English

دبیر شورای عالی مناطق آزاد خبر داد؛

ایجاد هشت منطقه آزاد جدید و دوازده منطقه ویژه در دستور کار مجلس

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت:باید بورس بین المللی را برای افزایش تبادلات مالی و پولی با دنیا در مناطق آزاد راه اندازی کرد.

ایجاد هشت منطقه آزاد جدید و دوازده منطقه ویژه در دستور کار مجلس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر هفت منطقه آزاد و هجده منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد بیان کرد:باید از ظرفیت موجود در مناطق آزاد  استفاده کرد و توسعه متوازن در این مناطق را در پیش گرفت،از این‌رو هشت منطقه آزاد جدید و دوازده منطقه ویژه در دستور کار مجلس است که امیدواریم با برنامه ریزی حساب شده نسبت به تشکیل مناطق کار کرد.  

مرتضی بانک به راه اندازی بورس بین المللی در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: باید بورس بین المللی را برای افزایش تبادلات مالی و پولی با دنیا در مناطق آزاد راه اندازی کرد.چرا که نتوانستیم فعالیت هایی که در قانون مناطق آزاد آمده است را اجرایی کنیم یکی از این اقدامات توسعه روابط بانکی و پولی با سایر کشورها است

وی ادامه داد:بانک مرکزی به تازگی آیین نامه ای را تدوین کرده است که امیدواریم با تصویب آن در دولت راه را برای توسعه روابط بانکی با دنیا باز کنیم.

بانک‌ توضیح داد:ایران در گذشته سیاست‌های کلان و راهبردهای اصلی اقتصاد قبل از انقلاب به سمت و سوی مرکز بود و در پیرامون شاهد عدم رشد و ایستایی اقتصادی بودیم اما پس از پیروزی انقلاب توجه ویژه‌ای به توسعه پیرامون و نواحی در مناطق محروم مناطق آزاد شد.

12 تا 13 میلیارد دلار قاچاق در کشور صورت می‌گیرد

وی با اشاره به اینکه وی صادرات ۱۲ میلیارد دلاری از طریق مناطق آزاد داریم تصریح کرد: در حال حاضر 12 تا 13 میلیارد دلار قاچاق در کشور صورت می‌گیرد که برخی می گویند مناطق آزاد دروازه ورود کالای قاچاق است که این مسئله در مقایسه با فعالیت‌های مناطق آزاد سازگاری ندارد. نمی‌گویم هیچ تخلفی در ورود کالا در مناطق آزاد صورت نمی‌گیرد اما این یک فرضیه غلط است.

به گفته این مسوول در سال 92 بالغ بر 190 میلیون دلار صادرات  از مناطق آزاد داشتیم که بر اساس برنامه‌های اقتصاد مقاومتی موظف هستیم یک میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که می‌توانیم به این هدف برسیم.

بانک با اشاره به این‌که  1200 واحد صنعتی و کشاورزی در حال حاضر در مناطق آزاد فعالیت می‌کنند، اذعان کرد:هم‌اکنون  265 هزار نفر در این واحدهای صنعتی مناطق آزاد مشغول به کار هستند و 176 هزار نفر در مناطق ویژه اقتصادی فعالیت می‌کنند

مشاور رییس جمهور به 64 منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت:عدم فعالیت مناطق ویژه مشکلی را ایجاد نمی‌کند مهم فعال بودن یک منطقه و موفق بودن آن است که به مسئول آن بستگی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه