English

یک مقام مسوول عنوان کرد:

بازگشت مهاجران زابلی با احیای طرح انتقال آب به دشت سیستان/۸۵۰ میلیون دلار اعتبار برای انتقال آب به سیستان و بلوچستان

مجری طرح انتقال آب‌ به دشت سیستان گفت: پروژه ملی انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان از ابتدای سال ۹۴ با اختصاص ۸۵۰ میلیون دلار اعتبار از محل صندوق ذخیره ارزی آغاز شده است.

بازگشت مهاجران زابلی با احیای طرح انتقال آب به دشت سیستان/۸۵۰ میلیون دلار اعتبار برای انتقال آب به سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگار اعزامی موج به زابل، مجری طرح انتقال آب به دشت سیستان با بیان اینکه طرح 46 هزار هکتاری آبرسانی سیستان با مصوبه دولت و با مجوز مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده است، بیان کرد: با اجرای این طرح امید مردم برای اقامت در منطقه سیستان زنده شده است و بعضا مشاهده می‌شود جمعیتی که روزگاری هجرت را بر اقامت ترجیح داده بودند در حال بازگشت هستند.

محمد جوادصالحی نژاد با اشاره به اینکه درخصوص تامین آب در گذشته یکسری فعالیت‌ها توسط وزارت نیرو انجام شده بود پرداخت و گفت: احداث چاه نیمه‌ها شکل گرفته بود، که نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب گنجایش ظرفیت آن است که پشتوانه طرح آبرسانی به دشت سیستان نیز محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز احساس می‌شود که باید اطلاع‌رسانی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد، خاطر نشان کرد: پروژه ملی انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان از ابتدای سال ۹۴ با اختصاص ۸۵۰ میلیون دلار اعتبار از محل صندوق ذخیره ارزی آغاز شده است.

به گفته این مسوول با تخصیص ۴۹ درصدی این اعتبار، این پروژه ملی تاکنون بیش از ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با اجرای آن، بیش از ۱۵۰ شغل مستقیم در منطقه ایجاد خواهد شد.

صالحی نژاد تصریح کرد: با اجرای این پروژه، سالانه ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به روش سیستم ها و سامانه های نوین آبیاری به ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی انتقال می یابد که تاکنون، بیش از ۴ هزار کیلومتر عملیات لوله گذاری با قطرهای ۲۰۰ تا ۲ هزار میلی متر انجام شده است 

وی با بیان اینکه با تلاش های انجام شده، ۱۰ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان آماده بهره برداری و واگذاری به کشاورزان و تولیدکنندگان است. توضیح داد: با تمهیداتی که اندیشیده شده طرح انتقال آب با لوله، موجب نجات منطقه سیستان به ویژه در بخش کشاورزی خواهد شد.

مجری طرح انتقال آب به دشت سیستان درباره میزان آب تخصیص یافته از رودخانه هیرمند به کشور اظهار داشت: براساس معاهدات، تنها حدود 820 میلیون متر مکعب آب به ایران اختصاص پیدا می‌کند که از این میزان علاوه بر آب اختصاص یافته به طرح آبرسانی دشت سیستان، نزدیک به 150 میلیون متر مکعب برای مصارف شرب زاهدان و سیستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و برابر محاسبات صورت گرفته حدود 250 میلیون مترمکعب آن نیز تبخیر می‌شود.

وی یکی از مشکلات اصلی طرح را تامین برق عنوان و تصریح کرد: بهره‌برداری از شبکه انتقال آب با احداث 17 ایستگاه پمپاژ که نیازمند 52 مگاوات برق است ممکن خواهد شد و تاکنون 14 ایستگاه پمپاژ آماده بهره‌برداری گردیده ولی برق مورد نیاز تامین نگردیده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه