English

کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به موج

کاهش نرخ سود بانکی کمبود سپرده های بانکی را شدت می بخشد

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به کمبود منابع مالی بانک ها به دلیل عدم بازپرداخت وام های کلان گفت: در این شرایط کاهش نرخ سود بانکی مشکل را بدتر می کند و علی رغم ارزان تر شدن تسهیلات، به دلیل نبود سرمایه کافی تاثیری بر تولید نخواهد گذاشت.

کاهش نرخ سود بانکی کمبود سپرده های بانکی را شدت می بخشد

آلبرت بغزیان درباره مشکل عدم بازپرداخت تسهیلات بانک ها که باعث بروز مشکلاتی در سیستم بانکداری کشور شده است به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج گفت: داستان بانک ها کمی گمراه کننده است. واقعیت این است که بخشی از وام های بزرگ و قابل توجه به افرادی داده شد که یا نه وثیقه کافی برایش ارائه دادند و یا از ابتدا قصد برگرداندن آن را نداشتند زیرا به شکل سفارشی توانستند به وام موردنظرشان دست یابند.

وی افزود: بیش از 80 درصد اقساط معوقه بانکی هم مربوط به این بخش از تسهیلات است. لذا بانک ها نه تنها قادر نیستند به سراغ وام گیرندگان بروند بلکه اگر هم بروند چیزی عایدشان نمی شود چون مجموعه تولیدی که بابتش وام گرفته شده، وجود خارجی ندارد. 

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلاتی که موسسات مالی اعتباری برای نظام مالی کشور ایجاد کرد تصریح کرد: وقتی موسسه ای به مشکل خورد به جای آنکه به سراغ وام گیرندگان کلانی که اقساط خود را پرداخت نمی کنند بروند، مردم را متهم می کنند که برای دریافت سود طمع کردند و این آدرس غلط دادن به مردم است.

بغزیان خاطر نشان کرد: در این شرایط کاهش نرخ سود بانکی هم مشکل را بدتر می کند. در شرایط کنونی پولی وجود ندارد که با ارزان تر شدن سپرده، بتوان وام به افراد برای کار تولیدی داد ضمن آنکه کماکان همان داستان وثیقه وجود دارد. این در حالی است که بانک مرکزی در انجام وظیفه نظارتی خود قصور کرد. هم اکنون هم شاهد هستیم در مدیریت ارز توان کافی وجود ندارد که با دو سه روز تاخیر در ورود پول پتروشیمی و یا مانع تراشی امارات، ارز به مرز پنج هزار تومن نزدیک شد. 

بغزیان در پاسخ به این سوال که آیا افزایش سرمایه بانک ها می تواند مشکل کنونی را حل کند اظهار داشت: افزایش سرمایه تنها یکی از راه ها است ضمن آنکه این روش پاک کردن صورت مساله خواهد بود. با افزایش سرمایه قدرت وام دهی بانک ها بیشتر می شود اما سوال این است که چه کسی باید این افزایش را انجام دهد؟ در خصوص بانک های دولتی، دولت به عنوان سهام دارد عهده دار این کار است. در واقع بانک ها باید با فروش دارایی ها و املاک خود بخشی از منابع مالی را به چرخه اقتصاد برگردانند و همچنین پیگری مطالبات معوقه خود باشند. 

وی در تاکید کرد: رونق بازار مسکن هم راه حل مشکل نیست. زیرا اگر امکان پرداخت وام مسکن باشد، امکان بازپرداخت وجود ندارد. 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی