English

پیش بینی قیمت سکه/سکه طرح امامی و پارسیان چگونه قیمت گذاری می شود؟

به دلیل تاثیرپذیری قیمت سکه از تحولات داخلی و خارجی بر قیمت سکه، افراد تمایل دارند برای حفظ ارزش دارایی های خود پول های نقدشان را به سکه تبدیل کنند. اما نکته مهم در این رابطه این است که در این بازار چگونه می توان قیمت سکه را پیش بینی کرد تا بتوان بیشترین منفعت برد.

پیش بینی قیمت سکه/سکه طرح امامی و پارسیان چگونه قیمت گذاری می شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در ایران سکه به عنوان یکی از ساده ترین و کم ریسک ترین راه های سرمایه گذاری محسوب می شود. این مساله به ویژه برای افرادی که اطلاعات دقیقی از بازار بورس ندارند و یا آنقدر پول پس انداز نکرده اند که بتوانند در حوزه های دیگر از جمله املاک و ماشین سرمایه گذار کنند، اهمیت دوچندانی دارد.

در همین راستا لازم است افرادی که مایل به خرید سکه هستند، از اطلاعات حداقلی برای این منظور برخوردار باشند تا بتوانند از میان سکه های موجود در بازار بهترین مورد را خریداری کنند. در همین راستا لازم است مطالبی درباره قیمت سکه، پیش بینی قیمت سکه، قیمت سکه پارسیان و قیمت سکه طرح قدیم ارائه شده است.

سکه

قیمت سکه

در تعیین نرخ سکه عوامل مختلفی دخیل هستند. طبق بررسی های علم اقتصاد، بازده قیمت نقدی سکه (روز قبل) و بازده قیمت پیش بینی شده نرخ ارز، بازده شاخص کل بورس، قیمت پیش بینی شده طلای جهانی از جمله موارد تاثیرگذار بر قیمت سکه است.

سکه طلا به دلیل دارا بودن قابلیت ذخیره ارزش، همواره به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری مطرح بوده است. طلا برخلاف سهام، اوراق قرضه و پول که به ناشرین خود وابسته است، ارتباطی به اعتبار ناشر آن ندارد و ارزش آن در بازار تعیین می شود. وجه تمایز دیگر سکه طلا این است که عوامل تعیین کننده قیمت آن با عوامل تعیین کننده قیمت دارایی های مالی دیگر متفاوت است. یکی از وجه تمایز سکه طلا با سایر دارایی ها در این است که قیمت ارز به ویژه دلار در قیمت گذاری آن موثر است.

در این راستا دولت ها می توانند برای جلوگیری از روند افزایشی قیمت سکه از طریق بازار بورس وارد عمل شوند. در واقع با توجه به تاثیرگذاری تغییرات بازده شاخص بورس بر قیمت آتی، اقدامات سازمان بورس اوراق بهادار برای تسریع در اجرای اصل 44 و فعال تر نمودن بازار بورس در افزایش عرضه های اولیه شرکت های دولتی، می تواند موجب جذب نقدینگی در تولید و کاهش التهابات در بازارهای نقدی و آتی طلا شود.

علاوه بر این تحولات سیاسی نیز بر قیمت سکه و طلا موثر هستند. هر زمان نگرانی های بین المللی در خصوص احتمال درگیری و جنگ افزایش پیدا کند، قیمت جهانی هر اونس طلا نیز بیشتر می شود. به دنبال این اتفاق، قیمت طلا و سکه در بازار ایران هم تغییر می کند. لفاظی های سیاسی رهبران، مانورهای تهدید کننده نظامی، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشورهای مهم عرصه تجارت بین الملل، تغییر رئیس جمهور در داخل کشور، تحریم های بین المللی و همچنین توافقات بین المللی از قبیل برجام و دورنمای بهبود روابط تجاری ایران با اقتصادهای بزرگ دنیا از دیگر عوامل اثرگذار بر قیمت سکه در داخل هستند.

برای مثال پس از خروج آمریکا از برجام و تصمیم رئیس جمهوری این کشور برای بازگشت تحریم های یکجانبه علیه ایران، قیمت سکه، طلا و ارز روند صعودی پیدا کرد. در واقع نگرانی از آینده میزان ذخایر طلا و ارز کشور باعث شد تا تقاضا برای تبدیل ریال به سکه، طلا و دلار افزایش یابد. در همین راستا طبق اصول اولیه علم اقتصاد افزایش تقاضا، افزایش قیمت را نیز به دنبال دارد.

 

پیش بینی قیمت سکه

اقتصادان ها، افراد فعال در بازار بورس و اتحادیه های طلا و سکه با توجه به اصول علمی و تجربه تا حدی می توانند پیش بینی کنند که روند حرکت قیمت سکه در روزها و یا ماه های آتی به چه صورت است.

طبق نظر اساتید علم اقتصاد چهار عامل دولت، رفتار بازار، رفتار روانی مردم و تراز تجاری کشور دلایل نوسانات قیمت سکه هستند. گاه دولت ها برای رفع کسری بودجه قیمت دلار را افزایش می دهند که به دنبال این مساله، قیمت سکه و طلا هم رشد می یابد. رفتار بازار به شکل سوداگری، بورس بازی و سفته بازی دلیل دوم افزایش قیمت ها می شود. در خصوص عامل سوم باید گفت مردم و سرمایه گذاران با پیش بینی این که اگر کالایی را که دچار افزایش قیمت شده، نخرند قیمت آن بالاتر می رود به آن هجوم برده و برای کسب سود بیشتر یا جلوگیری از ضرر حاصله باعث افزایش قیمت آن کالا می شوند. تراز تجاری هم اگر منفی شود کاهش ذخایر ارزی صورت می گیرد در این حالت با بی ارزش شدن پول ملی، مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی های خود به سمت بازار طلا می روند که در بالا اشاره شد نسبت به دیگر بازارها چه مزیتی در حوزه سرمایه گذاری دارد.

علاوه بر این مسائل دنبال کردن تحولات محیط بین المللی هم می توانند  به افراد قدرت پیش بینی بدهد. افزایش تهدیدات، موجب افزایش قیمت و بهبود روند همکاری های بین المللی باعث نزول قیمت ارز، سکه و طلا می شود. اما گفتنی است در شرایط کنونی به دلیل فشار آمریکا بر اجرای تحریم ها و صفر کردن صادرات نفت ایران از یک سو و عدم واکنش مناسب تیم اقتصادی دولت به نوسانات قیمتی از ابتدای سال جاری، پیش بینی می شود کماکان قیمت سکه سیر صعودی داشته باشد.

وکیوم سکه

قیمت سکه پارسیان

سکه پارسیان، بر خلاف تصور افراد نوعی از مصنوعات طلا است که به دلیل شباهتی که با سکه طلا، دارد به عنوان سکه طلا در عرف شناخته شده است. این نوع سکه طلا دارای  وزن مشخصی نیست. یعنی اینکه شما تصور کنید سکه پارسیان مانند سکه بهار آزادی داری وزن مشخصی است اشتباه است. سکه پارسیان در اوزان مختلف ساخته می شود و وزن سکه پارسیان بر روی کاغذی که در آن پرس شده نوشته شده، لذا قیمت سکه پارسیان بر اساس همین وزن است. برای مثال قیمت سکه پارسیان به وزن 500 سوت به این گونه محاسبه می شود که مقدار وزن را در قیمت روز طلا ضرب می شود و به این گونه قیمت سکه پارسیان محاسبه می شود.

 

قیمت سکه طرح قدیم

پس از انقلاب اسلامی، سکه بهار آزادی به دو شکل ضرب و توزیع شده است؛ یکی سکه بهار آزادی که سال 1358 تا 1370 ضرب شده است که با عنوان سکه طرح قدیم شناخته می‌شود. تصویر یک روی این سکه مزین به نام حضرت علی (سه بار تکرار «علی» به خط معقلی تزیینی در داخل یک شش ضلعی) و قید عبارت «بانک ملی ایران» در زیر آن است. تصویر روی دیگر این سکه بارگاه امام رضا(ع) به همراه عبارت «نخستین بهار آزادی» است.

اما از سال 1370 نیز ضرب سکه بهار آزادی با طرح جدید معروف به سکه امامی آغاز شد. این نوع سکه که به عنوان سکه تمام طرح جدید در بازار عرضه می‌شود، تصویر یک طرف آن بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و تصویر طرف دیگر آن هم بارگاه امام رضا (ع) است.

این دو نوع سکه از نظر وزن و عیار هیچ تفاوتی ندارند و هر دو با عیار 900 در هزار و وزن  ۸٫۱۳۵۹۸ گرم ضرب شده اند.

قیمت انواع سکه تابع قیمت سکه تمام طرح جدید است. براین اساس نرخی که به عنوان شاخص اصلی برای قیمت سکه در بازار تعیین کننده است و به نوعی بیان‌گر وضعیت کلی بازار سکه در جهت ثبات یا نوسان نرخ‌ها محسوب می‌شود سکه تمام طرح جدید (امامی) است و معمولا دیگر سکه‌ها مانند نیم، ربع و گرمی تحت تاثیر نرخ سکه تمام طرح جدید هستند.

نکته مهم آن است که سکه طرح قدیم خریدار ندارد. در واقع روند بازار نشان می‌دهد که تاثیر قیمت سکه طرح قدیم بیش از گذشته در حال کم‌رنگ شدن و به نوعی در حال خارج شدن از چرخه خرید و فروش بازار سکه است. لذا با عدم تقاصا برای سکه طرح قدیم، فاصله قیمت آن با سکه تمام طرح جدید زیاد شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه