English

۶ هزار کیلومتر محور ریلی در برنامه کاری راه‌آهن ایران

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن جمهوری اسلامی گفت: 6 هزار کیلومتر محور ریلی و اتصال 5 استان به شبکه ریلی کشور در برنامه کاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است.

6 هزار کیلومتر محور ریلی در برنامه کاری راه‌آهن ایران

به گزارش خبرگزاری موج، نورالله بیرانوند امروز، دوم دی ماه در نشست هم‌اندیشی روسای ادارات آموزش و تحقیقات راه‌آهن جمهوری اسلامی در سالن مرکز کنترل راه‌آهن جنوب با بیان این‌که افزایش ظرفیت‌ کریدورهای بین المللی از برنامه‌های اصلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه زیرساخت است، اظهار کرد: اتصال مراکز تجاری و صنعتی به شبکه سراسری ریلی کشور و اتصال به کشورهایی که هنوز به ایران متصل نیستند در دستور کار ما قرار دارد.

وی افزود: در این زمینه اتصال راه‌آهن جنوب از طریق مرز شلمچه به بصره عراق در خوزستان یکی از مهمترین برنامه‌های راه‌آهن ایران است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن جمهوری اسلامی تصریح کرد: در حوزه زیرساخت و توسعه شبکه ریلی کشور، 6 هزار کیلومتر محور ریلی و اتصال 5 استان به شبکه ریلی کشور در برنامه و دستور کار راه‌آهن جمهوری اسلامی قرار دارد.

بیرانوند عنوان کرد: در حوزه نوسازی ناوگان باری و مسافری و واگن و قطار، برنامه جامعی تدوین شده که 46 هزار واگن باری، 3 هزار واگن مسافری و 1700 لوکوموتیو در برنامه تامین ما است.

وی با بیان این‌که سازوکارهای تأمین ناوگان و تامین مالی با محوریت بخش خصوصی فراهم شده است، گفت: در زمینه بهره‌برداری از شبکه ریلی، بخش زیادی از تجهیزات ریلی اکنون در کشور تولید می‌شود و این استعداد وجود دارد اما مباحث تامین مالی یکی از محدودیت‌های ماست.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن جمهوری اسلامی با اشاره به محدودیت‌های تأمین مالی طرح‌های ریلی، اظهار کرد: تامین کننده مالی اصرار دارد که بخشی از تجهیزات از کشور مبدا تامین شود و یکی از مسائل و مباحث محدودیت تعداد تجهیزات است که وقتی از نظر تعداد بالاتر می‌رود از نظر اقتصادی به صرفه‌تر می‌شود.

بیرانوند با اشاره به همکاری‌های راه‌آهن و دانشگاه، گفت: طراحی مجدد ایستگاه راه‌آهن اهواز به روش TOD یعنی ساخت ایستگاه جدید راه‌آهن اهواز با محوریت توسعه شهری، یکی از طرح‌های خوبی است که با دانشگاه شهید چمران در حال همکاری هستیم و مطالعات این طرح توسط این دانشگاه انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که ما با دانشگاه شهید چمران اهواز همکاری‌های خوبی را در زمینه تحقیقات و طرح‌های مطالعاتی و اجرایی مورد نیاز راه‌آهن در خوزستان شروع کردیم، خاطرنشان کرد: طرح‌های تحقیقاتی دیگری با همکاری دانشگاه شهید چمران و سایر دانشگاه‌های استان در حال اجرا است و در کنار این برنامه‌ها مذاکرات مختلفی با سرمایه‌گذاران متقاضی برای سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی خوزستان صورت گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: یکی از سیاست‌هایی که در زمینه آموزش و تحقیقات داریم، تمرکززدایی و استفاده از ظرفیت استان‌ها در زمینه آموزش و تحقیقات است و خوزستان یکی از استان‌های با استعداد در این زمینه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه