English

پیشتازی پارس جنوبی از طلا و نفت

مخزن پارس جنوبی، ارزشی بیش از ۱۵۵ هزار تن طلا و معادل ۱۲۰ سال تولید نفت کشور را در اختیار دارد که پس از توسعه کامل، ارزش محصولات آن از شرکت های بزرگی چون BP انگلستان هم، بیشتر خواهد شد.

پیشتازی پارس جنوبی از طلا و نفت

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وزارت نفت، مسعود حسنی، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه عظمت و اهمیت ذخایر پارس جنوبی بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ اما مرور اطلاعات کمک فراوانی به درک بهتر این منبع عجیب می کند، گفت: مخزن گاز پارس جنوبی، با ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارای ظرفیت ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی است. این مخزن ۸ درصد از ذخایر گاز جهان و ۵۰ درصد ذخایر گاز ایران را تشکیل می‌دهد.

وی اظهار داشت: ارزش مخزن پارس جنوبی معادل ۱۵۵ هزار و ۹۹۲ تن طلا است، یعنی اگر این مقدار طلا را در کامیون بارگیری کرده و در هر کامیون ۲۰ تن طلا قرار گیرد، ۷ هزار و ۸۰۰ کامیون و کاروانی به طول ۷۸ کیلومتر خواهد شد؛ به عبارت دیگر، مخزن پارس جنوبی ارزشی معادل ۱۲۰ سال تولید نفت کشور را در اختیار دارد.

تولید گاز پارس جنوبی روزانه معادل ۲ میلیون و ۲۴۳ هزار بشکه نفت خام است

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، ادامه داد: رسیدن به این درآمد نیازمند تأسیساتی است که ارزش افزوده ایجاد کند، به این معنا که تبدیل گاز به محصولات با ارزش و در واقع احیای این ارزش و تزریق منابع مالی به کشور، بر عهده مجتمع گاز پارس جنوبی است و در حال حاضر، تولید گاز این شرکت روزانه معادل ۲ میلیون و ۲۴۳ هزار بشکه نفت خام است که پس از پایان توسعه، به حدود ۵ میلیون بشکه معادل نفت خام افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: این میزان تولید زمانی مورد توجه بسیار قرار می‌گیرد که به این نکته توجه شود که شرکت BP در سال ۲۰۱۰ موفق به تولید گاز طبیعی، نفت خام ، میعانات و NGL معادل ۳ میلیون و ۸۲۲ هزار بشکه نفت خام شده که این میزان در سال ۲۰۱۴ به ۳ میلیون و ۱۵۱ هزار بشکه معادل نفت خام کاهش یافته است. در واقع ارزش محصولات پارس جنوبی پس از توسعه کامل حدود دو میلیون بشکه از تولید شرکتی مانند BP انگلیس بیشتر خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی