English

وزیر نفت عراق:

قرارداد منعقده بین ایران و عراق اجازه می دهد فروش نفت کرکوک از سر گرفته شود

وزیر نفت عراق گفت: قرارداد منعقده بین ایران و عراق برای سواپ روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت یک ساله است و باید دید که بعد از اتمام مدت زمان یک ساله تمدید می شود یا نه.

قرارداد منعقده بین ایران و عراق اجازه می دهد فروش نفت کرکوک از سر گرفته شود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از رویترز، بر اساس توافقی که روز جمعه بین دو کشور عضو اوپک به امضا رسید، ایران «همان میزان و همان نوع نفتی» را که از کرکوک عراق دریافت می کند؛ باید تحویل بنادر جنوبی عراق در خلیج فارس دهد.

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق در حاشیه نشست وزرای نفت کشورهای عربی در کویت گفت: «این توافقی یک ساله است و بعدا باید ببینیم که تمدید خواهد شد یا نه.»
این قراراد به دولت عراق اجازه می دهد فروش نفت کرکوک که بعد از درگیری ها میان دولت مرکزی و پیشمرگه های کرد متوقف شده بود را از سر بگیرد.

لعیبی همچنین گفت: ساخت خط لوله انتقال نفت از کرکوک به بندر جیهان ترکیه یک سال طول خواهد کشید.

این خط لوله جایگزین خط لوله قدیمی و آسیب دیده فعلی کرکوک-جیهان خواهد شد. این خط لوله از شهر بیجی آغاز خواهد شد و تا منطقه مرزی فیش خبور در نزدیکی خاک ترکیه ادامه خواهد داشت.

وزیر نفت عراق همچنین گفت: کشورش از شرکت بی پی خواسته تا در افزایش تولید نفت از میزان کرکوک به بیش از 700 هزار بشکه در روز به بغداد کمک کند.
کرکوک یکی از بزرگترین و قدیمی ترین میادین نفتی در منطقه خاورمیانه است که بر اساس برآورده های بی پی حدود 9 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال را در خود جای داده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه