English

کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با موج:

رانت های اقتصادی مانع تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی می شود

ابوطالبی با اشاره به لزوم ایجاد فضای رقابتی در اقتصاد کشور گفت: رانت ها از عوامل بازدارنده هستند که جلو رقابت واقعی را می گیرند و در نهایت منجر به عدم تحقق سیاست حمایت از کالای ایرانی می شود

رانت های اقتصادی مانع تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی می شود

مرتضی ابوطالبی درباره شرایط تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی در اقتصاد ایران به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: این مساله به عوامل متعددی بستگی دارد که باید همه رعایت شود تا در نهایت بگویم این سیاست محقق شده یا خیر.

وی افزود: توفیق اقتصادی از طریق حمایت از کالای داخلی نیازمند مقدماتی برای تولید آن کالا است اما برای ساده سازی در اذهان عمومی این سیاست به صورت حمایت از کالای ایرانی مطرح می شود در حالی که منظور حمایت از "مقدمات" تولید آن کالا است. 

این استاد دانشگاه با اشاره به شرایط تولید کالا تصریح کرد: برخی از تولیدات نیازمند واردات مواد اولیه از خارج است لذا باید مشخص شود که واردات چه موادی معقول و منطقی است و نکته آنکه این مواد باید خام باشد و در داخل با نیرو و سرمایه ایرانی، به آن ارزش افزوده شود و در نهایت به شکل کالای کامل درآید. علاوه بر این، مقدمات تولید کالا شامل موارد دیگری از قبیل حمایت مالی از تولید کننده، تاجر و مصرف کننده، همچنین مسائل بیمه ای، حمل و نقل، فضای کسب و کار و ... می شود. 

حمایت از پیام رسان داخلی در راستای حمایت از کالا و خدمات ایرانی است

ابوطالبی تاکید کرد: تا زمانی که این مجموعه مقدمات که البته موارد زیادی را شامل می شود، دست به دست هم ندهند و محقق نشوند، ما به مقصد نهایی نمی رسیم. نکته دیگر آنکه در کنار حمایت از کالا، خدمات نیز باید مورد توجه قرار بگیرند. برای همین در علم اقتصاد و تجارت، کالا و خدمات با هم مطرح می شوند. نمونه این امر حمایت از پیام رسان های داخلی می تواند باشد تا در مجموع، کشور به رشد و توسعه دست یابد. 

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به وجود رانت های مختلف اقتصادی در کشور، حمایت از کالای ایرانی به نتیجه می رسد اظهار داشت: در امر تولید کالا و خدمات نیازمند اطلاعاتی درباره بازار داخلی، بین المللی، مسائل مربوط به تجارت، واردات و صادرات هستیم. اگر کسی در محیط رقابتی قرار گیرد که دسترسی به اطلاعات برای وی نسبت به رقبای دیگر کمتر باشد، از آن‌ها عقب می ماند. لذا باید از هر آنچه باعث می شود مزیتی برای یک رقیب در فضای رقابتی ایجاد کند، پرهیز کرد. چرا که رانت ها از عوامل بازدارنده اقتصاد هستند که باعث می شود جلو رقابت واقعی را بگیرد و در نهایت سیاست حمایت از کالای ایرانی محقق نشود. 

اراده واقعی برای ایجاد محیط رقابتی در بازار داخلی وجود ندارد

وی در خصوص اینکه با توجه به محیط رقابتی و اوضاع اقتصادی کشور چقدر می توان نسبت به تحقق شعار امسال امیدوار بود گفت: واقعیت های اقتصادی جامعه با درصدی بالا و پایین، اجازه رقابت را می دهد. لذا باید اراده واقعی برای ایجاد محیط مناسب برای رقابت وجود داشته باشد که من فکر می کنم علی رغم آمادگی صد درصدی بازار کشور ما، در اراده لازم، تردید وجود دارد. تردید در این ایجاد اجماع ملی در اراده ها هم به دیدگاه ها، سلیقه ها و سیاست های مختلف برمی گردد که ممکن است به عمد هم نباشد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه