English

آخرین وضعیت طرح های توسعه و قرارداد با مرسک و توتال در نشست خبری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اقدامات انجام گرفته و پیش روی این شرکت را درخصوص روند مذاکرات با شرکت مرسک، اخرین وضعیت طرح توسعه فاز 11 و طرح‌های در حال توسعه پارس جنوبی تشریح کرد.

آخرین وضعیت طرح های توسعه و قرارداد با مرسک و توتال در نشست خبری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط‌ عمومی شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام، همزمان با بیستمین سالروز تاسیس شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (دو شنبه، 27 آذرماه) برگزار شد به تشریح گزارش عملکرد این شرکت پرداخت و گفت: از زمان تأسیس این شرکت تا کنون تلاش کرده‌ایم اهداف و مأموریت‌های ترسیم شده توسط شرکت ملی نفت ایران را به نحو احسن به انجام برسانیم.
مشکین‌فام با اشاره به رشد و ارتقای کلیه پیمانکاران و سازندگان داخلی در طول این 20 سال گفت: روند پیشرفت صنایع دریایی کشور از ساخت یک سکوی ابوذر به ساخت 26 سکوی پارس جنوبی توسط پیمانکاران داخلی ارتقا یافته و هم‌اکنون بیش از سه هزار کیلومتر خطوط لوله دریایی در این منطقه ساخته شده، در حالی که در مقطعی این موضوع یک آرزو بود. 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به مشارکت قطر با شرکت‌های تراز اول بین‌المللی از جمله شل و توتال در یک طرف این میدان افزود: در بخش ایرانی این میدان شرکت‌های پیمانکار داخلی در کنار کارفرمای این میدان با توسعه طرح‌های پارس جنوبی رشد کردند و به خودباوری رسیدند. 
وی به لزوم تمرکز بر مدیریت پروژه به منظور کاهش هزینه و زمان اجرای طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: مدیریت دانش در پروژه‌های پارس جنوبی باید مستندسازی شوند تا در پروژه‌های آتی بتوانیم از این تجربه استفاده کنیم.

پارس
مشکین فام با بیان اینکه 70 درصد مصرف گاز کشور از میدان گازی پارس جنوبی تأمین می شود که با تولید روزانه نفت خام کشور برابری می‌کند، خاطرنشان کرد: تا کنون 72 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در مخزن پارس‌جنوبی محقق شده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم به 87 میلیارد دلار برسد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به ساخت، نصب و راه‌اندازی 26 سکوی دریایی در میدان مشترک پارس جنوبی اظهار کرد: از این تعداد 6 سکو تا انتهای سال 83، 5 سکو در فاصله سال‌های 84 تا 91 و 15 سکو در فاصله سال‌های 92 تا 96 ساخته، نصب و راه‌اندازی شده است. 
مقام عالی شرکت نفت و گاز پارس همچنین از حفاری و وارد مدار تولید شدن 252 حلقه چاه خبر داد که از این تعداد 56 حلقه تا انتهای سال 83، 54 حلقه چاه طی سال‌های 84 تا 91 و 142 حلقه چاه در چهار سال اخیر حفاری شده است. 
وی افزود: به‌طور کلی 2792 کیلومتر خط لوله دریایی تا به امروز در میدان گازی پارس جنوبی کشیده شده که از این میزان 525 کیلومتر در چهار سال اول، 515 کیلومتر در هشت سال بعدی و 1752 کیلومتر آن در چهار سال اخیر احداث شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در خصوص وضعیت برداشت گاز از مخزن مشترک پارس‌جنوبی توضیح داد: در چهار سال اخیر 228 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور از مخزن پارس جنوبی افزوده شده است که در مجموع ظرفیت تولید گاز از این میدان هم‌اکنون به 570 میلیون مترمکعب و حجم برداشت روزانه به 555 میلیون مترمکعب رسیده است. 
محمد مشکین‌فام در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تولید از لایه‌های نفتی اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات تکنولوژیکی و وضعیت مخزن، برداشت از لایه‌های نفتی پارس جنوبی سالیان سال در شرکت نفت وگاز پارس به آرزویی تبدیل شده بود که خوشبختانه امسال تحقق پیدا کرد و در حال حاضر روزانه 25 هزار بشکه نفت از این مخزن برداشت می‌شود که قابل افزایش تا 150 هزار بشکه در روز است. 
وی ارزش محصولات تولیدی پارس جنوبی را با محاسبه رقم 18 سنت در هر مترمکعب گاز غنی، قریب به 200 میلیارد دلار عنوان کرد. 

راه‌اندازی دو ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه تا پایان سال جاری

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین اقدامات پیش‌روی این شرکت تا پایان سال جاری را برشمرد و گفت: اولین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز 22 تا 24 پارس جنوبی، همزمان با گرامی‌داشت دهه فجر به صورت آزمایشی وارد مدار تولید می‌شود و تا پایان سال جاری نیز یک ردیف شیرین‌سازی فاز 13 به صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌شود. 
وی از بارگیری سکوی فاز 14A پارس جنوبی از یارد بندرعباس تا انتهای دی‌ماه سال جاری نیز خبر داد و افزود: همچنین تا پایان سال جاری سه سکوی دریایی از یارد صدرا بارگیری می‌شود.

مذاکره با مرسک 

مشکین‌فام درخصوص روند مذاکرات با شرکت دانمارکی مرسک در طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی گفت: شرکت‌های مختلفی برای حضور در طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی در حال مذاکره با ایران هستند، اما با توجه به پیشرفت مذاکرات با مرسک امیدواریم در ماه‌های آینده بتوانیم به نتایج خوبی برسیم و اگر مسائل فی‌مابین حل شود، منجر به قرارداد خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود دومین قرارداد مدل جدید قراردادهای نفتی تا پایان سال جاری با این شرکت دانمارکی به امضا برسد.
مشکین فام درباره خرید سهام شرکت مرسک توسط شرکت توتال گفت: ادغام مرسک با توتال هنوز به مراحل نهایی نرسیده و این شرکت هنوز به صورت مستقل عمل می‌کند، اگر مباحث فنی و مالی در این مذاکرات به نتیجه برسد، مشکلی درباره ادغام مرسک با توتال وجود ندارد و خطری متوجه توسعه این میدان نیست.

مذاکره با هند برای توسعه فرزاد بی ادامه دارد

وی درباره روند مذاکرات انجام شده با شرکت‌های بین‌المللی برای توسعه میدان فرزاد نیز با تأکید بر غنی نبودن گاز خشک این میدان گفت: مسائل فنی با هندی‌ها برای توسعه این میدان حل شده است و مهمترین موضوع مورد مذاکره با این شرکت برای خرید گاز این میدان است که باید حل و فصل شود، چرا که ایران با توجه به میزان کافی گاز غنی در پارس جنوبی نیازی به گاز این میدان ندارد. 

قراردادهای فرعی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی تا پایان سال جاری منعقد می‌شود

مشکین‌فام در ادامه با تأکید بر فعالیت شرکت فرانسوی توتال در طرح توسعه بخش فراساحل فاز 11 پارس جنوبی بیان کرد: فعالیت این شرکت مطابق با برنامه زمان‌بندی و در برخی موارد جلوتر از برنامه پیش می‌رود، اسناد مناقصه توسعه فاز 11 توزیع شده، پاکات مالی مناقصات پیمانکاران ایرانی در بخش دریا باز شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. 
وی با تأکید بر اینکه در بخش خشکی این میدان کارگاهی احداث نمی‌شود، افزود: توتال ناظر بر عملکرد شرکت‌های EPC بر ساخت جکت‌ها و سکوهای این میدان است و نیازی به تجهیز کارگاه ندارد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به مکانیزم پیش‌بینی شده در قرارداد طرح توسعه فاز 11 مبنی بر خروج شرکت فرانسوی توتال از این میدان گفت: اگر به هر دلیلی تصمیم بر خروج از این قرارداد بگیرد، شرکت چینی ‍CNPC و شرکت ایرانی پتروپارس کار توسعه این میدان را ادامه می‌دهند.
وی در پاسخ به پرسش مطرح شده مبنی بر موضوع انتقال فناوری ساخت سکوهای تقویت فشار در فاز 11 پارس جنوبی در صورت خروج توتال از قرارداد چه می‌شود؟ گفت: طراحی سکوهای تقویت فشار فاز 11 پارس جنوبی توسط توتال هم اکنون در حال انجام است و امیدواریم تا پایان توسعه در این قرارداد حضور داشته باشد، اما اگر توتال از این پروژه کنار برود، دانش ساخت این سکوها در اختیار ایران قرار می گیرد.
به گفته مشکین‌فام، فرآیند طراحی، انتخاب پیمانکاران فرعی، برگزاری مناقصات و شروع کار اجرایی میانگین 15 تا 16 ماه به طول می‌انجامد و در طول پنج ماه گذشته مطالعات و مناقصات این میدان انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری کلیه قراردادهای فرعی این فاز به پایان برسد و شروع کار اجرایی در کارگاه‌های پیمانکاران فرعی این فاز انجام شود.

فاز دوم توسعه پارس جنوبی ۲۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس سرمایه مورد نیاز برای حفظ و نگهداشت تولید میدان گازی پارس جنوبی را نیازمند 20 میلیارد دلار سرمایه دانست و گفت: مرحله دوم توسعه پارس جنوبی تا دو سال آینده کلید می‌خورد و اقدامات پیچیده‌تری را در بخش دریا پیش رو دارد، بنابراین از هم‌اکنون برای نگهداشت تولید مخزن برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در سال‌های پیش رو از افت فشار مخزن جلوگیری کنیم.

واگذاری توسعه میادین خلیج فارس به شرکت نفت و گاز پارس 

وی به مباحث مطرح شده در مورد واگذاری توسعه همه میادین نفت و گاز خلیج فارس به شرکت نفت و گاز پارس اشاره کرد و گفت: در این زمینه تابع شرکت ملی نفت ایران هستیم و هم‌اکنون توسعه میادین گازی کیش، بلال و فرزاد نیز به این شرکت سپرده شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی