English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

مسئولیت استاندارد تجهیزات صنعت نفت به عهده وزارت نفت است/اجرای ۲۵ درصد قراردادهای صنعت نفت

صنعت نفت ایران پس از خروج آمریکا از برجام با چالش خروج شرکت های اروپایی از پروژه های نفتی مواجه شده است که وزارت نفت برای جبران آن از شرکت های روسی، چینی و داخلی استفاده خواهد کرد، اما اهمیت تکنولوژی و استانداردسازی در تجهیزات صنعت نفت مساله ای دیگری است که برخی از این همکاری ها جدید را با تردید مواجه می کند.

مسئولیت استاندارد تجهیزات صنعت نفت به عهده وزارت نفت است/اجرای 25 درصد قراردادهای صنعت نفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، صنعت نفت و گاز ایران در سال های گذشته پیش از اجرای برجام متاثر از تحریم های غرب علیه ایران با چالش های زیادی مواجه شد و نه تنها صادرات ایران از سه میلیون بشکه در روز به یک سوم رسید، با خروج شرکت های بزرگ پیمانکاری، بسیاری از طرح های ایران نیز ناتمام باقی ماند و پروژه های بزرگ به دست شرکت های خصولتی افتاد که کارایی چندانی نداشتند، تاجایی که زمان اجرای برخی پروژه ها به دو برابر رسید.

 در آن زمان ایران در میدان های مشترک از کشورهای شریک به ویژه قطر عقب ماند.این موضوع بعد از تصویب برجام تسهیل شد، اما بار دیگر نفت ایران در سال 97 با تحریم های شدید آمریکا تهدید شده که هدف آن توقف چرخه اقتصادی کشور است، از این رو این کشور در تلاش است با اعمال تحریم های مالی شرکت های بین المللی نفتی مانع اجرای برنامه های توسعه ای صنعت نفت ایران شود، عاملی که باعث شده بسیاری از شرکت های بزرگ اروپایی از کشورمان خارج شوند. با این حال ایران برای ادامه برنامه خود به دنبال جایگزینی شرکت های کوچک تر از کشورهای از جمله چین  است. مسئولان در گفت و گو با موج ضمن تشریح برنامه های کشور برای پوشش خلا حضور شرکت های خارجی به توانمندی و ظرفیت صنعت نفت کشور پرداختند.

ارزیابی استاندارد تجهیزات مطابق با خواست وزات نفت

معاون سازمان استاندارد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره استاندارد تجهیزات نفتی شرکت های چینی که  قرار است جایگزین پیمانکاران اروپایی و ... در صنعت نفت شوند گفت:تا آنجایی که من مطلع هستم، در صنعت نفت حضور چینی ها در ایران چندان پررنگ نیست، از طرف دیگر همکاری ما با وزارت نفت برای بکاری گیری استانداردها در تجهیزات صنعت نفت نظر کارشناسی است، به همین دلیل ما الزامی برای شرکت نفت درباره استاندراد تجهیزات نفتی کشوری که قرار است با ایران همکاری کند نداریم و بر مبنای نیاز وزارت نفت، نظر کارشناسی خود را برای ارزیابی استاندارد ارائه می کنیم و مسئولیت آن به عهده وزارت نفت است.

مرندی

وحید مرندی با اشاره به اینکه پیش از این شرکت ملی نفت ایران، استانداردهای آمریکایی و انگلیسی استفاده می کرد افزود: نزدیک به دو سال است که استانداردهای ملی با درخواست وزارت نفت برای تجهیزات نفتی در حال آماده سازی است و با کمیته های مشترکی که تشکیل شده به دنبال تدوین استانداردهای برای عبور از تحریم ها هستیم. البته باید توجه داشت که نیازهای صنعت نفت زیاد بالاست، به همین دلیل تدوین استاندارد ها باید سرعت بیشتری بگیرند.

55 قرارداد داخلی برای ساخت تجهیزات نفت

نایب رییس فدراسیون صنعت نفت ایران و دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار موج با اشاره به اینکه در حال حاضر 17 شرکت داخلی برای اجرای پروژه های نفتی کشور آماده همکاری هستند گفت: یک شرکت خصوصی و 16 شرکت دیگر دولتی و خصولتی هستند که به طور میانگین برای ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، توان ساخت 70 درصدی دارند، به همین دلیل در اواخر سال95، مدیریت پشتیبانی کالای نفتی در گروه خانواده استراتژیک صنعت نفت با شرکت های داخلی خصوصی و شرکت های خارجی همکاری جدیدی را آغاز کرد که بر مبنای آن 55 قرارداد با هدف ساخت تجهیزات و انتقال تکنولوژی امضا شد. حال با توجه به اینکه پروژه های صنعت نفت در طولانی مدت اجرا می شوند تاکنون بیش از 25 درصد میانگین این قراردادها انجام شده که ارزش مجموع آن 2.1 میلیارد دلار است.

پدیدار

رضا پدیدار با تاکید بر اینکه اعتماد کارفرمایان به بخش خصوصی در اجرای پروژه های پیمانکاری از مهمترین چالش‌های فرهنگی  است افزود: برنامه ای برای تقویت راهبرد کالای ایرانی وجود دارد، از این رو کارفرماها باید هم اعتماد کنند و هم اعتبار بدهند، این تجربه در دنیا انجام شده است. درواقع با واگذاری پروژه به بخش خصوصی 100 درصد هدف محقق می شود، اما اگر به شرکت های دولتی منتقل شود به دلیل بدنه بزرگ، هزینه های پروژه ها بالا می رود و از نظر زمانی نیز اجرای آن طولانی می شود. از طرف دیگر شرکت های بین المللی با بخش خصوصی راحت تر کار می کنند، زیرا تاثیر تحریم ها در این بخش کمتر است.

بازنگری استاندارد برخی تجهیزات نفتی

معاون تدوین استاندارد سازمان استاندارد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره استاندارد تجهیزات صنعت نفت و گاز گفت: قبلا وزارت صنعت استانداردهای بین المللی استفاده می کرد و در برخی موارد هم ما احساس نیاز می کردیم و استانداردهای ملی را برای آن ها تدوین می کردیم.

یحیی زاده

سودابه یحیی زاده با اعلام اینکه دفتر استانداردسازی در وزارت نفت راه اندازی شده افزود:این وزارتخانه  با سازمان استاندارد نیز تفاهم نامه ای امضا کرده اند، بر همین مبنا قرار شده در برخی تجهیزات صنعت نفت استانداردها با نظارت مستقیم وزارت نفت در دفتر استانداردسازی تدوین شود و سازمان استاندارد نیز نظارت عالی بر آن داشته باشد. با این حال در برخی موارد استانداردهای قبلی تجهیزات صنعت نفت نیاز به بازنگری دارد، برای نمونه در بخش سوخت خودروهای درون سوز باید مطابق با شرایط کشور مورد بازنگری قرار گیرد، زیرا این محصول تحت تاثیر فناوری های جدید قرار گرفته است و باید این محصول در کشور به روز شود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه