چهارمین همایش ملی کیفیت در آستانه آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران برگزار شد تا دیدگاه کارشناسان در زمینه تقویت حمایت از کالای ایرانی ارائه و بکار گرفته شود، اما متاسفانه با وجود دعوت رسمی از وزیر صنعت، معدن و تجارت، هیچکدام از مسئولان این وزارتخانه حضور پیدا نکردند، در حالی که سخنرانان بر ضروروت تقویت تولید داخلی تاکید داشتند.

بی توجهی متولی تولید به کیفیت کالای ایرانی

به گزارش خبرگزاری موج، چهارمین همایش ملی کیفیت در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد. در ابتدای این همایش در حالی با غیبت متولیان تولید برگزار شد که کشور در تحریم آمریکا به سر می برد و بیش از گذشته به ضرورت ارتقای کیفیت تولید در نتیجه کاهش واردات نیاز دارد، اما متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون نه تنها هیچ اقدامی در این زمینه نکرده است نسبت به نظرات کارشناسی برای ارتقای کیفیت تولید نیز بی تفاوت است و این یکی از نقاط ضعف عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم است.

سید حمید کلانتری معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی - در این مراسم با اشاره به اینکه کیفیت و بهره‌وری تاثیرگذاری متقابلی نسبت به یکدیگر دارند گفت: سوال اساسی این است که چرا علی‌رغم تاکیدات مختلف طی سالیان اخیر شاهد ارتقای کیفیت نبوده‌ایم؟ چه کسی مقصر است؟ چه کسی کوتاهی کرده است؟ چرا از پیشرفت‌های لازم برخوردار نمی‌شویم؟ چرا برخی تولیدات از کیفیت لازم برخوردار نیستند؟ چرا مردم به کالای ایران کمتر اقبال نشان می‌دهند؟ چرا مردم ما غرب‌زده هستند و تولیدات خارجی آن‌ها را بیشتر راضی نگه می‌دارد. چرا خودروسازی از روند کیفی مطلوبی در دوره زمانی طولانی برخوردار نبوده است. پاسخ این سوالات را باید در این مساله جست‌وجو کنیم که بهره‌وری و کیفیت در کشور گسترده نشده و تلاش‌ها نقطه‌ای و محدود است. متاسفانه فعالیت‌ها به صورت موردی مد نظر قرار می‌گیرد اما فضای عمومی به سمت ارتقای کیفیت پیش نرفته چرا که اگر این گونه بود باید شرایط اقتصادی فعلی کشور در نقطه مطلوب‌تری قرار داشت.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه ارتقای کیفیت با فضایی که در آن رانت و فساد وجود دارد صورت نمی‌پذیرد اظهار کرد: باید فضا را اصلاح کنیم و به صورت برنامه‌محور و در فضایی که دارای نظم و انضباط است پیش برویم. با کیفیت و بهره‌وری به عنوان دغدغه کلان دستگاه‌های نظام از جمله دولت و مجلس تبدیل شود. بنابراین باید توجه داشت که نظام اثربخشی در کشور برای ارتقای کیفیت وجود ندارد. متاسفانه بین بهترین و بدترین کارمند در نظام اداری که 3 الی 4 میلیون کارمند دارد تفاوتی نیست و همین مساله موجب می‌شود که شاهد رشد و ارتقای کیفیت نباشیم.

جدال برای خرید کالای ایرانی

حکیم عطار رییس اسبق سازمان ملی استاندارد  با اشاره به اینکه استاندارد بودن یک کالا داشتن حداقل کیفیت مطلوب مورد قبول کارشناسان جهت کاربرد آن است اظهار کرد: اگر کیفیت کالایی پایین‌تر از حد استاندارد باشد قابلیت مصرف و کاربرد ندارد و از درجه اعتبار ساقط است. در این رابطه تجربیاتی در زندگ شخصی دارم به طوری که در مورد کیفیت نامطلوب یخچال ایرانی پس از مجاب کردن سخت همسرش به خرید آن اقدام کردم.

مصیبت های مردم از نبود کیفیت

 رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران -با بیان اینکه گزارش‌ها حاکی از این است که طی 15 سال اخیر علی‌رغم تدوین برنامه‌های پنج ساله توسعه‌ای سهم بهره‌وری در رشد ا قتصادی صفر درصد بوده است گفت: قرار بر این بود که بر اساس برنامه‌های مختلف توسعه‌ای کشور حدود 30 درصد از رشد اقتصادی از محل بهره‌وری باشد. باید از صنعت‌گران، تولید کنندگان داخلی حمایت کنیم و در صنعت کلان و خرد کشور نیازمند بهره‌وری هستیم. در این راستا نیز هماهنگی‌هایی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در حوزه نوآوری مد نظر قرار گرفته است تا بتوانیم وجه نوآوری را در ارتقای کیفیت اعمال کنیم و در جبهه‌ای وسیع به مقوله بهره‌وری بپردازیم.

علی‌اکبر اولیا با بیان اینکه مقوله کیفیت باید با استفاده از حداقل منابع، قیمت پایین و نوآوری و فناوری در دستور کار قرار گیرد خاطرنشان کرد: بهره‌وری و کیفیت به منظور رقابتی شدن فضا یک نیاز است و وجود استاندارد کیفیت نقطه آغازین راه به شمار می‌آید. از طرف دیگر باید توجه داشت که مصیبت‌هایی که به مردم از نبود کیفیت کالا و خدمات وارد می‌شود مساله بسیار مهمی است و متاسفانه ما نهادی برای درجه‌بندی کیفیت برای معرفی برندهای برتر با قیمت تمام شده پایین‌تر به مردم وجود ندارد.

همچنین در این همایش قرار بود محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت،  نوابی رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و نیز فولادگر رییس فراکسیون کیفیت و استاندارد مجلس شورای اسلامی در این مراسم حضور پیدا می‌کند که هیچ یک از آن‌ها در چهارمین همایش ملی کیفیت حضور نیافتند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه