English

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

بانک مرکزی باید اسامی دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی را اعلام کند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه حضور آزاد رسانه ها به شفافیت کمک می کند گفت: به جز انعکاس کاستی ها که وظیفه رسانه ها است پرداختن به توانمندی ها که به جامعه امید می دهد رسانه ها باید به طور جدی به آن بپردازند.

بانک مرکزی باید اسامی دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی را اعلام کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، محمد شریعتمداری در نشست خبری صبح امروز شنبه 9 تیر با اصحاب رسانه افزود: از سال 92 با توجه به شاخص های اعلام شده با سرعت در مسیر توسعه حرکت می کرد اما به تازگی با تحریم های جدید روبرو شده است. 

شریعتمداری با نگاهی به شرایط روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اظهار کرد: در آن دوران که دولت روی کار آمد با وجود تورم 300 درصدی تورم نرخ دلار کاهش یافت و این مسئله بدون اینکه اتفاق اقتصادی بیفتد رخ داد که ناشی از عقلایی شدن انتظارات مردم بود و در آن زمان با توسعه همکاری های بین المللی بازارها به آرامش رسیدند و با به نتیجه رسیدن برجام رشد اقتصادی نیز مثبت شد.

 با مشاهده روند کارشکنی آمریکا، سیاست جدید ارزی تدوین شد

وزیر  صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه  در ماههای پایانی سال گذشته با مشاهده روند کارشکنی آمریکا، سیاست جدید ارزی تدوین شد گفت: مسیر کنترل و تامین منابع ارز در یک کاسه واحد در دستور کار دولت قرار گرفت. این مسئله برای شرایط عادی نیست و برای کشوری که در جنگ اقتصادی است در حال اجرا است. در آینده سیاست های جدیدی برای ورود کشور به مسیر رونق تدوین می شود. در این شرایط سیاست های واردات و صادرات با در نظر گرفتن نیازهای اولیه مردم و نیازهای کارخانه و صنایع در دستور کار قرار گرفته است.

شریعتمداری/ افتتاح اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان

او با بیان اینکه دولت طبق قانون باید سیاست تنظیم بازار را از طریق تعرفه انجام دهد اما در شرایط خاص ممنوعیت واردات 135 قلم اعلام شد تصریح کرد: در حال رانت ناشی از واردات برخی کالاها با ممنوعیت ثبت سفارش بسته شده است و امروز با تامین مواد اولیه برای کارخانه ها و افزایش بهره وری این محصولات از طریق تولید داخل در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

شریعتمداری با اشاره به اینکه نیازهای اساسی مردم و کارخانه ها در اولویت است گفت: سومین بخش واردات نگاه دولت ایجاد بازار رقابتی از طریق بورس است که پس از اینکه صادرکننده محصول خود را ارسال کردند با هماهنگی واردکننده ها کالاهای گروه سوم را وارد می کنند که کالاهای پتروشیمی، روی و...در این گروه قرار ندارند و در مجموع ارزش واردات این گروه 15 میلیارد دلار است.

او با بیان اینکه اسامی گروه های دریافت کننده های ارز 4200 تومانی باید معرفی شوند اظهار کرد: این اسامی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و اسامی که ما در اختیار داریم ثبت سفارش کنند ها هستند که معلوم نیست هنوز ارز 4200 تومانی گرفته یا نه و ما نمی خواهیم با معرفی آنها به جنگ بخش خصوصی برویم. بنابراین اینها با هم فرق دارند و باید تصمیم های گرفته شود که به نفع اقتصاد باشد به همین دلیل با معرفی افرادی که ارز 4200 تومانی دریافت کرده اند مخالفتی نداریم.

شریعتمداری با اشاره به ثبت سفارش غیرقانونی خودرو گفت: به وزارت اطلاعات، گمرک و تعزیرات اعلام کردیم که 6500 دستگاه خودرو به صورت غیرقانونی ثبت سفارش شده و خواستار توقف عملیات شدیم افزود: از مجموع این خودرو ها تنها 1900 دستگاه خودرو ترخیص نشده بود و مابقی توسط دستگاه های مربوط ردیابی خواهند کرد تا مبلغی که از طریق رانت بدست آورده اند از حلقوم آنها بیرون کشیده شود.

او با بیان اینکه خودرو طلا و ارز نیست و یک کالای سرمایه ای است افزود: قبلا قیمت بازار سمند کمتر از سمند کارخانه بود اما به تازگی برعکس شد. در این حالت ما نمی توانیم جلوی خرید و فروش بازار را بگیریم و تنها از طریق کنترل روند تولید کارخانه ای بازار را به سمت آرامش سوق دهیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر شرایط طبیعی نیست و نباید اجازه دهیم رقابت بازار قیمت ها را تعیین کند افزود: رییس جمهوری در جلسه اخیر گفت تنها مرجع قیمت گذاری کالا سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.

شریعتمداری با اشاره به اینکه در شرایط عادی نهادهای دیگر همچون شورای اقتصاد می توانند قیمت گذاری کالا انجام دهند تصریح کرد: در نظامات جدید قیمت گذاری شرایط غیرعادی دیده شده و نگاه ما حمایت از مردم و تولیدکنندگان است.

او با بیان اینکه 70 درصد واحد تولیدی مشکل نقدینگی دارند گفت: برخی واحدها از نظام های غیر متشکل مالی تامین سرمایه در گردش می کنند که هزینه ها در آنجا بسیار بالاتر است و این مسئله در شرایطی رخ می دهد که در حال حاضر هزینه تولید بسیار بالاست. امروز دولت می تواند با پرداخت یارانه به نرخ سود تسهیلات می تواند به این بخش از تولید کمک کند.

شریعتمداری افزود: کشور ما جوان است و اگر زمینه را فراهم کنیم علاقمند به تولید هستند به همین دلیل دو ماهه اول امسال 22/2 درصد درخواست برای مجوز تولید افزایش یافته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی