English

یک مقام ارمنی مطرح کرد

ایران و ارمنستان به دنبال احداث یک نیروگاه برق آبی در رودخانه ارس

معاون وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان گفت: ایران و ارمنستان به دنبال یافتن سرمایه گذاری جدید جهت احداث یک نیروگاه برق آبی در رودخانه ارس، در نزدیکی شهر مغری در جنوب ارمنستان است.

ایران و ارمنستان به دنبال احداث یک نیروگاه برق آبی در رودخانه ارس

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه خبری آرکا نیوز، هایک هاروتیونیان، معاون وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان گفت: ایران و ارمنستان به دنبال یافتن سرمایه گذاری جدید جهت احداث یک نیروگاه برق آبی در رودخانه ارس، در نزدیکی شهر مغری در جنوب ارمنستان هستند.

هاروتیونیان این موضوع را در جریان یک رایزنی پارلمانی در مورد تهیه پیش نویس بودجه سال 2018 ارمنستان مورد بحث قرار داد.

بر اساس موافقتنامه ای که در سال 2007 بین ایران و ارمنستان امضا شده، این نیروگاه برق آبی که قرار است در رودخانه مرزی میان دو کشور احداث شود، باید ظرفیت تولید 130 مگاوات برق را داشته باشد. احداث این نیروگاه قرار بود به صورت همزمان در منطقه مغری ارمنستان و قره چیلر ایران آغاز شود. هر کدام از این ایستگاه ها قرار بود سالانه 793 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کند.

به گفته مقامات ایرانی، احداث این نیروگاه قرار بود 5 سال زمان و 323 میلیون دلار هزینه داشته باشد. تامین مالی این پروژه نیز بر عهده یک شرکت سرمایه گذاری ایرانی گذاشته شده بود.

کار مطالعات امکان سنجی پروژه مذکور توسط شرکت مشاوره سقاب قدس انجام شده است. قرار بود برق تولیدی از این نیروگاه از طریق یک خط انتقال برقی که اکنون در حال احداث است به ایران منتقل شود.

شرکت ایرانی تاکنون سرمایه گذاری ای انجام نداده است

معاون وزیر زیرساخت های انرژی ارمنستان افزود: «هرچند این موافقتنامه در تمام این مدت در حال اجرا بوده، اما شرکت ایرانی تاکنون سرمایه گذاری ای انجام نداده است، به همین دلیل دولت های ایران و ارمنستان باید به دنبال یک سرمایه گذاری دیگر باشند.»

به گفته هاروتیونیان، مراسم کلنگ زنی نیروگاه برق آبی مغری در نوامبر 2012 برگزار شد. اما به دلیل مشکلات زیست محیطی مرتبط با کاهش حجم آب رودخانه ارس و افزایش برداشت آب توسط ترکیه در بخش شمالی ارمنستان، ضروری بود که در این پروژه تجدیدنظر شود و ظرفیت آن به حدود 100 مگاوات کاهش یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه