English

موج گزارش می دهد؛

یک بام دو هوا؛این بار در وزارت جهاد کشاورزی/ واردات برنج در زمان ممنوعیت

بحث واردات برنج از ابتدای امسال به یکی از بحث های داغ در حوزه کشاورزی تبدیل شد، ممنوعیت واردات برنج به کشور در زمان برداشت همانند هر سال باید به اجرا در می آمد که شرکت بازرگانی دولتی ایران در زمان ممنوعیت اقدام به برگزاری مناقصه جهت خرید 30 هزار تن برنج کرد.

یک بام دو هوا؛این بار در وزارت جهاد کشاورزی/ واردات برنج در زمان ممنوعیت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج،در بخشنامه  29 آبان 96 وزارت صنعت، ثبت سفارش واردات برنج را از اول آذر ماه سال 96 به مدت 7ماه آزاد کرد و در ادامه این بخشنامه آمده که کلیه واردکنندگان برنج باید تعهدات لازم را برای واردات و ترخیص برنج وارداتی تا پایان تیرماه سال 97 ارائه کنند.

یک بام دو هوا؛این بار در وزارت جهاد کشاورزی/ واردات برنج درزمان ممنوعیت

وزارت جهاد کشاورزی: سایت ثبت سفارش واردات برنج بسته شود

اما چندی بعد رئیس سازمان توسعه تجارت خبر از بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات برنج داد و عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اختیارات قانونی در نامه‌ای اعلام کرد به دلیل واردات بیش از یک میلیون تن برنج در پنج ماهه اول سال‌جاری تا اطلاع ثانوی از ثبت سفارش واردات برنج جلوگیری می‌شود.

خسروتاج  خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که طی این مدت بیش از نیاز وارداتی به کشور برنج وارد شده و بازار داخلی نیز در رکود به سر می‌برد بنابراین فعلا از ثبت سفارش واردات برنج جلوگیری می‌شود.

حجتی: در چهار ماه امسال؛ واردات برنج به گونه ای بود که برنج داخلی روی دست کشاورز ماند

از طرفی وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:در چهار ماه اول امسال برنج بیش از اندازه وارد شد هر چند از نظر کمی نمی توانیم خط کشی کنیم که چه کسی واردات انجام دهد و چه کسی واردات نداشته باشد، برای اینکه رانتی ایجاد نشود هر کسی که ضوابط قانونی را رعایت کند می تواند نسبت به واردات اقدام کند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: میزان تولید داخلی برنج حدود 2/2 میلیون تن در سال و نیاز ما به واردات برنج هم سالانه 800 تا یک میلیون تن است که در مجموع مصرف برنج کشور به حدود 3/2 میلیون تن می رسد، البته بخشی از واردات برنج از طریق بازارچه های مرزی انجام می شود که معمولا در محاسبات نمی آید.

حجتی ادامه داد: واردات برنج در چهار ماه امسال به گونه ای بود که برنج تولید داخلی روی دست کشاورز ماند و در مورد قیمت هم عوامل متعددی دخیل هستند از جمله نرخ ارز باعث شد که چند روزی ثبت سفارش برنج متوقف شود، وقتی بازار به تعادل رسید و منطق خود را پیدا کرد هم واردات و هم تولید داخلی مدیریت می شود.

مهرفرد: ما نگفته ایم واردات برنج خارجی یا هندی ممنوع است

قایم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج که ممنوعیت ثبت سفارش برنج خارجی باعث افزایش قیمت این نوع برنج در بازار داخل شده است تصریح کرد: کشور ما در طول سال به حدود سه میلیون تن برنج نیاز دارد، که از این میزان حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن آن تولید داخل و نزدیک به ۸۰۰ هزارتن وارداتی است؛ در ۵ ماهه نخست سال جاری تقریبا به همین میزان برنج وارد کشور شده است.

مهرفرد با بیان اینکه برنج تولید داخل و وارداتی به میزان کافی در کشور وجود دارد، ادامه داد: در نظام توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم که با چنین مسائلی در بازار مواجه شده ایم و در حال بررسی این موضوع هستیم ضمن اینکه ما نگفته ایم واردات برنج خارجی یا هندی ممنوع است بلکه با توجه به اینکه برنج به اندازه کافی تولید و وارد شده، ثبت سفارش واردات را موقتا متوقف کرده ایم و درحال بررسی شرایط هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ممکن است زمانی که جواب مطالعاتمان را گرفتیم دوباره ثبت سفارش را برقرار کنیم؛ احتمال هم دارد این کار را انجام ندهیم.

همچنین این مقام دولتی 1 ماه پیش اذعان کرده بوده که در فصل ممنوعیت واردات برنج به سر می‌بریم و در زمینه برنج آسیب‌پذیری‌های زیادی داریم،که یکی از این مسائل، اختلاس برنج‌های داخلی و خارجی توسط افراد سودجو است که این مسئله به تولید داخل ضربه می‌زند.

شرکت بازرگانی دولتی اقدام به برگزاری مناقصه برای واردات برنج در زمان ممنوعیت کرد

موضوع ممنوعیت و عدم ممنوعیت واردات برنج در سال جاری با بی‌برنامگی‌هایی همراه بود تا جایی که وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه برنج خارجی ممنوعیت فصلی واردات در زمان برداشت برنج به‌مدت 4 ماه در دستور کار دارد. اما شرکت بازرگانی دولتی خود اقدام به برگزاری مناقصه برای واردات در زمان ممنوعیت کرد.

 لغو ممنوعیت امسال بدون اطلاع قبلی با یک ماه تأخیر از ابتدای شهریورماه آغاز شد و از طرفی بعد از طی فصل برداشت بعد از باز شدن محدودیت واردات در آذر، به‌یک‌باره بعد از 4 روز دوباره اعلام شد که به‌دلیل واردات بی‌رویه و اشباع بازار باید جلوی واردات گرفته شود، اما خود شرکت بازرگانی دولتی ایران اقدام به برگزاری  مناقصه خرید 30 هزار تن برنج هندی 121 در زمان ممنوعیت کرد.

یک بام دو هوا؛این بار در وزارت جهاد کشاورزی/ واردات برنج درزمان ممنوعیت

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه