English

صادرات ایران به عراق ۵ درصد افزایش داشته است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با وجود کاهش واردات کشور عراق و افت خرید این کشور از کشورهایی همچون ترکیه و چین، صادرات ایران به عراق در شش ماهه نخست امسال پنج درصد افزایش یافته است.

صادرات ایران به عراق 5 درصد افزایش داشته است

به گزارش خبرگزاری موج، علی یزدانی در همایش تجارت ایران و عراق اظهار کرد: قرابت اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور بسیار زیاد است و امروز روابط تجاری دو کشور به صورت چشمگیری هویداست. مردم کشور ما علاقه ویژه‌ای به حرم ائمه اطهار در عراق دارند و مردم عراق رغبت زیادی نسبت به تعامل با ایران و استفاده از کالاهای ایرانی دارند.

وی افزود: مردم و مسئولان عراقی از حضور شرکت‌های ایرانی در عراق استقبال ویژه‌ای می‌کنند و در حال حاضر امنیت برای حضور شرکت‌های ایرانی در عراق بسیار بیشتر شده است و از طرفی مناسب بودن قیمت تمام شده کالاهای ایرانی در عراق زمینه را برای همکاری‌ها بیشتر کرده است.

در سال ۲۰۱۶ واردات کشور عراق به کمتر از ۴۸ میلیارد دلار رسیده است 

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ واردات کشور عراق به کمتر از ۴۸ میلیارد دلار رسیده است و به عنوان مثال واردات عراق از ترکیه ۳۷ درصد و واردات از چین ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است اما با وجود اینکه ۱۰ درصد از صادرات ایران به عراق را ایران تشکیل می‌داد و عراق صادرات سیمان را ممنوع کرده بود، باز هم در شش ماهه اول امسال صادرات ایران به عراق پنج درصد افزایش پیدا کرده است.

یزدانی افزود: از سوی دیگر ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری دیگری بین دو کشور وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی بخش دولتی و بخش خصوصی دو کشور است که نیاز است زیرساخت‌های لازم فراهم گردد. حضور شرکت‌های فنی- مهندسی ایران در عراق و همسان‌سازی و مساعدسازی محیط کسب و کار برای مبادله و خدمات سرمایه‌گذاری و گسترش روابط بانکی، بیمه و صدور ضمانت‌نامه‌ها و استفاده از ارزهای محلی و تجارت بین پول ضروری است.

باید تجارت در زمینه دارو و مصالح ساختمانی را توسعه داد

معاون وزیر صنعت ادامه داد: همچنین باید تجارت در زمینه دارو و مصالح ساختمانی را توسعه داد و همکاری‌ها بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با وزارت صنعت عراق زمینه‌های بیشتری را برای همکاری دو طرف فراهم خواهد کرد. همچنین تعریف بسته‌های تشویقی، ایجاد همکاری‌های صنعتی در استان‌های ایران و عراق، ایجاد خط اعتباری خاص برای تامین ماشین‌آلات خطوط تولید و تجهیزات ایرانی، برقراری تعرفه‌های ترجیحی و همکاری برای نوسازی کارخانه‌های عراق و تولیدات مشترک از جمله دیگر زمینه‌های همکاری بین دو کشور است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه