English

وزیر راه و شهرسازی در نشست با کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد؛

احداث ۱۲ مرکز لجستیک بار/ جابجایی ۷ میلیون مسافر از حومه به شهر

عباس آخوندی گفت: در حال حاضر یارانه وحشتناکی در کشور صرفه سوخت می شود که باید با انتقال بار از جاده به ریل این هزینه ها صرفه جویی شود.

احداث 12 مرکز لجستیک بار/ جابجایی 7 میلیون مسافر از حومه به شهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، وزیر راه و شهرسازی در نشست با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حال حاضر یارانه های وحشتناکی در کشور برای سوخت داده می شود، برای نمونه یارانه برای یک میلیارد لیتر گازوئیل یعنی یک میلیارد دلار.حال اگر حمل و نقل از جاده ای به ریل منتقل نشود، این هزینه ها به صورت یارانه به کشور تحمیل می شود.

عباس آخوندی با تاکید بر اینکه باید شبکه ریلی به چشمه های بار منتقل شود افزود: این مساله برگرفته از سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است که در برنامه ششم توسعه انعکاس داده شده است.

او با بیان اینکه ترانزیت ریلی در مقابل ترانزیت حمل جاده ای استهلاک کمتری دارد، افزود: درکنار صنعت ریلی صدها صنعت شکل می گیرد. از این رو در کمیسیون صنایع باید روی این بخش توجه شود.

او با بیان اینکه 7 میلیون سفر از حومه به شهرها داریم تصریح کرد: همه این سفرها توسط جاده انجام می شود و مسائلی همچون ناامنی و آلودگی ایجاد می کنند. چراکه روزانه 550 هزار خودرو وارد تهران و از آن خارج می شوند و همین مسئله باعث شده  بزرگراه های ساخته شده در اطراف تهران به سرعت اشباع شود. 

او با اشاره به اینکه باید حمل و نقل در بخش جاده ای و ریلی توزیع شود گفت: در حال حاضر 90 درصد ورودی و خروجی کالا در کشور از طریق دریاست که باید نقشه لجستیکی در این بخش اجرا شود. به طوری که مراکزی احداث شود و پس از انتقال بار به این مراکز از طریق کامیون به  محل خرده بارها انتقال داده شود.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر 12 مرکز لجستیک بار در کشور پیش بینی شده است گفت: قرار است این مراکز در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد برای نمونه برای تهران مرکزی با وسعت800 هکتار نزدیک فرودگاه امام خمینی پیش بینی شده است، تا 25 هزار کامیونی که روزانه وارد تهران می شود به حومه منتقل شوند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سال 92 نزدیک به 57 درصد هزینه حق دسترسی بود که الان به 19 درصد کاهش یافته است گفت: در 4 سال گذشته تنها بخشی که تورم آن کمتر از میانگین تورم کشور اتفاق افتاد بخش راه آهن بود.

عباس آخوندی با اشاره به اینکه امسال ارومیه به شبکه ریلی کشور متصل شود گفت: هر سال در کشور توسعه شبکه داریم اما توسعه ناوگان محدود تر است که ناشی از نوع بهره برداران است، زیرا در تمام دنیا برای حمل مسافر در بخش ریل یارانه داده می شود. از این رو در زمینه توسعه ناوگان به حمایت کمیسیون صنایع و معادن نیاز داریم، چراکه تولید داخلی در این بخش مناسب است، اما سرمایه گذاری در این بخش مناسب نیست.

او در پاسخ به سوال قاضی پور نمایندگان مجلس که گفت پیشنهاد شما برای تامین مالی در بخش ناوگان چیست گفت: ما چندین لایحه تاکنون در این به مجلس ارائه کرده ایم.

او با تاکید بر اینکه برقی کردن راه آهن مسیر بندر عباس به تهران به 3 میلیارد دلار نیاز دارد گفت: این مسئله باعث افزایش سرعت حمل و نقل تا 200 کیلومتر در ساعت می شود و ظرفیت انتقال بدون ایجاد خط جدید دوبرابر افزایش می یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی