English

بازارهای استانبول فرو ریختند

بازارهای سهام، اوراق قرضه و لیره ترکیه در واکنش به انتشار خبر احتمال مواجه شدن شش بانک با جریمه مالی آمریکا به دلیل نقض تحریم‌های ایران با وجود تکذیب این خبر از سوی مقامات رسمی، سقوط کردند.

بازارهای استانبول فرو ریختند

به گزارش خبرگزاری موج، شاخص بورس بانک‌های استانبول حداکثر ۲.۹ درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش از زمان معلق شدن دوجانبه خدمات روادید از سوی آمریکا و ترکیه در هشتم و نهم اکتبر بود. ارزش سهام هالک بانک که وام دهنده دولتی ترکیه است، حداکثر ۳.۶ درصد سقوط کرد که بزرگ‌ترین کاهش در میان بانک‌ها و بزرگ‌ترین کاهش از نهم اکتبر بود. لیره نیز در برابر دلار ۱.۸ درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش از نهم اکتبر بود.

مهمت علی آکبن، مدیر آژانس نظارت و مقررات بانکی ترکیه در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: بانک‌ها تحت تحقیقات قرار ندارند و مقامات آمریکایی هیچ اطلاعات یا اسنادی در این زمینه به همتایان ترکیه‌ای خود ارسال نکرده‌اند. کمیسیون بازار سرمایه نیز اعلام کرد این اخبار بر مبنای شایعات بی‌اساس بوده و بایستی به آن اعتنایی نشود.

رگولاتورهای ترکیه اعلام کردند که مطابق با قانون این کشور علیه این گزارش اقدام کرده‌اند. این رگولاتورها به گزارشی واکنش نشان دادند که در روزنامه هابرترک منتشر شده و به نقل از منابع بانکی اعلام کرده شش بانک ترکیه‌ای به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران با جریمه‌ای بالغ بر میلیاردها دلار از سوی مقامات آمریکایی روبه‌رو هستند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده درباره تحقیقات اظهارنظر نمی‌کند و درباره مجازات ها یا اقدامات احتمالی پیامی مخابره نخواهد کرد.

سه مدیر هالک بانک که دومین بانک دولتی بزرگ ترکیه است به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران و کلاهبرداری بانکی در آمریکا متهم شده‌اند. یک وزیر اقتصاد سابق ترکیه و یک بازرگان طلای ایرانی-ترک نیز در مظان اتهام قرار دارند. خود هالک بانک به جرمی متهم نشده و مکررا ارتکاب هرگونه خلافی را تکذیب کرده با این‌همه تحولات جاری بر عملکرد قیمت سهام این بانک در سال میلادی جاری تاثیر منفی داشته است.

ریزش سهام بازار ترکیه در معاملات هفته جاری 

بر اساس گزارش بلومبرگ، ریزش سهام بازار ترکیه در معاملات هفته جاری در حالی روی داده که ترکیه برای تهیه ۱۹.۷ میلیارد لیره (۵.۳ میلیارد دلار) از بازارهای داخلی در اکتبر روزهای دوشنبه و سه شنبه اوراق قرضه صادر کرد.

فونیکس کالن، استراتژیست بانک سوسیته جنرال در لندن گفت: میز معاملاتی ما بر این باور است که فروش اوراق قرضه احتمالا در ضعیف شدن ارزش لیره نقش داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی