English

موج گزارش می دهد؛

قیمت سخت افزار را چه کسی تعیین می کند؟

قیمت سخت افزار رو به رشد است و این صعود در قیمت از بی انصافی گذشته است، بازار قصد دارد با نگه داشتن این سیر صعودی دولت را مجبور به همکاری با واردکنندگان کند که در این میان تنها مصرف کننده متضرر می شود.

قیمت سخت افزار را چه کسی تعیین می کند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، چندی پیش صحبت های مسئولین دولتی در ارتباط با بازگشت آرامش به بازار کامپیوتر منوط به ترخیص اجناس از گمرک کشور بود؛ امروز شرایط نشان می دهد قیمت سخت افزار همچنان رو به رشد است و یکی از دلایل آن البته از دیدگاه واردکنندگان عدم ترخیص سخت افزار با ارز دولتی در گمرک است. واردکنندگان سخت افزار معتقدند که با این شرایط، التهابات بازار ادامه پیدا می کند و نمی توان بازار را کنترل کرد. به اعتقاد کسبه های بازار این امر اگر هم در شرایط فعلی موجب ایجاد آرامش شود، ولی ایجاد انحصار و موجب افزایش مجدد التهابات بازار خوهد شد.

بازار روی نبردبان بی انصافی

دولت برای جلوگیری از رانت، بخشنامه ای را صادر کرد که در آن مقرر شد تا کالاهایی که با ارز 4200 تومان خریداری شده است با ارز 8 هزار تومانی ترخیص شوند. دولت معتقد است اگر قرار است کالای وارد شده با ارز ٤٢٠٠ تومانی به بازار عرضه شود، واردکننده باید مابه التفاوت ارز دولتی با ارز آزاد را پرداخت کند. این در حالی است که در این بخشنامه ماشین آلات که برای تولیدات وارد می شوند مشمول این ما به التفاوتی نخواهند شد و این موضوع به این معنی است که وارد کنندگان قطعات کامپیوتر باید با همان ارز 8 هزار تومانی اجناس را ترخیص کنند و از این به بعد نیز تمام ثبت سفارش های  قطعات کامپیوتر با ارز بازار ثانویه خواهد بود.

فعالان بازار کامپیوتر معتقد اند؛ این موضوع بر بازار کامپیوتر تأثیر مستقیم می گذارد و نکته دقیقا اینجا است که واردکنندگان قبل از این بسته جدید ارزی، کالای خود را با همان ارز آزاد وارد می کردند و اینکه بخواهند با این تصمیم دولت دوباره قیمت سخت افزار و قیمت قطعات کامپیوتر را بالا ببرند  اجحاف در حق  مصرف کنندگان است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران درباره نگرانی بازار و موضوع تعلیق ثبت سفارش کالا با ارز رسمی اظهار کرد: وزارتخانه‌های مرتبط با امر تولید و مصرف موظف اند تقاضای ثبت سفارش واردات کالا با ارز رسمی را بررسی و اولویت‌بندی کنند.

اتحادیه پشت به مصرف کننده، پشتیبان واردکننده

اتحادیه کامپیوتر همواره پشت واردکنندگان بوده و به همین دلیل خیلی از مواقع منفعت مردم را در نظر نمی گیرد، به عبارتی آن ها می خواهند با کنترل بازار به سمت افزایش قیمت سخت افزار بروند و دولت را مجبور کنند تا این صنف نیز مشمول ارز دولتی شود.

در همین زمینه مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه کامپیوتر تهران در گفتگو با خبرنگار موج اظهار کرد: این تصور که با ترخیص کالا شاهد کاهش قیمت سخت افزار و رونق در بازار خواهیم بود اشتباه است، زیرا این موضوع برای زمانی بود که صحبت از ارز با نرخ 4200 تومان بود.

میرمهدی در ادامه با اشاره به تصمیمات اخیر برای ترخیص کالا با ارز 8 هزار تومانی اعلام کرد: با توجه به این قانونی که اعلام شد، بدون شک قیمت سخت افزار در بازار 4 درصد افزایش خواهد داشت و این امر را در همین هفته باید شاهد باشیم.

رقابت انحصار داخلی با دلار آمریکایی

در این بازار آشفته انحصاری که از گذشته در صنعت سخت افزار ایران ایجاد شده است، امروز بلای جان مصرف کنندگان است و این انحصار قصد ندارد یک گام از افزایش قیمت دلار عقب بیافتد. انحصار در شرکت های داخلی به قدری زیاد شده  که تعداد آن ها از دست رفته است به عنوان مثال شرکت مادیران که خود را تولید کننده داخلی می نامد، در یک ماه گذشته قیمت محصولات خود را 3 برابر افزایش داده است. این شرکت بیش از 7 برند را در بازار قبضه کرده و سخت افزارهای تولید داخل را با این برندهای بین المللی که یکی از آن ها LG است تولید و وارد بازار می کند.

لازم به ذکر است این تولید کننده همواره از تسهیلات دولتی بهره برده، اما همزمان با افزایش قیمت سخت افزار در بازار، از ماه گذشته تاکنون قیمت های سخت افزارهای خود را به صورت نجومی افزایش داده است به حدی که صدای فروشندگان داخلی نیز از این ماجرا بلند شده است.

سکانس پایانی؛ قرار دادن فروشنده مقابل خریدار

یکی از کارشناسان فروش بازار کامپیوتر و سخت افزار در گفتگو با خبرنگار موج با اشاره به کاهش ارزش پول ملی اظهار کرد: امروز در بازار شاهد رشد 150 درصدی افزایش قیمت برخی از سخت افزارها هستیم و با توجه به درآمد میانگین مردم که 2 میلیون در ماه است توان خرید با ارز 10 هزار تومانی در بین مردم دیده نمی شود.

وی ادامه داد: با این شرایط شاهد کاهش روز افزون خرید در بازار سخت افزار هستیم و تنها افرادی به این بازار مراجعه می کنند که به این کالاها نیاز ضروری دارند و در این بین آن ها ضرر زیادی می کنند.

فرید موسوی فروشنده قطعات کامپیوتر با اشاره به حرف دل فروشندگان بازار عنوان کرد: ما فروشنده هستیم و چاره ای نداریم از واردکننده جنس را تهیه کنیم، سخت افزار تهیه شده با قیمت چند برابر به دست ما می رشد و ما نیز مجبور هستیم به خریدار این فشار را منتقل کنیم؛ با توجه به اینکه فروشنده توان و تحمل این فشار را ندارد باید پیش بینی کرد که با این روش بازار قطعات کامپیوتر با افزایش روزانه قیمت سخت افزار در ماه های آینده قفل خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • mosher

    من می‌خواستم از یک سال قبل کامپیوتر تهیه کنم برای گیم سال قبل با پنج تومن می‌شد یک کامپیوتر درجه یک بخری ولی الان با همون پنج تومن میشه فقط یه کارت گرافیک بخری. ( اینا همش به دولت و مسئولان ربط داره و هیچ ربطی به مقام معظم رهبری ندارد و جناب آقای رئیس‌جمهور باید به فکر باشد )

  • رضا

    بابا داغون کردین این ایرانو الان جوری شده ک یدونه پردازنده حدود 10 تا 20 ملیون قیمت داره و برای اینکه بتونی بخریش باید حداقل 10 هیچی از روی حقوق ماهانت بر نداری تا بتونی بخری تازه اگه اینن بازار خراب ایران با این مدیریت داغون ثابت بمونه ک اونم محاله

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه