English

موج گزارش می دهد؛

پسته ایرانی شناسنامه ندارد / عدم یکپارچگی باغ های کشور

باغدار نمونه پسته کشور با انتقاد ازاینکه قیمت تمام شده پسته ایرانی بالا است گفت: متاسفانه به علت نبود علم و تخصص قیمت تمام شده محصولات را در ایران بالا برده است.

پسته ایرانی شناسنامه ندارد / عدم یکپارچگی باغ های کشور

پسته به دلیل مقاومت نسبی به کم آبی و نیاز آبی پایین و رشد در خاک های قلیایی و شور از قدیم الایام مورد توجه باغداران بوده و بخش زیادی از باغات کشور به این محصول اختصاص یافته است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان صادرات پسته در سال 1395 برابر با 138 هزار تن و به ارزش 1271 میلیون دلار بوده است و بر این اساس 47 درصد از ارزش صادرات محصولات باغی به پسته اختصاص دارد.

باغدار نمونه پسته کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج که دارای 400 هکتار باغ پسته با عملکرد 2 تن درهکتار است درباره رقابت صنعت پسته ایران با آمریکا توضیح داد:آمریکا به ازای هر مترمکعب مصرف آب یک کیلوگرم پسته تولید می کند که این امر نشان از بهره وری آب در تولید را دارد.

آمریکا در بحث قیمت گذاری پسته به جایگاه خوبی رسید

علی نظری با بیان این که برای باغات پسته باید در سطح 70 تا 80 سانتی متری آب برداشت شود گفت: برای هر هکتار باغ پسته چهار هزارو 500 مترمکعب آب مصرف می شود این درحالی است که در باغات رفسنجان به دلیل شوری آب بین هفت تا 10 هزار مترمکعبی آب برداشت می شود.

به گفته وی یکی از مشکلات باغداران پسته نداشتن شناسنامه برای ارقام مورد استفاده است و اکنون در کشور ما ارقام متنوع پسته استفاده می شود که متاسفانه شناسنامه ندارند.

نظری ادامه داد: به دلیل کمبود منابع آبی در کشور باید عملکرد تولید محصولات کشاورزی برحسب هکتار محاسبه نشود بلکه برحسب میزان مصرف آب باشد .

باغدار نمونه پسته کشور با اشاره به اینکه برای تولید پسته در عملکرد بالا در هر مترمکعب آب نیازمند استفاده از ارقام مناسب، بهینه مصرف کردن آب، تجهیز و نوسازی باغات، قرنطینه سازی مناسب باغات هستیم ادامه داد:باید این  موارد به نحوی باشد که کشاورز بتواند برای مبارزه با آفات همچون پسیل پسته علاوه بر شناسایی به موقع وارد عمل شود که همه این ها نیازمند داشتن علم و تخصص لازم است.

نظری در پاسخ دیگری که چرا آمریکا در تولید پسته موفقیت چشمگیری را در چند سال اخیر به دست آورد افزود: آمریکا در بحث قیمت گذاری به دلیل افزایش تولید توانست با کاهش قیمت و رساندن نرخ پسته آمریکا به زیر 10 دلار فروش خوبی در بازارهای جهانی داشته باشد

وی با انتقاد از اینکه  قیمت تمام شده محصول پسته ایران بالا است گفت: متاسفانه به علت نبود علم و تخصص قیمت تمام شده محصولات را در ایران بالا برده است.

این فعال اقتصادی  با استفاده از دو رقم پسته اکبری و احمدآقایی کرمان و یک رقم پسته قزوین عملیات فرآوری و بسته بندی پسته صادراتی زنجیره تولید تا مصرف را رعایت کرده است که این امر به نفع تولید کننده است.

خرد مالکی مشکل عمده باغداران

در حاشیه بازدید از باغات پسته در بویین زهرا عضو هیات علمی پژوهشکده پسته کشور به عدم رعایت نکردن  اصول کاشت و مدیریت آب باغداران  پرداخت و گفت: اقدامات تخصصی همراه با به کارگیری علم و دانش در باغات پسته می تواند تاثیر گذار باشد به طوری که کشاورز باید بداند در چه مقطع زمانی عملیات سمپاشی ، مبارزه با آفات، زمان برداشت محصول و تغذیه باغ را انجام دهند.

حسین حکم آبادی یکی دیگر از مشکلات عمده باغداران را خرد مالکی به دلیل تقسیم ارث در بین وراث عنوان کرد و افزود: اکنون بیش از 300 هزار باغدار پسته در کشور وجود دارد که نزدیک 250 هزار نفر آن در کرمان فعالیت دارند این در حالی است که در آمریکا 40 تا 60 هزار هکتار زیر نظر یک فرد یا کشت و صنعت مدیریت یکپارچه می شود که همین امر قیمت تمام شده را پایین می‌آورد.

شایان ذکر است؛با توجه به بروز خشکسالی و شور شدن آب در سال های اخیر توسعه باغ های پسته چندان مد نظر نبوده و اصلاح باغات موجود به منظور افزایش عملکرد در واحد سطح و بهبود کیفیت محصول تولیدی در اولویت برنامه ای معاونت امور باغبانی قرا گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه