English

بازگشت دلار به ۳ هزار تومان

با وجود نوساناتی که بازار ارز طی هفته‌های اخیر پشت سر گذشته و نرخ دلار از ۴۰۰۰ تومان عبور کرده بود، سرانجام عصر دیروز به کمتر از این نرخ برگشت و در کانال ۳۰۰۰ تومان قرار گرفت. کارشناسان این تغییر را ناشی از پایان انتظار برای اعلام نظر ترامپ می‌دانند.

بازگشت دلار به 3 هزار تومان

به گزارش خبرگزاری موج، قیمت دلار در بازار آزاد طی هفته گذشته بعد از روند رو به رشدی که در پیش گرفته بود، از ۴۰۰۰ تومان گذشت و تا ۴۱۰۰ تومان نیز پیش رفت. تغییراتی که رئیس کل بانک مرکزی در واکنشی در دو دلیل توضیح داده بود. وی در کنار عوامل فصلی تاکید داشت که انتظارات ناشی از تحولات بین‌الملل بازار را متاثر کرده است.

این در حالی است که طی مدت اخیر در حوزه بین‌الملل و مسائل مربوط به برجام رئیس جمهور آمریکا اظهاراتی داشته و قرار بر این بود تا به طور مشخص روز جمعه نظر خود را اعلام کند. در این شرایط با توجه به اینکه احتمال اعمال تحریم‌های جدید وجود داشته و می‌توانست منابع ارزی ایران را تحت تاثیر قرار دهد، موجب شد تا بازار را دستخوش تغییراتی کند به هر حال بازار ارز ایران همواره نسبت به مواضع سیاسی واکنش داشته و جریان اخیر نیز عجیب نبود.

با این حال بعد از آنکه ترامپ در سخنرانی خود موضع تندی نسبت به برجام نداشته و بر شرایط آن تاثیرگذار نبود، در نهایت بازار ارز در روز گذشته-شنبه- روال قبل را از دست داده و قیمت‌ها کاهشی پیش رفت تا جایی که در ساعت‌های بعد از ظهر قیمت‌ دلار حتی تا زیر ۴۰۰۰ تومان نیز فروکش کرد و تا۳۹۹۵ تومان هم قیمت خورد.

کارشناسان بازار تاکید دارند که به هر حال انتظارات برای اعلام موضع ترامپ در رابطه با تحریم و برجام که بازار را دستخوش تغییر کرد به پایان رسید و اظهاراتش نشان داد که شرایط برجام نسبت به گذشته تغییری ندارد که در این حالت انتظار کاهش قیمت نیز وجود داشت. به گفته برخی تحلیلگران این فعالان بازار هستند که تحت شرایط متفاوتی که ممکن است در حوزه بین‌الملل ایجاد شود و بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد، جریانی را در بازار پیش برده و از این فضا استفاده کنند. به طور حتم اگر در این وضعیت ترامپ مواضع تندی راجع به برجام داشته و تحریم‌هایی در این رابطه اعمال می‌شد، باید منتظر واکنش تند بازار ارز و بالا رفتن قیمت‌ها بودیم، ولی این روند معکوس پیش رفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی