English

روسیه موقعیت خود را به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین حفظ کرد

آمار گمرکی نشان داد روسیه در اکتبر برای هشتمین ماه متوالی موقعیت خود به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین را حفظ کرده است.

روسیه موقعیت خود را به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین حفظ کرد

به گزارش خبرگزاری موج، آمار تجارت کالا که از سوی اداره کل گمرک چین منتشر شد نشان داد صادرات نفت از سوی روسیه در اکتبر  به ۴.۶۴۹ میلیون تن یا حدود  ۱.۰۹۵ میلیون بشکه در روز رسید. این میزان ۱.۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش نشان می‌دهد و از رکورد ۱.۵۴۵ میلیون بشکه در روز در سپتامبر کمتر است.

عربستان سعودی با فاصله اندکی پس از روسیه قرار گرفت و میزان صادرات این کشور به چین در اکتبر ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و به ۱.۰۸۶ میلیون بشکه در روز رسید.

حجم صادرات نفت روسیه به چین در 10 ماه نخست سال میلادی جاری بر مبنای سال به سال ۱۵.۹ درصد رشد کرد و به حدود ۴۹.۶۵ میلیون تن یا ۱.۱۹ میلیون بشکه در روز رسید. افزایش صادرات روسیه به چین در شرایطی حاصل می‌شود که شرکت CEFC چاینا انرژی قرار است تحت یک قرارداد سالانه، از ژانویه محموله‌های نفت اسپو و سوکول را از غول نفتی روس‌نفت دریافت کند. با توافق مذکور، این شرکت خصوصی چینی از ترافیگورا به عنوان بزرگترین بازرگان نفت روسیه در آسیا پیشی خواهد گرفت.

صادرات نفت آنگولا به چین با افزایش ۴۵.۳ درصدی در اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۸۳۹ هزار و ۸۴۰ بشکه در روز رسید و این کشور در رتبه سومین صادرکننده بزرگ نفت به چین قرار گرفت. این صادر کننده آفریقای غربی در مدت ۱۰ ماه نخست امسال - در فاصله ژانویه تا اکتبر - به عنوان دومین صادرکننده بزرگ پیش از عربستان سعودی قرار گرفت و مجموع صادراتش بر مبنای سالانه ۱۸ درصد افزایش داشت.

حجم صادرات عربستان در مدت مشابه کمتر از یک درصد بر مبنای سالانه رشد کرد و به حدود ۱.۰۳۶ میلیون بشکه در روز رسید.

صادرات نفت ایران به چین در اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۵ درصد کاهش داشت و به حدود ۶۸۵ هزار و ۱۵۰ بشکه در روز رسید در حالی که حجم صادرات در ۱۰ ماه نخست امسال بر مبنای سالانه ۲.۲ درصد رشد کرد. ایران تلاش می‌کند مشتریان نفت خود در آسیا را حفظ کند و امیدوار است کاهش قیمت، جذابیت نفت ایران در مقایسه با سایر نفت های خاورمیانه را با وجود تهدید تحریم‌های بیشتر آمریکا افزایش دهند.

صادرات نفت آمریکا به چین در ماه میلادی گذشته به ۸۷۸  هزار و ۶۲۳ تن یا حدود ۲۰۶ هزار و ۹۰۰ بشکه در روز رسید که دومین آمار ماهانه بالا از زمانی است که چین در اواخر سال گذشته واردات نفت آمریکا را آغاز کرد. میزان عرضه آمریکا به چین در ۱۰ ماهه نخست امسال به ۵.۶ میلیون تن یا ۱۳۵ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز بالغ شد.

بر اساس گزارش رویترز، مجموعه واردات نفت چین در اکتبر به پایین‌ترین حد ماهانه در ۱۳ ماه گذشته رسید و از رکورد بالایی که در سپتامبر داشت فاصله گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه