English

کارشناس مسائل بورس و سرمایه در گفتگو با موج

عدم پرداخت اقساط وام های سفارشی بانک ها را با مشکل کمبود نقدینگی روبرو کرده است

کارشناس مسائل بورس و سرمایه با اشاره به تسهیلاتی که متقاضایان ارائه کردند گفت: عدم پرداخت اقاسط وام های سفارش یو رانتی باعث شد تا بانکها با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شوند.

عدم پرداخت اقساط وام های سفارشی بانک ها را با مشکل کمبود نقدینگی روبرو کرده است

 عباس هشی درباره مشکل اصلی بانک های کشور در شرایط کنونی به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج گفت: مشکل اساسی بانکها این است که شرایط اقتصادی به گونه ای است که درخواست برای وام و تسهیلات زیاد است از طرفی به دلیل پایین آمدن نرخ سود سپرده، مردم کمتر تمایل دارند که پول خود را در بانکها نگهداری کنند.

وی افزود: این در حالی است که بخش صنعت و تولید انتظار دارد که بانکها منابع ارزانی در اختیارشان بگذارند که البته محقق نمی شود. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کاهش نرخ سود تنها یک دلیل مشکل بانکهای ایران است خاطر نشان کرد: بانک ها در دوره های قبل به بخش های اقتصادی-خدماتی که بعضی تولیدی واقعی و بعضی سفارشی و رانتی بودند تسهیلاتی ارائه کرد. در این میان بخشی سفارشی و رانتی اقساط خود را نپرداختند. در این میان یک گروه هم به جای پول املاکی را به بانکها واگذار کردند که قابلیت نقد شدن نداشت.  

هشی تصریح کرد: در این میان افزایش تقاضا ارز موجب شد تا قیمت ارز بالا رود و مردم پول خود را در بخش ارز سرمایه گذاری کنند. و این مساله بر کمبود نقدینگی افزود. 

کارشناس مسائل بانک در پاسخ به این سوال که آیا این روند باعث ورشکستگی بانکها خواهد شد اظهار داشت: بیان اینکه بانکها با شبه ورشکستگی روبرو هستند دور از انصاف است. زیرا طبق قانون تجارت به نهادی ورشکسته می گویند که دارایی هایش تکافوی پرداخت بدهی هایش را نکند. دارایی هم به قیمت تاریخی ثبت می شود و نه روز. لذا نمی دانیم که قیمت روز دارایی ها چقدر است که بگوییم از محل آنها بدهی قابل پرداخت است یا خیر. وجود مشکل نقدینگی به معنای ورشکستگی بانکها نیست.

وی تاکید کرد: مشکل دیگر بانکها این است که زمینه کسب سود در فعالیت اصلی برایشان وجود ندارد. بانکها به عنوان واسط میان صاحب پس انداز و افراد نیازمند وام و تسهیلات تاسیس شده اند. د راین میان باید حق الوکاله دریافتی به اندازه ای باشد که هزینه های انها را پوشش بدهد. اما این مبلغ کافی نیست.

هشی درباره علت وورد بانکها به مقوله بنگاه داری نیز خاطر نشان کرد: بانکها از دهه 60 و بعد داستان شرکت های مضاربه ای وارد این حوزه شدند و در دهه های بعد هم ادامه یافت. نتیجه این شد که امروز بانک ها نقش اساسی در نگهداری املاک دارند. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: طبق قانون سال 68 باید بانکها اموال مازاد خود را بفروشند اما نه تنها این قانون اجرا نشد بلکه روز به رزو بر میزان اموال آنها افزوده شد. به طوری که اگر همه بانکها با هم املاک خود را بفروشند قطعا قیمت ملک در کشور سقوط می کند. و از آنجا که سهم دار عمده می داند با این اتفاق چه بلایی بر سر طراز نامه اش می آید همه با هم این کار را نمی کند. در این ماجرا مسئول هم وزارت دارایی و اقتصاد است. هر وزیری که کار خود را در این وزارت خانه شروع می کند شعار فروش اموال بانکها را می دهد اما بعد از مدتی این مساله رها می شوند. 

وی تصریح کرد: کرباسیان نقیصه گزارش گری بانکها را در ابتدای کار خود حل کرد و در ادامه از بانکها خواسته که املاک خود را بفروشند. امیدواریم این درخواست عملیاتی شود. زیرا هر وزیر تا 6 ماه شعارهایش اعتبار دارد بعد از آن موضوع بی نتیجه  می ماند. 

هشی تاکید کرد: براین اساس مشکل و معضل بانکها ناشی از ضعف مدیریتی آنها، سیاسی بازی ادارات دولتی زیر مجموعه وزارت اقتصاد، شرایط بد اقتصادی که نیاز به تسهیلات را افزایش داده و همچنین درخواست سود بالا از طرف سپرده گذار است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه