English

مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

پس از گذشت ۳۵ سال طرح ملی گیاهان دارویی اعتبار مستقل در بودجه گرفت/۳۰۰ میلیون دلار گردش مالی زعفران در کشور

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: سالانه گردش مالی گیاهان دارویی آلمان 35 میلیارد یورو برابر با درآمد نفتی ایران است در حالی که حوزه گیاهان دارویی پیشرو در اقتصاد است.

پس از گذشت 35 سال طرح ملی گیاهان دارویی اعتبار مستقل در بودجه گرفت/300 میلیون دلار گردش مالی زعفران در کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، مجری طرح گیاهان دارویی در نشست خبری اولین پویش ملی گیاهان دارویی با بیان اینکه در طرح ملی گیاهان دارویی حوزه کاشت، داشت، برداشت و فرآوری محصول را باید کنار هم قرار دهیم چرا که تولید و فرآوری گیاهان دارویی از مهم ترین کارهای طرح‌های توسعه‌ای‌ است افزود:پس از گذشت 35سال برای طرح ملی گیاهان دارویی ردیف اعتباری مستقل در بودجه سال آینده دیده شده است.

یوسفی آذر با اشاره به اینکه گیاهان دارویی هیچ وقت از طب ایرانی جدا نبوده است، تصریح کرد: سالانه گردش مالی گیاهان دارویی آلمان 35میلیارد یورو برابر با درآمد نفتی ایران است در حالیکه حوزه گیاهان دارویی پیشرو در اقتصاد است.

مجری طرح گیاهان دارویی ادامه داد: با تکیه بر زعفران و گل محمدی یک حرکت ملی را آغاز خواهیم کرد.

به گفته این مسوول سطح زیر کشت زعفران در کشور به 105هزار هکتار می رسدو ایران 90درصد زعفران دنیا را تولید می کند اما متاسفانه از صادرات خام از بازارهای دنیا بی بهره هستیم.

مشاور وزیر با اشاره به اینکه گردش مالی زعفران در جهان 8 میلیارد دلار است،بیان کرد:این در حالی است که گردش مالی آن در کشور حدود 300 میلیون دلار می باشداز این رو زعفران نیاز به کمپین بین المللی و ملی دارد چرا که گیاهانی نظیر آلوئه ورا و جنسینگ را بهتر از زعفران می شناسند.

وی میزان صادرات رسمی زعفران را 286 میلیون دلار و چمدانی را 100 میلیون دلار اعلام کرد و اضافه کرد: همچنین در آمد سالانه صادرات شیرین بیان 37 میلیون دلار،گل محمدی 17 میلیون دلار و گشنیز 16 میلیون دلار است.

مجری طرح گیاهان دارویی ادامه داد: تا افق 1404 پیش بینی شده که میزان صادرات گیاهان دارویی به 3.5 میلیارد دلار برسد.

وی تصریح کرد: اولین پویش ملی گیاهان دارویی در بهمن با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی در برج میلاد برگزار خواهد شد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت سطح زیر کشت گیاهان دارویی اذعان کرد: اکنون مجموع سطح زیر کشت گیاهان دارویی 150 هزار هکتار است که 105 هزار هکتار آن مربوط به زعفران، 17 هزار هکتار گل محمدی، 50 هزار هکتار بابونه و مابقی سایر گیاهان اختصاص دارد که در برنامه ششم توسعه در نظر داریم که 100 هزار هکتار دیگر به این میزان افزوده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه