English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مشکلات بازار ارز و بهم زدن تعادل بازار لپ تاپ و تبلت

برخی مدل های تبلت و لپ تاپ در بازار ایران نایاب شده و فروشندگان برخی محصولات خود را بیش از 30 درصد گران کرده اند. به گفته فعالان بازار این مساله تحت تاثیر افزایش نوسان دلار و تخصیص نیافتن ارز 4200 تومانی است.

مشکلات بازار ارز و بهم زدن تعادل بازار لپ تاپ و تبلت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در یک ماه گذشته قیمت لپ تاپ در بازار تهران نه تنها نجومی شده، بلکه برخی برندها یا مدل های لپ تاپ و تبلت به طور کلی در بازار نایاب شده اند. البته در همان هفته نخست تک نرخی شدن ارز یعنی هفته پایانی فروردین ماه نابسامانی در بازار لوازم الکترونیکی نمایان شد و بعد از آن علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران گفت برخی کالاها همچون موبایل و ... احتکار شده اند و این موضوع از سوی اتحادیه بررسی و نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد.

تاکنون موضوع نظارت بر فروشگاه ها برای برخورد با احتکارکننده جدی گرفته نشده و همچنان برخی به صورت قطره چکانی محصولات را به بازار عرضه می کنند و برخی  دیگر قیمت محصولات را تا 50 درصد افزایش داده اند، پیگیری میدانی خبرنگار موج نشان داد که برای نمونه تبلت ویندوزی ساخت شرکت مایکروسافت امروز با قیمت بالای 6میلیون و 500 هزار تومان به فروش می رسد. البته باید اقبال بلندی داشته باشید تا بتوانید این مدل تبلت را در بازار پیدا کنید، محصولی که چند ماه پیش به وفور با قیمت 4 میلیون تومان به فروش می رسید.

همچنین تبلت میکس لنوو 320 که دو سیمکارته است، در بازار نایاب شده و مدل پایین تر آن یعنی میکس 310 دو سیمکارته نیز در بازار موجود نیست و تک سیمکارته آن در برخی فروشگاه ها پیدا می شود که بیش از 30 درصد افزایش قیمت داشته است، به طوری که سه ماه پیش با قیمت 1 میلیون 300 هزار تومان عرضه می شد و امروز در بهترین حالت می توانید با قیمت 1 میلیون 870 هزار تومان بخرید. همین مسئله باعث شده تا بازار مدل های قدیمی تر لپ تاپ که پیش از این خریداری نداشتند، بار دیگر رونق بگیرد

تاثیر مشکلات ارزی در بازار لپ تاپ

نایب رییس اتحادیه فناوران رایانه در گفتگو با خبرنگار موج گفت: در حال حاضر تغییرات به وجود آمده در بازار لپ تاپ ناشی از  مشکلات ارزی برای واردات است تا جایی که کاملا تعادل عرضه و تقاضا را برهم زده است.

رضا پاک خیر درباره دلایل افزایش قیمت لپ تاپ و کاهش برخی برندها و مدل های آن در کشور افزود: لپ تاپ محصولی وارداتی است و وقتی در بازار داخلی به فروش می رسد باید از طریق واردات جایگزین شود که به دلیل گرانی دلار و کاهش تقاضا این روند با خلل مواجه شده است. به عبارت دیگر بازار راکد شده و تنها افرادی خرید می کنند که نیاز شدید به محصول داشته باشند.

کاهش 40درصدی تقاضا

یک عضو هیات مدیره مرکز کامپیوتر نیز در گفتگو با خبرنگار موج ضمن تایید کاهش عرضه برخی مدل های لپ تاپ در بازار گفت: چند عامل در اتفاقات کنونی بازار تاثیر داشته؛ نخست افزایش قیمت است، وقتی محصولی گران می شود، تقاضای آن کاهش می یابد و کم کم واردات محصول نیز محدود می شود. از این رو امروز برخی واردکننده ها، محصولات گران را از فهرست واردات خود حذف کرده اند یا تعداد آن را کاهش داده اند. چراکه دولت به این بهانه که لپ تاپ کالایی لوکس است ارز 4200 تومانی به واردات لپ تاپ اختصاص نداده در حالی که تقاضای این محصول کاملا بر مبنای نیاز کاری است و لوکس محسوب نمی شود.

مجید حاجی خانی با تاکید بر اینکه تقاضا 30 تا 40 درصد کاهش یافته است افزود: امسال ثبت سفارش جدید از این محصول هنوز وارد بازار نشده و لپ تاپ های که وارد و در بازار عرضه شده اند با ثبت سفارش قبل بوده است. زیرا شرایط ورود کالا در گمرک عوض شده و ترخیص کالا از یک ماه و نیم به 3 ماه رسیده است و همین بی ثباتی در بازارباعث شده واردکننده ها محصول را با تاخیر وارد کنند و برخی نیز محصول را کمتر به بازار عرضه کنند، هرچند این عامل تحت تاثیر کاهش تقاضا نیز هست.

عضو هیات مدیره مرکز کامپیوتر با تاکید بر اینکه روند ترخیص کالا و مبادلات مالی از طریق حواله از مدت 1.5 ماه به 3 ماه افزایش یافته است تصریح کرد: روند ترخیص کالا در گمرک تغییر کرده و مراجعه کننده شخصا باید به گمرک مراجعه کند و دیگر ترخیص کار نمی تواند محموله شرکت واردکننده را ترخیص کند. از طرف دیگر قبلا به صورت عادی حواله از طریق صرافی انجام می دادیم اما الان این امکان وجود ندارد، زیرا انجام مبادلات در صرافی ها ممنوع شده و امروز بسیاری از واردکننده ها از طریق افرادی در کشورهای دیگر مبادلات حواله را با شرکت فروشنده انجام می دهند و همه این عوامل باعث شده روند واردات کالا در ایران طولانی شود و به تغییر نوسانات قیمت دامن بزند. چرا که فرد لپ تاپ را با قیمت دلاری حواله می کند و سه ماه بعد که جنس در ایران ترخیص کرد قیمت روز دلار متفاوت از نرخ روز ثبت سفارش است، به همین دلیل در زمان فروش نمایندگی ها قیمت لپ تاپ در بازار را براساس نرخ دلار اعلام می کنند.

به گزارش موج سیاست های دولت برای سامان دهی بازار باید به سرعت اجرایی شود در غیر اینصورت ممکن است ورود لپ تاپ و تبلت قاچاق در بازار ایران افزایش یابد. البته باید توجه داشت که روند صعودی افزایش تعرفه در این محصولات متوقف شده است به طوری که تعرفه واردات لپ تاپ با هدف حمایت از تنها واحد تولیدی کشور، در سال ۹۳ به ۱۰ درصد رسید و پس از آن در سال ۹۴ به ۱۵ درصد افزایش یافته بود، قرار است در سال 97 بار دیگر به همان تعرفه قبلی یعنی ۵ درصدی برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه