English

در راستای عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی؛

صندوق‌های بازنشستگی «بنگاه‌داری» را کنار می‌گذارد

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری گفت: رویکرد جدید آتیه صبا در خروج از بنگاه‌داری می‌تواند به عنوان یک الگو، تحولات بزرگی را در صندوق بازنشستگی ایجاد کند.

صندوق‌های بازنشستگی «بنگاه‌داری» را کنار می‌گذارد

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، ولی آذروش در سمینار آموزشی حراست‌های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری اظهار داشت: مجموعه مدیریت شرکت آتیه صبا به دنبال برنامه‌ریزی برای تولید ثروت در چارچوب تعریف و معرفی زمینه‌های نوین سرمایه‌گذاری کسب و کارها، همگام و همراه با تحولات در بازارهای نوین بین‌المللی و داخلی است.

وی بیان کرد:‌ شرکت آتیه صبا در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های عمومی دولت و تأکید وزیر کار پیرامون کوچک‌سازی بدنه دولت، استراتژی خود را در این مسیر تعریف کرده است.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: در جلساتی که در کمیته اقتصاد مقاومتی صندوق بازنشستگی داشتیم نتیجه تحلیل محتوایی و عملکرد شرکت‌های مالکیتی، با استفاده از نسبت‌های مالی و کسب شناخت جامع از شرکت‌ها و بحث‌های کارشناسی، در هیئت مدیره شرکت آتیه صبا تصمیم به انحلال و تصفیه شرکت‌های زیان‌ده، کم‌بازده و یا بدون فعالیت مؤثر گرفته شد، و هم‌اکنون نیز فرآیند انحلال این شرکت‌ها آغاز شده است.

آذروش این حرکت پیشگامانه را گامی بزرگ برای صرفه‌جویی‌های مالی به نفع بازنشستگان کشوری دانست و تأکید کرد: با نظر مثبت صندوق، برنامه ارزیابی تحلیل شرکت‌های مدیریتی تحت پوشش آتیه صبا انجام شده است و برای هر دسته، برنامه‌ای را مشخص کرده‌ایم.

وی افزود: برخی از شرکت‌ها می‌توانند زیان انباشته خود را با تلاش و کوشش و برنامه‌ریزی هدفمند به مرور کاهش و تعدادی دیگر نیز می‌توانند با اصلاح ساختار سرمایه‌ای بهبود عملکرد داشته باشند.

مدیرعامل آتیه صبا همچنین عنوان کرد: برای شرکت‌هایی هم که به دلیل فرسودگی و قدیمی بودن کارخانجات و خط تولید و افزایش روزافزون زیان انباشته، قدرت رقابت و حضور در بازار را از دست داده‌اند و شرکت‌های زیان‌دهی که درصد سهامداری صندوق در آن‌ها پایین و خروج از آن‌ها ضروری است، هم برنامه‌های راهبردی مشخصی تعریف شده است.

آذروش این حرکت بزرگ یا همان رویکرد جدید آتیه صبا در خروج از بنگاه‌داری را یک الگو برای تحولات بزرگ در صندوق دانست و افزود: البته در این فرآیند و جراحی بزرگ طبعاً نیروی انسانی شاغل غیرمولد فعلی جای خود را به نیروی انسانی شاغل مولد می‌دهد.

وی در ادامه سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در دوران مدیریتی خود اشاره کرد و گفت: نخستین کاری که در مدّت 9 ماه گذشته در این مجموعه انجام شد، ایجاد انضباط مالی و اداری از طریق برنامه‌ریزی، جهت‌گیری و سیاست‌گذاری مدوّن و درست در راستای اشتغال مولد، سامان دادن به وضعیت شرکت‌ها، حل و رفع مشکلات و معضلات بسیار پیچیده‌ای بود که ناشی از عدم برنامه‌ریزی‌های منسجم و هدف‌دار بوده است.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: به طور قطع انضباط مالی، پرهیز از ایجاد هزینه‌های بدون توجیه اقتصادی و چابک‌تر کردن شرکت برای حرکت در مسیر توسعه از جمله اقداماتی بوده است که انجام گرفت، و در این مدّت شرکت آتیه صبا و هیئت مدیره توانستند با اتخاذ سیاست‌های صرفه‌جویانه، بخش زیادی از هزینه‌های جاری در امور مالی و امور اداری را کاهش دهند، موضوعی که سبب بالا رفتن کیفیت کار نیز شد.

آذروش خاطرنشان کرد: مهّم‌ترین شعار ما این بود که در راستای اشتغال مولد که شعار امسال است، صرفه‌جویی را نیز مدنظر داشته باشیم؛ زیرا اقتصاد مقاومتی که مورد تأیید و تبیین مقام معظم رهبری است متأسفانه بیش از آنکه در عمل مورد توجه قرار گیرد در سطح حرف باقی مانده است، از اینرو باید بسترهای لازم برای حمایت از اقتصاد مولد و بخش‌هایی که باید در مسیر حمایت از تولید داخلی قرار گیرند را فراهم کنیم، چون هدف ما عمل به راهبردهای اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: برنامه‌ریزی برای شناسایی مطالبات آتیه صبا از اشخاص حقیقی و حقوقی جزء نخستین هدف‌گذاری‌های عملیاتی ما و هیئت مدیره بود که تاکنون حجم قابل ملاحظه‌ای از مطالبات به مجموعه بازگشته و فرآیند حقوقی پیگیری دیگر مطالبات نیز ادامه دارد.

مدیرعامل سابق شرکت انبارهای عمومی عنوان کرد: پیش از این مدیریت انبارها را در شرایطی تحویل گرفتیم که سود چندانی نداشت و حتی در پاره‌ای موارد زیان‌ده هم شده بود؛ اما هدف‌گذاری بزرگی برای به سود رساندن آن‌ها انجام دادیم تا در نهایت سود این مجموعه رکورد 55 ساله خود را شکست.

آذروش با بیان اینکه امروز دوره گفتار درمانی به سر آمده است اظهار داشت: امروز باید بتوانیم در بازارهای نوین حضور پیدا کرده و اشتغال مولد در مجموعه‌های اقتصادی ایجاد کنیم، باید روزی که از ما کارنامه بخواهند بتوانیم در قبال عملکرد خود سربلند و پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به نقش واحد حراست در رصد و پالایش نیروی انسانی در هر مجموعه‌ای بیان کرد: وظایف و نقشی که حراست‌ها در مجموعه‌های بزرگ دارند بسیار اهمیّت دارد؛ چرا که شما به عنوان بازوهای اصلی و چشم و گوش مجموعه مدیریتی، حافظ منافع و مصالح خانواده بزرگ ما حضور دارید.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا افزود: نباید به افرادی که هدفی جز آسیب رساندن به مجموعه و منحرف کردن آن از مسیر اصلی ندارند، اجازه فعالیت داد، این مسئولیت سنگینی است که واحد حراست باید به خوبی از عهده آن برآید، که به طور قطع حراست در هر مجموعه‌ای قابل استنادترین گزارش‌ها را به مدیریت ارائه می‌کند.

آذروش در پایان خاطرنشان کرد: مسئولیت حراست بسیار سنگین است و نباید خدایی نکرده اسیر روابط شویم، که اگر این اعتماد خدشه‌دار شود مسیر تصمیم‌گیری مدیران مجموعه نیز منحرف می‌شود، اصلی‌ترین کار حراست این است که نگذارد مجموعه بزرگ آتیه صبا اسیر حاشیه‌های بی‌ارزش شود و افراد فاقد صلاحیت حرفه‌ای سد راه برنامه‌های توسعه‌ای مجموعه باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی