English

رئیس کل سازمان‌امور مالیاتی کشور:

تحول نظام مالیاتی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

رئیس کل سازمان مالیاتی گفت: مهم ترین فرآیندی که سازمان امور مالیاتی کشور دارد تحول سازمانی و دیجیتالی شدن قوانین و‌ مقررات است.

تحول نظام مالیاتی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، رئیس کل سازمان امور مالیاتی‌ در چهاردهمین کنفرانس سالانه مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی با بیان‌ اینکه در این کنفرانس به‌ موضوع تحول نظام مالیاتی و حرکت به سوی نظام مالیاتی مطلوب پرداخته می شود، افزود: حرکت به سوی نظام‌مالیاتی یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای سازمان مالیاتی تبدیل شده است و تحول سازمان های مالیاتی را در دو‌ بعد مدرن سازی و‌ اصلاح قوانین و مقررات می توان تبیین نمود.

تقوی نژاد تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی با درک این مهم طی سالیان گذشته اقدام به راه‌اندازی سامانه ثبت و دریافت شماره اقتصادی، سامانه دریافت الکترونیکی اظهارنامه‌های مالیاتی، اشخاص حقوقی و حقیقی و اجاره املاک و ارزش افزوده همراه با امضای الکترونیکی، سامانه ارسال صورت معاملات فصلی برای ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش و همچنین قراردادها، سامانه فهرست مالیات بر درآمد حقوق، سامانه خلاصه پرونده الکترونیکی برای مشاهده اطلاعات پرونده مالیاتی توسط مؤدیان و سامانه پرداخت الکترونیکی قبوض مالیاتی نموده است. 

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه فرایند رسیدگی ایران در بخش رسیدگی، تشخیص، وصول، اجرا و حل اختلافات مالیاتی با نرم افزار پشتیبانی می‌شود خاطر نشان کرد:اجرای طرح جامع مالیاتی از 10 سال قبل شروع شده که دارای 5 محور و 32 پروژه است. 

به گفته این مسوول محور نرم‌افزار و اعزام یکپارچه مالیاتی با 10 پروژه، محور زیرساخت 7 پروژه، محور همکاری با صاحبان منافع 7 پروژه، محور منابع انسانی 6 پروژه و محور مدیریت طرح 2 پروژه از سوی طرح بزرگ نرم‌افزار ITF هستند. همچنین پروژه حسابرسی بر مبنای ریسک یکی دیگر از پروژه‌های این طرح است.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه ایران مانند سایر کشورها با دیجیتالی شدن روز به روز در حال گسترش بوده و تمامی ابعاد کسب و کارها را تحت تأثیر قرار داده است گفت: در نگاه اول این موضوع یک پدیده تکنیکی و فنی است، اما ماهیت مجازی آن چالش‌های مالیاتی را موجب شده است.

وی افزود: شناسایی فعالان اقتصادی فضای مجازی و تعیین شمولیت مالیاتی آنها با توجه به مفهوم مقر دائم از جمله این چالش‌هاست از این رو سازمان امور مالیاتی با همکاری دستگاه‌ها و مراجع ذیربط اقدام مؤثری برای شناسایی مؤدیان فضای مجازی را شروع کرده اما تعیین شمولیت مالیاتی کسب و کارهای مجازی و تعیین مقر آنها خصوصاً کسب و کارهای بین‌المللی با توجه به ابعاد کسب و کارهای مجازی همانند مکان استقرار سرور، محل اداره و پشتیبانی وب‌سایت، محل پرداخت و دریافت وجه (حساب بانکی)، محل تولید کالای دیجیتال همچنان با مشکل مواجه هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه