English

مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با موج مطرح کرد:

تولید ۴۰ میلیون تن فولاد تا پایان سال ۹۹

عباسعلی ایروانی گفت: در سال های اخیر به دنبال ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد، پروژه های عملیاتی شده است که با اجرای آن ها سالانه یش از 40 میلیون تن فولاد در کشور تولید خواهد شد.

تولید 40 میلیون تن فولاد تا پایان سال 99

مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سال گذشته 46 میلیون تن سنگ آهن در کشور استخراج شده است به خبرنگار خبرگزاری موج، گفت: اکنون حدود ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن در کشور وجود دارد که مربوط به تمام معادن فعال و غیرفعال است و  با توجه به پیش بینی تولید 55 میلیون تن فولاد در چشم‌انداز ۱۴۰۴ این میزان ذخیره برای تامین نیاز فولاد تا ۱۰ سال دیگر کفایت می‌کند و باید برای تولید فولاد در مدت زمان طولانی تر باید ذخایر جدیدی از سنگ آهن کشف شود.

او با تاکید بر اینکه بخشی از سنگ آهن استخراجی در فرآوری تبدیل به سربار می شود افزود: برای تولید 1 میلیون تن آهن باید سه میلیون تن سنگ آهن مصرف شود. به عبارت دیگر در هریک از حلقه های فرآوری بخشی از محصول به سربار تبدیل می شود، برای نمونه از هر مقدار سنگ آهن نیم درصد کنسانتره و 39صدم درصد گندله و 34 صدم درصد آهن اسفنجی به دست می آید و از آنجایی که هدفگذاری 55 میلیون تن فولاد را در برنامه چشم انداز داریم سالانه باید 165 میلیون تن سنگ آهن برداشت شود تا این برنامه محقق شود.

ایروانی با تاکید بر اینکه امروز بخشی از سنگ آهن دانه بندی شده کشور به صورت مازاد برداشت می شود تصریح کرد: در حال حاضر سنگ آهن مازاد صادر می شود اما باید به سمت فرآوری حرکت کنیم. البته باید توجه داشت که برخی معادن کوچک غیراقتصادی هستند و با وضع عوارض توان ادامه فعالیت نخواهند داشت زیرا برخی از این معادن پس از فروش محصولات خود به شرکت های فولادی هنوز نتوانسته اند مطالبات خود را دریافت کنند و با چالش هایی مواجه هستند که در آینده نیز ممکن است نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. بنابراین وضع عوارض صادرات خام فروشی می تواند هم اثرات منفی داشته باشد و باعث حذف برخی بنگاه های کوچک شود یا اثرات مثبتی همچون افزایش فرآوری و ارزش افزوده داشته باشد. از طرف دیگر باید توجه داشت که بخش عمده شرکت های سنگ آهنی و  فولادی در اختیار دولت قرار دارد.

عباسعلی ایروانی با بیان اینکه اکنون طرح های در زنجیره فولاد در حال اجراست که عملیاتی شدن آن تولید 40 میلیون فولاد را برای کشور محقق می کند اظهار کرد: براساس برنامه ریزی ها و طبق برنامه ششم توسعه تا پایان سال 99 تولید 40 میلیون تن فولاد در کشور محقق می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی