English

پیشنهاد روسیه به عربستان سعودی؛

گاز ما را خریداری کنید و در نفت خود صرفه‌جویی کنید

ولادیمیر پوتین به وزیر انرژی عربستان گفت: گاز ما را خریداری کنید و در نفت خود صرفه‌جویی کنید. اگر ما به همین شکل به همکاری ادامه دهیم، از رقیب به شریک تبدیل خواهیم شد و همه از کار مشترک سود خواهند برد.

گاز ما را خریداری کنید و در نفت خود صرفه‌جویی کنید

به گزارش خبرگزاری موج، روسیه بزرگترین تولید کننده گاز جهان است اما عمده صادرات این کشور به جای LNG که با کشتی قابل حمل است، از طریق خط لوله صادر می‌شود. روسیه هفتمین صادر کننده بزرگ LNG جهان است.

ولادیمیر پوتین به خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان که در این مراسم راه اندازی در قطب شمال حضور داشت، گفت: گاز ما را خریداری کنید و در نفت خود صرفه‌جویی کنید. اگر ما به همین شکل به همکاری ادامه دهیم، از رقیب به شریک تبدیل خواهیم شد و همه از کار مشترک سود خواهند برد.

عربستان سعودی که بزرگترین تولید کننده نفت در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است و روسیه، به اتفاق یکدیگر توافق میان کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ را رهبری می‌کنند که هدف آن حذف مازاد عرضه جهانی است.

پوتین و ملک سلمان که در اکتبر از مسکو دیدار کرد با قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک به ارزش میلیاردها دلار موافقت کرده‌اند. این قراردادها رونق خوبی برای اقتصاد روسیه خواهد بود که از قیمت‌های پایین نفت و تحریم‌های غربی آسیب دیده است.

لئونید میخلسون - ثروتمندترین بازرگان روسیه و مدیر نواتک که ۵۰.۱ درصد در پروژه یامال سهم دارد - اظهار کرد: درباره پروژه‌های گازی با مقامات سعودی مذاکره کرده است.

پروژه LNG یامال که ۲۰ درصد آن متعلق به توتال فرانسه است، کمک برای دو برابر کردن سهم روسیه از حدود چهار درصد کنونی در بازار LNG جهانی تا سال ۲۰۲۰ را هدف‌گذاری کرده است.

قطر با ۳۰ درصد سهم بازار، بزرگترین صادر کننده LNG جهان است.

نخستین فاز این پروژه ۲۷ میلیارد دلاری در دسامبر تکمیل شد و فازهای دیگر این پروژه نیز قرار است در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ راه اندازی شود. این پروژه احتمالاً چهار واحد فرآوری با مجموعه ظرفیت ۱۷.۵ میلیون تن در سال را خواهد داشت که سه واحد آن هر یک ظرفیت ۵.۵ میلیون تن و یک واحد ظرفیت فرآوری یک میلیون تن را خواهد داشت.

پوتین در مراسم بارگیری نخستین محموله LNG اظهار کرد مطمئنم که بخش دوم و سوم پروژه زودتر از برنامه راه اندازی خواهد شد.

پروژه LNG یامال ارسال سه محموله گاز تا پایان سال ۲۰۱۷ را هدف گرفته است و فروش این سوخت تحت قراردادهای بلندمدت را پس از آوریل سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد کرد.

سرمایه گذاری‌ها در پروژه LNG یامال پس از اینکه نواتک هدف تحریم‌های غربی قرار گرفت، به خطر افتاد. بانک‌های چینی بیش از ۱۲ میلیارد دلار وام داده‌اند در حالی که روسیه ۱۵۰ میلیارد روبل (۲.۵ میلیارد دلار) از صندوق سرمایه گذاری دولتی و ۳.۶ میلیارد یورو (۴.۲ میلیارد دلار) از سوی وام دهندگان دولتی فراهم کرده است.

بیش از ۹۵ درصد تولید پروژه LNG یامال برای ۲۰ سال آینده عمدتاً به منطقه آسیا-اقیانوسیه فروخته خواهد شد.

تا زمانی که پروژه LNG یامال ساخته شود، روسیه یک کارخانه LNG معروف به ساخالین ۲ داشت که توسط گازپروم کنترل می‌شود. این شرکت ۲۰ درصد سهم در این پروژه واقع در جزیره ساخالین دارد و این پروژه حدود ۱۱ میلیون تن در سال تولید دارد.

گازپروم صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله را در انحصار دارد اما نواتک حق صادرات LNG به خارج را دریافت کرده است و سرگرم برنامه ریزی پروژه دیگری معروف به آرکتیک ال ان جی است.

میخلسون پیش از این گفته بود روسیه ممکن است بیش از ۷۰ میلیون تن LNG در سال از مناطق قطبی دورافتاده خود تولید کند.

بر اساس گزارش رویترز، علاوه بر نواتک و توتال، سایر سهامداران در پروژه LNG یامال شرکت CNPC چین با ۲۰ درصد سهم و صندوق جاده ابریشم چین با ۹.۹ درصد سهم هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه